نوسان شدید طلا و افت سکه

بازار جهاني سردرگم است

دنیای اقتصاد – قیمت طلا در اولین لحظات شروع معاملات هفتگی با 126 دلار افت تا 1531 دلار سقوط کرد؛ اما این میزان تا غروب دیروز به محدوده 1600 دلار رسید که عملا نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات جمعه شب در بازارهای جهانی، 57 دلار کاهش داشت. تلاطم قیمت طلا به گفته کارشناسان از سیاست‌های پر ابهام اقتصادی غرب در مقابل بازارهای نوظهور حکایت دارد. سکه در بازار داخلی پس از اعلام نرخ‌های متفاوت بعد از ظهر دیروز بالاخره به نرخ مشخص 565 هزار تومان رسید.
 

قیمت طلا دیروز بین 1531 تا 1625 دلار نوسان کرد
سکه 5000 تومان دیگر ارزان شد
بازار پول_مسعود رضا طاهری: افت قیمت طلا در آغازین ساعات معاملات بازار‌های جهانی در شرق آسیا قیمت سکه را در صبح دیروز با کاهش شدید تا محدوده 555 هزار تومان پایین آورد اما تا بعد از ظهر دیروز این قیمت مجددا تا 565 هزار تومان افزایش یافت. بانک مرکزی نیز قیمت سکه دولتی را 26 هزار تومان دیگر ارزان کرد.
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته ابتدا با 126 دلار سقوط در بازار هنگ کنگ به 1531 دلار رسید، اما در ساعات بعد در بازار لندن این رقم تا 1625 دلار بالا رفت. قیمت سکه در بازار داخل نیز متاثر از این شرایط با 15 هزار تومان کاهش در ساعات قبل از ظهر تا 555 هزارتومان افت کرد، اما در بعد از ظهر مجددا به 565 هزار تومان رسید که نسبت به نرخ فرو افتاده 570 هزار تومانی روز یکشنبه، بازهم 5000 تومان ارزان شده است. در مقابل قیمت دلار آمریکا دیروز صبح تا 1285 تومان بالا رفت اما تا بعد از ظهر به 1280 تومان رسید که نسبت به نرخ روز یکشنبه 10 تومان دیگر بالا رفت که خود در تعدیل قیمت سکه مهم‌ترین تاثیر را داشت. در بازار‌های جهانی برخی از تحلیلگران افت اخیر قیمت طلا را شوکی موقتی مي‌دانند و معتقدند که در کوتاه مدت بازهم امکان ریزش قیمت آن وجود دارد. اما در درازمدت و حتی هفته هاي آینده احتمال بالا رفتن مجدد قیمت طلا وجود دارد. اين تحليلگران افت 126 دلاری در ساعات اول و بالا آمدن 94 دلاری قیمت طلا در ساعات بعد در بازار‌های جهانی را دلیل واضحی برای پتانسیل صعودی قیمت طلا عنوان کرده‌اند.
بازار سکه داخلی
با افت شدید قیمت طلا در بازار‌های جهانی خبر‌های رسیده از سطح بازار از نامشخص بودن قیمت‌ها در قبل از ظهر ديروز حکایت داشت. برخی نیز ترجیح دادند تا مشخص شدن شرایط قطعی معامله از خرید و فروش سکه خودداری کنند که به این ترتیب ارقام متفاوتی برای سکه‌ها در ساعات اولیه بازار اعلام شد. با این حال دیروز قیمت سکه با 5000 تومان کاهش به 565 هزار تومان رسید. نرخ خرید آن نیز 560 هزارتومان اعلام شد که ظاهرا فاصله زیادی ندارد. سکه طرح قدیم اما با کاهش بیشتری همراه بود و 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 575 هزار تومان کاهش یافت. نیم سکه با 3000 تومان و ربع سکه با 5000 تومان افت قیمت در بازار روز گذشته، سکه فروشان به قیمت‌های 272 هزارتومان و 140 هزا رتومان رسیدند.
سکه‌های دولتی در مسیر ارزانی
بانک مرکزی روز گذشته با کاهش بیشتر قیمت طلا در بازار‌های جهانی اقدام به کاهش قیمت سکه‌ها کرد. به این ترتیب سکه با 26 هزار تومان افت قیمت 540 هزار و 800 تومان تعیین شد. نیم سکه دولتی نیز با 13 هزار و 520 تومان کاهش به 251 هزار و 680 تومان رسید. ربع سکه دولتی نیز 130 هزارتومان تعیین شد که نسبت به نرخ روز یکشنبه 6240 تومان از ارزش خود را از دست داد.در بانک مرکزی قیمت سکه‌های گرمی 2080 تومان افت کرد و 70 هزار و 720 تومان اعلام شد.
بازار ارز
قیمت یورو و دلار آمریکا در بازار ارز دیروز به ترتیب 5 تومان و 10 تومان افزایش داشت و به ترتیب به 1735 تومان و 1280 تومان رسیدند. در عین حال قیمت دلار کانادا و دلار استرالیا با 15 تومان و 10 تومان کاهش تا 1270تومان و 1290 تومان پایین آمدند. قیمت درهم امارات دیروز 348 تومان اعلام شد که نسبت به نرخ روز قبل 1 تومان بالاتر رفت. در برخی از نقاط تهران قیمت دلار آمریکا با شتاب زدگی 1300 تومان نیز اعلام شد.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی
دیروز قیمت طلا در واکنش به اتفاقات اخیر و تداوم نگرانی‌ها در بازار‌های بین‌المللی دچار نوسان قیمت بود.دیروز اعلام شد که اصرار وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اروپا بر شدت یافتن تلاش‌ها در جهت حل بحران بدهی کشورهای اروپایی به ویژه یونان موجب خوشبینی به بانک‌ها در این قاره و افزايش شاخص‌ها در بورس‌هاي اروپا شد. گفته مي‌شود احتمال کاهش نرخ بهره در اروپا با هدف تسهیل شرایط فروش اوراق قرضه از سوی وام‌دهندگان اروپایی وجود دارد که این وضعیت چشم‌انداز بهتری را برای بانک‌های این منطقه فراهم کرده است. دیروز افت شاخص MCSI آسیا –اقیانوسیه به میزان 4/2 درصد موجب شد تا بورس‌هاي آمریکا هم با افزایش شاخص روبه‌رو شود. در مقابل شاخص‌ها در آسیا نزولی بود.یک تحلیلگر بازار‌های طلا در توضیح افت قیمت طلا در روز‌های اخیر و احتمال افزایش مجدد قیمت در بلند مدت معتقد است: احتمال افت بیشتر قیمت طلا در کوتاه مدت وجود دارد. وی فروش اوراق قرضه کوتاه مدت توسط فدرال رزرو و خرید اوراق قرضه بلند مدت را در کنار انتظار اعلام نرخ رشد اندک برای شاخص تولیدات چین در روز‌های آتي را موجب افت قیمت طلا دانسته است که در پی این دو عامل سرمایه‌گذاران اقدام به فروش طلا و سهام به طور همزمان کرده‌اند.قیمت طلا که دیروز تا 1531 دلار نیز در بازار هنگ کنگ سقوط کرده بود، تا غروب دیروز به وقت تهران تا 1625 دلار بالا رفت که نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات هفته گذشته 32 دلار کاهش نشان مي‌دهد. اين ميزان تا ساعت 30/18 به وقت تهران به محدود 1600دلار رسيد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *