هشدار ائمه جمعه برای اجرای مرحله دوم هدفمندی

خطیبان این هفته نمازجمعه سراسر کشور مهمترین مشکلات امروز کشور را در حوزه اقتصاد دانستند و تاکید کردند: افزایش یارانه های نقدی موجب چند برابر شدن قیمت ها و افزایش تورم می شود
هشدار ائمه جمعه برای اجرای مرحله دوم هدفمندی

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، ائمه جمعه امروز نمازجمعه سراسر کشور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور خواستار رفع مشکلاتی همچون تورم، افزایش نقدینگی، گرانی، بیکار و توجه به تولید توسط مسوولان شدند. در ادامه به بخشی از این خطبه ها اشاره می شود.

متاسفانه با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد افزایش تورم در کشور بودیم

دری نجف‌آبادی امام جمعه اراک با بیان اینکه بهترین راهکار برای خنثی کردن تحریم دشمنان حمایت واقعی از تولید است اظهار داشت: تولید موجب اشتغال و افزایش درآمد جامعه می‌شود متاسفانه با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد افزایش تورم در کشور بودیم که این مسئله اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: مردم به ولایت پایبند هستند اما تحمل گرانی و تورم که در اثر سوء مدیریت است را نمی‌پذیرند مسئولان باید پاسخگو باشند و با نظارت و با مدیریتی کارآمد مشکلات را کاهش دهند.

دری نجف‌آبادی افزود: براساس قانون باید ۳۰ درصد از درآمد حاصل از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص می‌یافت که متاسفانه این امر صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه تولید برای مصرف و صادرات باید در دستور کار قرار گیرد گفت: با تولید است که می‌توان به استقلال دست یافت، تحریم‌ها را دور زد و اشتغال ایجاد کرد.

افزایش یارانه‌ها موجب چند برابر شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود

حجت‌الاسلام امیر رشتبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر خلخال خواستار پرهیز از هرگونه اختلاف بین مسئولان شد و اظهار داشت: مردم ما علاوه بر اینکه باید آرامش داشته باشند حق مسلم آنهاست که از وضعیت معیشتی مناسب و مطلوبی نیز برخوردار باشند چرا که این مردم با پشتیبانی‌های خود در استواری نظام جمهوری اسلامی ایران سهم بسزایی داشته و دارند.

وی به بحث هدفمندی یارانه‌ها و تعامل دولت و مجلس در کنار هم برای چاره‌اندیشی در این امر اشاره کرد و افزود: دولت باید در این امر رویکردی را در برنامه‌ریزی خود داشته باشد که به نفع مردم کشورمان باشد چرا که افزایش یارانه‌ها موجب چند برابر شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود که در این صورت مردم با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

در نظرسنجی صداوسیما ۸۵ درصد مردم به افزایش یارانه ها نه گفتند

آیت‌الله شبستری خطیب جمعه تبریز با بیان اینکه ورشکستگان سیاسی از فرصت و اختلاف مسئولان استفاده می‌کنند، افزود: مسئولان باید بیشتر در تامین معیشت مردم تلاش کنند، مشکلات اقتصادی مردم را ناراحت کرده و زندگی برای اقشار ضعیف سخت شده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اصرار دولت مبنی بر اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه‌ها اظهار کرد: از نظر ‌کارشناسان اقتصادی، رشد نقدینگی تورم‌زا ‌بوده و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش تورم خواهد شد.

وی به نظر‌سنجی برنامه پایش شبکه یک تلویزیون مبنی بر نظر مردم ایران درباره اولویت اصلی اقتصاد امروز ایران که سئوال شده بود افزایش یارانه‌های نقدی یا مهار تورم است، گفت: در این نظرسنجی که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند ۸۵ درصد مردم ایران اولویت اصلی اقتصاد ایران را مهار تورم اعلام کرده و فقط ۱۵ درصد به افزایش یارانه‌های نقدی رای دادند.

امام جمعه تبریز گفت: مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از اینکه مشتاق به دریافت یارانه نقدی باشند، درخواست مهار تورم را از دولت دارند و بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید به جای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، مهار تورم و حفظ آرامش بازار را در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار امیدواری کرد، جلسات مشترک دولت و مجلس به نتیجه برسد و به صلاح مردم باشد.

آیت‌الله شبستری خطاب به دولت و مجلس گفت: بودجه ۹۲ کشور را طوری تنظیم کنید که قابل اجرا باشد و به مردم فشار وارد نشود.

مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم می خواهند این مسائل را در تریبون نماز جمعه مطرح می کنیم

آیت‌الله رضا استادی امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم نیز گفت: امروز گرانی و مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و مردم از ما می‌خواهند در تریبون نماز جمعه این مسائل را مطرح کنیم؛ مسئولانی که کار در دست آنها قرار دارد می‌گویند مشغول فعالیت هستند و قصد حل مشکلات را دارند اما مردم نیز باید توجه داشته باشند و به خود بیایند و کمک به محرومان را فراموش نکنند.

استادی با بیان اینکه شاد کردن دل مؤمنان از بهترین امور شمرده شده است، گفت: فروشندگان و بازاریان باید در این شرایط از سود هنگفت چشم‌پوشی کرده و بدانند دیگران هم مشکلاتی دارند.

رفع مشکلات اقتصادی به دست خودمان است

همچنین آیت الله امامی کاشانی خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه مشکلاتی که امروز گریبانگیر آن هستیم در حوزه اقتصاد و اخلاق است، گفت: راه برطرف کردن این مشکلات به دست خودمان است.

امامی کاشانی افزود: ما باید خلق و خو، اخلاق و اقتصاد خودمان را درست کنیم و حل این مشکلات در دست خودمان است.

گران شدن حامل های انرژی یک فاجعه است/اجرای فاز دم به مصلحت نیست

همچنین امام جمعه موقت اصفهان با اشاره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت اگر می‌خواهد با گران شدن حامل‌های انرژی پولی دست مردم بدهد فاجعه است و جایز نیست.
حجت الاسلام محمد تقی رهبر افزود: بهتر است دولت اگر پولی دارد در همین حالت به دست مردم دهد آن هم نه تمام اقشار بلکه فقط اقشار آسیب پذیر و بخش صنعت.

وی ادامه داد: اگر قرار است با گران شدن حامل‌های سوخت چون بنزین، گاز و گازوئیل و … پول را به دست مردم برسانیم این یک فاجعه است و همه چیز از لحاظ قیمتی در جامعه گران خواهد شد.

رهبر تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح اول دغدغه و گرفتاری است و لذا با هدفمند کردن یارانه‌ها با این سبک مصلحت نیست.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: اجرای این طرح بازتاب بدی خواهد داشت و اکنون همه وحشت دارند که اگر گران شود چه خواهد شد.

رهبر گفت: از جمله دلایل موفق نبودن هدفمندی یارانه‌ها این است که اولا اگر قرار باشد به ۷۵ میلیون یارانه دهیم همانند این است که از ریش کنده و به سبیل بچسبانیم و یا از این جیب در آن جیب بگذاریم لذا نتیجه آن گرانی است.

رهبر در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اگر پولی دارد دولت و یا از آسمان برای آنها به صورت صندوقچه رسیده بهتر است آن را به مردم بدهد.

از شتابزدگی در اجرای فاز دوم پرهیز کنید/نباید به معیشت مردم آسیب جدی وارد شود

امام جمعه بندر کنگان نیز بر همدلی مجلس و دولت بدور از هر گونه شتابزدگی در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید رعایت مصالح عامه و معیشت توده مردم مورد ملاحظه قرار گرفته تا آنها در تنگنای معیشتی قرار نگیرند.

حجت الاسلام محمود محمودی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن شرایط زندگی مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف، خاطرنشان ساخت: نباید به معیشت مردم آسیب جدی وارد شود.

امام جمعه کنگان به برخی از مشکلات این طرح اشاره کرد و بیان داشت: در غیر این صورت ممکن است اجرای فاز دوم مشکلاتی بوجود آورد که حتماً با دقت و تدبیر همراه باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح امر حساسی است باید به گونه ای تدبیر شود که به معیشت مردم آسیب جدی وارد نشود.
مردم در اجرای این طرح متضرر خواهند شد.

در شرایط کنونی افزایش حامل های انرژی به صلاح نیست/قشر ضعیف آسیب می بیند

امام جمعه برازجان نیز در این خصوص گفت: در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت کنونی بحث افزایش قیمت حامل های انرژی مانند برق، گاز، نفت و … به صلاح نیست و در مجموع مردم متضرر خواهند شد و آسیب آن را قشر ضعیف جامعه می بیند.

حجت الاسلام مصلح گرانی و تورم را از جمله مباحث پر اهمیت در کشور خواند و ابراز داشت: هدفمندی یارانه‌ها اگر موجب آسیب رساندن به معیشت مردم و وخیم‌تر شدن وضع آنان نشود و نظارت درست و صحیحی بر اجرای آن وجود داشته باشد، مطلوب است.

اجرای غیرکارشناسی هدفمندی یارانه‌ها تورم شدید را به‌دنبال دارد

امام جمعه جم نیز در این راستا گفت: در بحث آسیب‌های مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به جلسه مشترک بین مجلس و دولت در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه شهرستان جم به طور خلاصه به مواردی اشاره شد که این گونه تعاملات و مشورت‌گیری‌ها بین مجلس و دولت قابل تقدیر است.

حجت الاسلام گنجی گفت: مواردی که کارشناسان اقتصادی در خصوص مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مورد واکاوی قرار می دهند تا حدودی صحیح است و به عقیده آنان تورم بوجود آمده نیز به همین علت است و باید مرحله دوم با کارشناسی و دقت بالاتری نسبت به مرحله اول انجام گیرد.

وی افزود: با توجه به نظرات ارائه شده از سوی کارشناسان امر، اجرای مرحله دوم یارانه ها شدت تورم را افزایش خوهد داد.

گنجی افزود: با توجه به وضعیت موجود و مطالعاتی که دولت انجام داده است و قرار بر این گذاشته که بنزین را به نرخ ۲۲ هزار ریال و یا ۲۵ هزار ریال در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها عرضه کند، قطعاً تورم زا است.

وی با بیان اینکه دولت به جای افزایش یارانه های واریزی به حساب مردم و افزایش قیمت حامل های انرژی باید به فکر کنترل قیمت های بازار باشد، افزود: هر هفته و هر روز شاهد افزایش قیمت اجناس در بازار هستیم و مردم با چالش و بحران جدی مواجه هستند .

امام جمعه شهرستان جم گفت: این کار باید کارشناسی شده و با نظارت مستقیم مجلس و همکاری مداوم دولت انجام شود و تصمیمات این چنینی که بر معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد نباید تحت تاثیر عده ای خاص عجولانه به عمل تبدیل شود و در شرایط کنونی این آمادگی وجود ندارد.

فاز دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به بودجه سال ۹۲ برنامه ریزی شود

امام جمعه سیراف نیز در همین خصوص به مهر گفت: امیدواریم که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با در نظر گرفتن سطح معیشتی مردم و به خصوص قشر کم در آمد و ضعیف و همچنین گام به گام و به دور از هر گونه تصمیم عجولانه صورت پذیرد.

وی افزود: فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید با توجه به بودجه سال ۹۲ برنامه ریزی شود.

امام جمعه سیراف گفت: همچنین با توجه به بالا بودن نرخ ارز در کشور و وضعیت کنونی کشور به صلاح نیست که این طرح با این سرعت اجرا شود.

با افزایش تورم مردم قدرت خرید خود را از دست خواهند داد

امام جمعه آرین شهر، با اشاره به افزایش نرخ تورم و گرانی ها در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: اجرای فاز دوم این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست این طرح با نظر کارشناسی و تجمیع نظرات افراد کاردان اجرا شده است، افزود : مرحله دوم نیز باید کارشناسی شده و همه کارشناسان به این نتیجه برسند که تورم بیش از این نخواهد شد.

حجت الاسلام شاهبیکی با اشاره به اینکه هم اکنون تورم بسیار شدید در کشور حاکم شده است، عنوان کرد: با ادامه دار شدن این روند، مردم دیگر قدرت خرید را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی در حال حاضر مردم دیگر تحمل این فشار اقتصادی را نخواهند داشت، افزود: در صورت ادامه این روند کمر اقتصاد مردم خواهد شکست.

راهکار اجرای مرحله دوم یارانه ها مهار گرانی ها از سوی مسئولان است

امام جمعه اسدیه گفت: با توجه به شرایط موجود در سطح کشور، راهکار اجرای مرحله دوم یارانه ها مهار گرانی ها از سوی مسئولان است.با مهار گرانی ها از سوی مسئولان و برنامه ریزی در خصوص افزایش قیمت های موجود در سطح بازار اجرای مرحله دوم یارانه ها اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست هدفمندی یارانه ها از سیاست های کلان کشور بوده و با هدف ساماندهی حامل های انرژی اجرایی شده است، فزود: در مرحله اول دولت و مجلس مباحث تفاهم شده را اجرایی نکرده اند.

حجت الاسلام سنجری با اشاره به نقاط ضعف و قابل اجرا نبودن مرحله دوم این قانون، افزود: در مرحله اول توافق شد یارانه به بخش تولید و صنعت اختصاص یابد که این مهم محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح قرار بود پول های مردم به مردم برگشته، وضعیت مردم بهبود یافته و در مصرف بی رویه صرفه جویی شود و این امر به دلیل گرانی ها محقق نشد، افزود: طی این مدت قیمت ها در بازار دو برابر شده و این گرانی ها به نفع مردم و کشور نیست.

امام جمعه اسدیه با بیان اینکه هم اکنون احساس نگرانی های مردم بیشتر از ابراز رضایت مندی است، یادآور شد: مسئولان در این زمینه بیشتر دقت کرده و مرحله دوم را منوط به فراهم کردن شرایط در کشور اجرایی کنند.

بدون نظارت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بی فایده است

امام جمعه شهر الوند گفت: اجرای صحیح هدفمندی رایانه ها ملزم به نظارت درست و اصولی است که اگر صورت نگیرد موجب بروز مشکلات بیشتر شده ودر این صورت اجرای فاز دوم هدفمندی بی فایده خواهد بود.

حجت الاسلام علی عادلپور اظهارداشت: هدفمندی یارانه ها یک برنامه و طرح بسیار خوب وارزشمندی در زمینه اصلاح الگوی مصرف و تغییر روشهای و میزان مصرف مردم از منابع موجود است که نیازمند کار فرهنگی و افدام به موقع سازمان های متولی فرهنگ عمومی است.

وی افزود: در مرحله اول هدفمندی یارانه ها به نتایج خوبی دست پیدا کردیم که از جمله آن تغییر الگوی مصرف سوخت و بنزین و گازوئیل و تغییر الگوی مصرف نان در کشود بود اما این طرح در میانه راه با مشکلاتی مواجه شد وعدم نظارت کافی و درست در تمامی مراحل اجرا باعث شد تا سودجویان با استفاده از ابزارهای مختلف معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و در مواقعی بازار مصرف مردم را به دست بگیرند ومشکلاتی را در زندگی روزمره مردم ایجاد کنند که گرانی مواد غذایی از جمله آنهاست.

عادلپور دربخش دیگری از سخنان خود به تصریح کرد: اجرای این برنامه بزرگ اقتصادی در دولت های قبلی تصویب شد ولی نتوانست اجرایی شود که در دولت دکتر احمدی نژاد این کار عملیاتی شد و آثار فراوانی داشت اما عدم نظارت و اجرای صحیح و کامل آن موجب بروز مشکلات شد و گرانی و تورم را موجب شد.

امام جمعه شهر الوند گفت: اگر دولت به دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست باید تمام توان خود را برای آن بکار گیرد و گرنه با بالا بردن مبلغ یارانه نقدی مردم و رها شدن قیمت های انرژی و سایر کالاها، این طرح را با شکست مواجه خواهد کرد و موجب ناراحتی مردم می شود و کلید حل این مشکل به دست مسئولان نظارتی است.

امام جمعه الوند تاکید کرد: دولت مردان ما افراد مومن وانقلابی هستند و مردم خوب و پایبند به آرمان های انقلاب داریم و در این میان عده ای که موجب اختلافات و مشکلات هستند نه از بدنه دولت و نه از مردم هستند بلکه جزء دشمنان نظام و انقلاب اسلامی هستند و از پیشرفت های ملت ایران واهمه دارند و دولت مردان باید با اخلاص در خدمت رسانی به مردم تلاش کنند و فریب افراد سود جو را نخورند.

وی در پایان اظهارداشت: در بسیاری از مشکلات و مسائل مانند خوراک، پوشاک، ازدواج جوانان، تشکیل خانواده، تحصیلات دانشگاهی و سبک زندگی اسلامی، ایرانی نیازمند برنامه ای هدفمند هستیم تا از اسراف و ریخت وپاش ها در ابتدای زندگی جلوگیری شود و سبک زندگی ما به زندگی پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) نزدیک شود.

اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه مسکوت بماند/ مردم در فشار اقتصادی اند

امام جمعه شهرستان ملارد با اشاره به اینکه هم اکنون مردم در فشار اقتصادی و گرانی محصولات هستند، گفت: در حال حاضر باید اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مسکوت باقی بماند.

حجت الاسلام سید حسین حسینی نوری با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ا اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی مردم در حال حاضر باید تصمیمات دقیق و مدونی برای رفع این معضلات گرفته شود.

وی افزود: از سوی دیگر هم اکنون دشمن تحریمهای اقتصادی خود را روز به روز تشدید می کند که باید مسئولان و مدیران تدابیر لازم را برای خنثی کردن تمامی این تحریمها بیاندیشند.

این مسئول عنوان کرد: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در کشور به طور قطع تورم و افزایش قیمتها را به دنبال دارد که در این زمینه دولت باید فعلا اجرای مرحله دوم را به تعویق بیاندازد و این طرح را مسکوت نگه دارد.

حسینی نوری ادامه داد: در واقع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه در حال حاضر به نفع کشور نیست و فضای کنونی را متشنج می کند.

امام جمعه شهرستان ملارد یادآور شد: دولت باید با تشکیل تیم اقتصادی قوی و متخصص،‌ برای اجرای مرحله دوم برنامه ریزی های لازم را انجام دهد تا مردم دچار ضرر و زیان نشوند.

وی اعلام کرد: در اجرای این طرح مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه و دهکهای پایین دچار مشکل و معضلات اقتصادی شدیدی می شوند که باید برای تمامی اینها راهکارهای لازم ارائه شود.

مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها براساس قانون اجرا نشد /اجرای فاز دوم به صلاح نیست

حجت الاسلام مهدی عرب پور امام جمعه موقت کرمان در خصوص اجرای طرح دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اصل این طرح مطلوب است ولی باید جوانب طرح به خوبی سنجیده شده و کارشناسی شود.

وی ادامه داد: این طرح باید براساس مصوبات قانونی و به صورت کامل اجرا شود.

امام جمعه موقت کرمان تصریح کرد: آنچه که در مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد براساس مصوبات قانونی نبود و گاهی تخطی در این مسیر صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها در مسیر مورد انتظار پیش نرفت، گفت: اجرایی شدن مرحله دوم طرح مذکور زمانی نتیجه بخش خواهد بود که مرحله اول به صورت کامل پیاده و اجرا شود.

امام جمعه موقت کرمان گفت: باید مرحله اول این طرح مورد کارشناسی قرار گیرد و اگر خلافی در این زمینه صورت گرفته و مسیر چیزی نبوده که قانون گذار تصویب کرده، برگردد و بعد اجرایی شود.

وی گفت: اجرای مرحله دوم این طرح در صورتیکه در زمان مناسب اجرا شود قطعا به نفع خواهد بود.

حجت الاسلام عرب پور یادآور شد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و گرانی های موجود به نظر می رسد که اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها در سال جاری و اوایل سال آینده به صلاح کشور نخواهد بود.

دولت باید شیب تندش را در اجرای هدفمندی یارانه ها کم کند

حجت ‌الاسلام حسین طاووسی امام جمعه ایرانشهر اظهار داشت: دولت اگر بخواهد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند علاوه بر اینکه در انتخابات آینده نقش بسزایی خواهد داشت و مردم را از پای صندوق های رای دور می کند، نسبت به زحمات دولت طی این چند سال دیدگاه منفی ایجاد می کند.

وی گفت: در حال حاضر با وضعیت موجود اقتصادی کشور و موضوع بیکاری و عدم همکاری دولت و مسئولین و مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مصلحت نیست.

وی افزود: در بازی های المپیک زمانی که یک ورزشکار مدال کسب می کند همه خوشحال هستند که نام و پرچم ایران در میدان های جهانی برافراشته شده که این امر باعث وحدت ملی می شود و اگر این حس در شرایط اقتصادی به وجود آید باعث افزایش ضریب اقتصاد مقاومتی می شود.

امام جمعه ایرانشهر بیان داشت: یکی از خروجی ها ایجاد وحدت ملی بین مسئولین کشور به خصوص کسانی است که تدبیر عموم مردم را به عهده دارند و این امر بسیار مهم است زیرا رهبر معظم انقلاب نیز بر اقتصاد مقاومتی تاکید فرموده اند.

وی گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود تبعاتش بیشتر شامل مردم دهک های پایین می شود که با شرایط فعلی مناسب نیست و وحدت ملی را خدشه دار می کند.

اجرای فاز دوم یارانه ها موجب کاهش تولید داخلی می شود

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی امام جمعه نهاوند اظهار داشت: افزایش یارانه نقدی گرانی و افزایش تورم در کشور را به همراه دارد که به علت وجود نقدینگی در دست مردم حاصل می شود.

حجت الاسلام مغیثی گفت: هنگامی که نقدینگی در دست مردم بیشتر باشد افزایش تقاضا را موجب می شود که این امر کاهش تولید و عرضه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه ها یک ضرورت و نیاز اساسی کشور بود و باید انجام می گرفت، گفت: مدیریت صحیح در زمان مناسب از ملزومات اجرای این طرح است.

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی با اشاره به تولید بیشتر برای رفع نیازهای مردم گفت: طبق قانون، ۳۰ درصد درآمد دولت از محل کسب درآمد یارانه ها باید به بخش تولید اختصاص یابد که در عمل این اتفاق روی نداده است.

حجت الاسلام مغیثی اظهار داشت: یارانه اختصاصی بخش خصوصی یا اصلا به این بخش اختصاص نیافته و یا اگر تخصیص داده شده خرج شده و صرف تولید کشور نشده است.

وی گفت: افزایش یارانه ها در شرایط فعلی به افزایش نقدینگی در دست مردم منجر می شود و تورم فعلی را تشدید می کند که بر خلاف منافع و اقتصاد کشور است.

گرانی کالاهای اساسی برای مردم دردسرساز شده است/ هدفمندی یارانه ها به صورت فعلی باقی بماند

حجت الاسلام سید ابوالقاسم میراحمدی امام جمعه شهرستان قدس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: یکی از کارکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در دولتهای نهم و دهم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود که اگر این کار بزرگ انجام نمی گرفت،‌ هم اکنون کشور دچار بحران و اوضاع از حالت کنونی شدید تر می شد.

وی افزود: اجرای این طرح مطلوب بود اما دشمنان برای کم رنگ جلوه دادن آن،‌ این اقدام بزرگ را به چالش و انتقاد کشیدند اما با حمایت و راهنمایی های مدبرانه رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام، توطئه های دشمنان اجرایی نشد.

این مسئول عنوان کرد: آنچه که هم اکنون مهم است،‌ نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است که باید بسیار نرم و ملایم اجرا شود تا تورم و بیکاری به وجود نیاورد.

میراحمدی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون شاهده تورم و گرانی های روزانه و ساعت به ساعت قیمتها هستیم که باید برای این فکری اساسی شود،‌ در واقع بخشی از تورم اقتصادی موجود به دلیل اجرای هدفمندی یارانه ها است.

امام جمعه شهرستان قدس یادآور شد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی،‌ باید این طرح طی پنج سال اجرا می شد، اگر اینگونه افسارگسیخته اجرا نمی شد،‌ هم اکنون با مشکل گرانی کالاهای اساسی مواجه نبودیم.

وی گفت: هم اکنون مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با جنگ اقتصادی هستند و با گرانی ها مبارزه می کنند که بهترین راهکار همان سیاست مجلس در راستای همکاری و همیاری دولت و مجلس است.

این مسئول اظهار داشت: فعلا باید هدفمندی یارانه ها به صورت فعلی باقی بماند تا اوضاع اقتصادی کشور آرام شود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.