وقتی تیم هسته‌ای دولت اصلاحات از آژانس عذرخواهی کرد

پس از آنکه حسن روحانی ادعا کرد سیاست هسته‌ای دولت محمد خاتمی “فعال” بوده، یکی از کارشناس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرده دیگری از رویکرد تامل برانگیز تیم هسته ای دولت اصلاحات را کنار زد.
به گزارش جهان، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی اوایل آبان ماه در واکنش به انتقادات گسترده به قرارداد هسته ای سعدآباد، هدف این قرارداد را وتوی طرح آمریکا توصیف کرده و به روزنامه اعتماد گفته بود: اروپایی‌ها در مذاکرات به ما قول دادند که نمی‌گذاریم این پرونده به شورای امنیت برود. این می‌شود سیاست خارجی فعال.

این ادعای حسن روحانی در حالی بیان شد که علاوه بر شواهد متعددی که از انفعال تیم هسته ای کشورمان در دولت اصلاحات حکایت دارد، موارد مختلفی هم از سوی منابع خارجی افشا شده که نمونه آن اظهارات ۲ روز پیش کارشناس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

واعظ روز گذشته در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی در این باره عنوان کرد: در سال ۲۰۰۳ که دولت آقای خاتمی بر سر کار بود، مقامات دولتی ایران به آژانس آمدند و گفتند که ما اشتباه کردیم دنبال فناوری هسته‌ای رفتیم.

شاید در راستای همین رویکرد بود که دولت اصلاحات پیش تر ضمن پذیرش پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه که از معاهدات جنجالی و مداخله‌گر در امور داخلی کشورهاست، فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را نیز به صورت داوطلبانه و بدون تعیین مدت زمانی مشخص تعلیق کرد که پس از ۲ سال، در اجلاس سعدآباد و پاریس، مذاکره کنندگان غربی خواستار تعلیق نامحدود کلیه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی پژوهش در این زمینه شدند.

عقب نشینی محض ایران در زمینه حقوق هسته‌ای خود، واکنش مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشت؛ ایشان در اواخر دولت اصلاحات در دیدار تعدادی از دانشجویان، اعلام کردند که همان زمان به مسئولین مذاکره کننده هشدار داده شده بود که اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، شخصا وارد این مساله خواهند شد و جلوی تضییع شدن حقوق ملت ایران را می‌گیرند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.