هشدار آمریکا به حوزه یورو

وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز، شنبه، در نشست وزرای دارایی حوزه یورو در لهستان به آنها هشدار داد که اختلافات خود را کنار بگذارند.
این سخنان در شرایطی مطرح شد که اختلافات داخلی وزرای دارایی حوزه یورو در این نشست سبب شد تا تصمیم‌گیری درباره پرداخت بخش دوم وام کشورهای حوزه یورو به یونان تا نیمه دوم ماه اکتبر به تعویق افتد.


به گزارش دویچه وله دیدیر ریندرز، وزیر دارایی بلژیک در واکنش به سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «من به ایشان یادآوری می‌کنم و فکر می‌کنم ایشان کاملا به این موضوع اذعان دارند که نقش دولت فدرال در ایالات متحده آمریکا، رییس‌جمهوری، اعضای کنگره و بانک مرکزی آمریکا تحکیم و رشد اقتصاد این کشور در برابر بحران‌های آتی است.»
تیموتی گیتنر به وزرای دارایی حوزه یورو گفته است که اختلاف نظر در میان رهبران اروپایی لطمات جبران ناپذیری برای اقتصاد منطقه یورو به همراه خواهد داشت.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در سخنانی گفت:«من باید طرحی را که برای خروج از این بحران یافته‌ام، ارائه کنم. مطمئنا این روشی بسیار واضح با راه حل‌هایی نه از طرف من، بلکه از سوی دیگر دولت‌ها برای مجموعه بدهی‌ها خواهد بود و امیدوارم همه چیز به سمت بهتر شدن پیش رود».
در حالی‏که وزرای دارایی حوزه مالی یورو، در لهستان سرگرم گفتگو بودند، معترضان در خارج از محوطه گفت‌و‌گوی آنها اقدام به برپایی تظاهراتی در سکوت کردند. روز جمعه نیز وزرای دارایی حوزه یورو در این اجلاس تصمیم گیری درباره پرداخت بخش دوم وام کشورهای حوزه یورو به یونان را تا ماه اکتبر به تاخیر انداختند.
ناظران می‌گویند که در صورت عدم پرداخت این وام، که برابر با ۱۱ میلیارد دلار آمریکا است، یونان پول کافی برای پرداخت قسط‌ بدهی‌های خود نخواهد داشت. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، این وزرا از آنچه که آن را تجدید مسوولیت‌پذیری و اراده قاطع یونان در قبال اجرای تعهداتش توصیف می‌کنند، استقبال کرده‌اند. آنها همچنین اظهار اطمینان کرده‌اند که ایرلند و اسپانیا نیز قادر خواهند بود اصلاحات اقتصادی لازم را در کشورهایشان اعمال کنند.پس از آنکه دیدار مقامات بانک مرکزی اروپا و حوزه یورو از یونان، زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت به پایان رسید، احتمال داده می‌شد که پرداخت قسمت دیگری از وام حوزه یورو به این کشور به تعویق بیفتد.
اکنون مدتی است که نمایندگان صندوق بین‌المللی پول همراه با مقاماتی از طرف بانک مرکزی اروپا و حوزه یورو به طور مرتب به یونان می‌روند تا میزان پیشرفت یونان در زمینه اجرای برنامه اصلاحات دولت را از نزدیک دنبال کنند. تنها در صورت جلب رضایت این مقامات است که در مورد پرداخت بخش‌های بعدی وام یونان توافق خواهد شد.
گیتنر که در جلسه روز جمعه نیز حضور داشت به حاضران در جلسه گفت که اروپا باید پول بیشتري براي کمک به حل مشکلات مالی اروپا اختصاص دهد. همچنین در گزارش‌ها گفته شد که تیموتی گیتنر به وزرای دارایی حوزه یورو گفته است که اختلاف نظر در میان رهبران اروپایی بر سر نحوه کنار آمدن با مشکلات مالی اروپا، نه تنها کمکی به اتحادیه اروپا نمی‌کند، بلکه می‌تواند به آن لطمه وارد کند.خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی می‌گوید که وزرای حوزه یورو استقبال چندانی از سخنان گیتنر نکردند.
ماریا فکتر، وزیر دارایی اتریش، در واکنش به اظهارات گیتنر گفت که تعجب می‌کند آمریکا، که از نظر اقتصادی وضعیتی بهتر از اروپا ندارد، در باره حل مشکلات مالی اروپا، به این کشورها پند و اندرز می‌دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *