هشدار دوباره رییس بانک جهانی

هشدار دوباره رییس بانک جهانی
 پاییز خطرناکی در پیش است

گروه بین‌الملل- رابرت زولیک، رییس بانک جهانی، برای ماه‌های آینده، دوره‌ سختی را در حوزه مالی و اقتصادی جهان پیش‌بینی می‌کند. به گفته‌ وی، پاییز امسال مرحله‌ خطرناک تازه‌ای پدید خواهد آمد.
به گزارش دویچه وله، زولیک که برای شرکت در مراسم گشایش کنفرانسی درباره‌ آینده‌ چین در پکن به‌سر می‌برد، دیروز شنبه، گفت که بحران مالی در اروپا، به بحرانی برای بدهی‌های دولت‌های ملی تبدیل شده است که تاثیرات سنگینی بر واحد پولی مشترک، بانک‌ها و توانایی رقابت کشورهای معینی می‌گذارد.


به گفته‌ رییس بانک جهانی، از سوی دیگر، ایالات متحده‌ آمریکا درگیر مسائل دیگری مانند موضوع بدهی‌ها، هزینه‌ها و اصلاحات مالیاتی برای پشتیبانی از رشد اقتصاد خصوصی است. وی افزود، بر همه‌ این مشکلات باید در بافتاری بین‌المللی غلبه کرد که در آن آهنگ رشد کند شده و اعتماد کاهش یافته است.
زولیک از چین را خواست که برای رشد اقتصادی خود کمتر به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و صادرات متوسل شود و بیشتر به مصرف داخلی جمعیت خود تکیه کند. بانک جهانی در ماه ژوئیه‌ امسال اقتصاد چین را در ردیف کشورهایی طبقه‌بندی کرد که درآمد مردم آنها بالای متوسط است. به گفته‌ رییس بانک جهانی، چین می‌تواند در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده در گروه کشورهایی قرار گیرد که درآمد آنها بالا است. زولیک افزود که ولی بدین منظور چین باید استراتژی اقتصادی خود را تغییر دهد.
زولیک هشدار داد که کشورهایی با درآمد متوسط دیگر نمی‌توانند وابسته به مدل‌های رشدی باشند که به نیازهای دوران فقیر بودن این کشورها پاسخ می‌داد. بدون تغییر رویکرد در این زمینه، این خطر وجود دارد که این کشورها هم در رقابت با کشورهای دارای سطح پایین دستمزد بازنده باشند و هم در رقابت با کشورهای با درآمد بالا در آنچه که به نوسازی اقتصادی و تحول فن‌آوری مربوط است.
رییس بانک جهانی افزود، البته مسوولان چین می‌دانند که باید چه کار کنند. آنان فقط باید تصمیم خود را از قوه به فعل درآورند.
چشم‌انداز مبهم اقتصاد آمریکا
به موازات آن، به نظر می‌رسد که ایالات متحده‌ آمریکا تا اطلاع ثانوی نقش خود را به عنوان لکوموتیو اقتصاد جهانی از دست می‌دهد. دولت آمریکا در پیش‌بینی‌های خود برای میزان رشد اقتصادی این کشور، هم برای سال جاری و هم برای سال آینده تجدیدنظر کرد و آن را کاهش داد. دولت آمریکا همچنین پیش‌بینی می‌کند که نرخ بالای بیکاری در این کشور کماکان کاهش نیابد.
به‌رغم چشم‌اندازهای تیره‌ اقتصادی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد کسری بودجه‌ عظیم کشور را آشکارا کاهش دهد. قرار است در سال ۲۰۱۲ کسری بودجه از ۸/۸ درصد به ۱/ ۶ درصد کاهش یابد. کارشناسان تردید دارند که با توجه به اوضاع اقتصادی، این کاهش کسری بتواند عملی گردد. دفتر ریاست‌جمهوری در واشنگتن اعلام کرد که درآمد ناخالص داخلی آمریکا، امسال فقط ۷/ ۱ و سال آینده ۷/ ۲ درصد رشد خواهد داشت. تا کنون رشدی ۶/ ۲ و ۶/ ۳ درصدی پیش‌بینی می‌شد.
یکی از موانع بزرگ اعتلای اقتصادی در آمریکا، درصد بالای بیکاری است. نرخ بیکاری در آمریکا برای امسال ۱/۹ درصد پیش‌بینی می‌شود و برای سال ۲۰۱۲ فقط اندکی کاهش می‌یابد و به ۹ درصد می‌رسد. این میل آمریکاییان را برای خرید کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که در آمریکا هزینه‌ مصرف، دو سوم بازده اقتصادی را شامل می‌شود.
ذکر یک نمونه می‌تواند اوضاع بد بازار اشتغال در آمریکا را نشان دهد. نرخ بالای بیکاری پایدار، انتخاب دوباره‌ اوباما را در سال آینده نیز به خطر می‌اندازد. اوباما قصد دارد در ماه سپتامبر برنامه‌ خود را برای رشد و اشتغال ارائه دهد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.