نیازی به خط تلفن مستقیم ایران-آمریکا نیست

در ماجرای اس -300 ادعای خسارت کرده ایم و موضوع به داوری گذاشته شده است

 وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام خبر تحویل انبوه موشک‌های کروز قادر به نیروهای دریایی ارتش و سپاه گفت که تصميم‌گيري درباره سرنوشت قرارداد فروش موشك‌هاي اس- 300 از سوی روسیه به ایران، به داوري سپرده شده است.

 وی همچنین در نخستین واکنش به ابراز تمایل ارتش آمریکا به برقراری خط تلفن اضطراری میان تهران-واشنگتن اظهار کرد: نياز به برقراري خط مستقيم ميان ايران-آمريكا نداريم.به گزارش ايسنا، سردار احمد وحیدی ، وزیر دفاع دیروز در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد آخرين وضعيت موشك اس -300 و بحثي كه ايران در اين ارتباط با روسيه داشته است نيز گفت: اين موضوع روال طبيعي خود را طي مي‌كند و بحث در مورد آن به داوري سپرده شده است. وي تصريح كرد: البته ما پيش پرداخت‌هاي خود را در اين ارتباط كه به روسيه داده بوديم، پس گرفته‌ايم. ما ادعاي خسارتي داريم كه تصميم‌گيري در اين ارتباط به داوري سپرده شده است.
بر اساس این گزارش، اواخر هفته گذشته ريیس شرکت روسوبورون اکسپورت روسیه در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت اعلام کرد که به دلیل عملی نشدن قرارداد فروش اس – 300 به ایران، ‌پیش پرداخت 167 میلیون دلاری ایران بازگردانده شده است.این گزارش حاکی است که بیش از یک ماه پیش، سفیر ایران در مسکو از اقدام تهران در مورد شکایت از روسیه به دادگاهی بین‌المللی به اتهام خودداری از فروش اس- 300 خبر داد، اما روس‌های ناخرسند از این موضع‌گیری تهران در همان زمان اعلام کردند که مبلغ ودیعه جمهوری اسلامی آماده است و آنها این پیش پرداخت را به تهران بازمی‌گردانند. قرارداد خرید موشک‌های اس -300 از روسیه در اواخر سال 2007 بین تهران و مسکو به امضا رسید. تعلیق‌های روسیه در تحویل این موشک‌ها به ایران آغاز شد تا اینکه سرانجام ديميتري مدودف، ‌ريیس‌جمهور روسیه مدعی شد که طبق تحریم‌های سازمان ملل انتقال این تجهیزات به ایران ممنوع است و از آنجایی که روسیه در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل عمل می‌کند، موضوع فروش اس -300 به جمهوری اسلامی منتفی خواهد بود.
نیازی به تلفن قرمز نداریم
وزیر دفاع دیروز همچنين در پاسخ به اينكه آمريكايي‌ها پيشنهاد كردند كه خط تلفن قرمز بين ايران و آمريكا ايجاد شود، گفت: ما در منطقه نياز به برقراري اين خط نداريم. خروج نيروهاي فرا منطقه‌اي از منطقه و عدم دخالت از سوي آنها در مسائل منطقه باعث مي‌شود كه تنشي در منطقه ايجاد نشود . وی افزود: آنها مي‌گويند خط سرخ داشته باشيم، براي اينكه اگر تنشي به وجود آمد، حل كنيم. در صورتي كه ما معتقديم اگر آنها نباشند در منطقه تنش ايجاد نمي‌شود.
وزیر دفاع همچنین تصریح کرد: آنها موظف هستند در عبور از تنگه‌ هرمز و خليج فارس به تمام سوالاتي كه نيروي دريايي ما از آنها مي‌پرسد، پاسخ دهند و آنها تحت اشراف اطلاعاتي نيروي دريايي ما هستند.
حدود یک هفته پیش، مایكل مولن، ريیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینكه «نبود هرگونه رابطه‌ای بین دو دولت ایران و آمریكا می‌تواند مشكل‌ساز باشد»، گفته بود: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد، امكان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمریكا و اتحاد شوروی برقرار بود».روزنامه‌ وال استريت ژورنال چند روز پيش از آن اعلام كرده بود كه نظاميان آمريكايي قصد ايجاد «تلفن قرمز» با تهران را دارند كه تا به الان اين مساله در حد يك طرح است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوری اسلامی دو روز قبل اعلام کرد که این نیرو قصد دارد در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضوری«قدرتمندانه» داشته باشد.سردار وحیدی اما در پاسخ به سوالی درباره تجهیز نیروهای مسلح ایران به ناو هواپيما بر نیز تصريح كرد: توسعه توان دريايي را ما در برنامه داريم و در اين حوزه هرآنچه كه نيروهاي مسلط به آن احتياج داشته باشند ما در برنامه قرار مي‌دهيم و اكنون اولويت‌هاي ديگري وجود دارد كه اكنون در برنامه است و ما به آنها مي‌پردازيم و هر موقع احتياج به اين بود و فرصتي نيز وجود داشت به آن مي‌پردازيم. وحیدی همچنین با اعلام اينكه امروز(چهارشنبه) حجم انبوهي از موشك‌هاي كروز به نام قادر را كه موشك‌هاي پيشرفته و با برد بيش از 200 كيلومتر هستند، با توانمندي‌هاي بسيار ارزشمند به نيروي دريايي ارتش و سپاه تحويل داديم، گفت: اين موشك ضد ناوچه و ضد ناو به‌كار مي‌رود و مي‌تواند ناوهاي سنگين را غرق كند و بر ضد تاسيسات ساحلي استفاده مي‌شود و از زمين و هوا و دريا قابل پرتاب است.
تحویل موشک «قادر» به سپاه و ارتش
تعداد انبوهی از موشک‌های کروز «قادر» با برد 200 کیلومتر طی مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل داده شد. به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، خط تولید موشک کروز دریایی قادر، طی مراسمی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد. سردار وحیدی در حاشیه این مراسم طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: موشک کروز دریایی «قادر» که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور ريیس‌جمهور رونمایی شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید و امروز شاهد تحویل مقادیر انبوهی از این موشک به نیروی دریایی سپاه و ارتش هستیم.وی افزود: پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت‌شعاع قرار دهند.وی با بیان اینکه موشک قادر از نوع کروز دریایی است، اظهار کرد: این موشک با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده‌سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند. وحیدی، پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر را از ویژگی‌های موشک قادر برشمرد.وی افزود: موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *