واکنش لندن به اعطای پناهندگی اکوادور به آسانژ

اعطای پناهندگی دیپلماتیک به جولیان آسانژ، موسس سایت ویکی لیکس از سوی دولت اکوادور اگرچه خوشحالی هواداران وی را در پی داشت، اما واکنش مقامات لندن را نیز برانگیخت.

به گزارش یورو نیوز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که لندن پناهندگی دیپلماتیک آسانژ را به رسمیت نمی‌شناسد و معتقد است که وی باید به سوئد بازگردانده شود.

وزارت امور خارجه بریتانیا همچنین اعلام کرده است که برای استرداد جولیان آسانژ، می‌تواند، ساختمان سفارت اکوادور در لندن را به عنوان یک مکان دیپلماتیک پس بگیرد.
وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «در اینجا موضوع تهدید آمیزی وجود ندارد. زمانی طولانی است، که با یکدیگر درباره این موضوع به طور دوستانه مذاکره می‌کنیم تا راه‌حلی برای این مساله بیابیم، بر این اساس به مذاکرات سیاسی خود با اکوادور ادامه خواهیم داد و این همه چیزی است که ما در نظر داریم. البته این نکته نیز کاملا واضح است که موقعیت وی در این کشور کاملا قانونی خواهد بود اما این نمی‌تواند تایید کننده امنیت مسیر انتقال فردی در این موقعیت تا اکوادور باشد.»
در مقابل وزیر امور خارجه با اعلام اعطای پناهندگی به آسانژ، بریتانیا را متهم کرد که دست به تهدید علنی برای ورود به سفارت این کشور در لندن زده است.
پر ساموئلسون، وکیل آسانژ در سوئد می‌گوید: «این به معنی است حکم دستگیری سوئد نمی‌تواند بیش از این موثر باشد و از سوی بریتانیا به اجرا گذاشته شود. یعنی دادستانی سوئد باید روش خود را تغییر دهد و به سرعت به لندن رود و از جولیان آسانژ تحقیقاتی در سفارت اکوادور در لندن ترتیب دهد.»
آسانژ که متهم به آزار جنسی است چندی پیش به سفارت اکوادور در لندن پناه برد تا مانع از روند استرداد خود به سوئد شود. هواداران وی می‌گویند، دولت سوئد پس از استرداد، وی را در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار خواهند داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *