یارانه نقدی تا سه برابر جا دارد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد می‌گوید جا دارد میزان پرداخت یارانه نقدی به مردم تا سه برابر میزان کنونی افزایش یابد؛ رییس‌جمهور که روز گذشته در همایش ملی جامعه اسلامی کارگران سراسر کشور سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه به قیمت امسال، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه در سطح کشور توزیع شده گفت: فقط ۴۰ هزار میلیارد از این رقم به طور مستقیم به مردم پرداخت می‌شود و جا دارد این مبلغ تا سه برابر افزایش پیدا کند. احمدی‌نژاد مهم‌ترین کار دولت را تامین نیازهای مردم به ویژه کارگران دانست و گفت: اجرای عدالت کمی سخت است، زیرا بناست حق به صاحبش برگردد و آنهایی که تا آستین دست در جیب مردم داشته‌اند از بابت بریده شدن دست‌شان حنجره پاره می‌کنند. رییس‌جمهور در عین حال گفت: البته دولت تا آخر ایستاده و همه حقوق ملت را استیفا و به صاحبان اصلی‌اش باز خواهد گرداند. وعده تلویحی احمدی‌نژاد به افزایش سه برابری یارانه نقدی در حالی مطرح می‌شود که در مورد نحوه تامین منابع یارانه‌های کنونی نیز تردیدهایی وجود دارد و بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند دولت بیش از عایدی‌های خود از اجرای قانون هدفمندی، به مردم یارانه پرداخت کرده است.


 
وعده تازه رییس‌جمهور به مردم:
یارانه نقدی می‌تواند ۳ برابر شود
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور روز گذشته وعده جدیدی داد. محمود احمدی‌نژاد که در جمع کارگران سخنرانی می‌کرد، گفت که جا دارد میزان یارانه نقدی سه برابر شود. رییس جمهور تاکید کرد که با توجه به اینکه با قیمت امسال، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه در سطح کشور توزیع شده و فقط ۴۰ هزار میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده و می‌شود، جا دارد این مبلغ تا سه برابر افزایش پیدا کند.
وعده افزایش سه برابری یارانه نقدی بین مردم در حالی از سوی رییس جمهور اعلام شد که این موضوع با وضعیت فعلی هم نگرانی‌هایی را در بین برخی چهره‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس به وجود آورده است. به این معنا که دولت پول کافی برای پرداخت همین مقدار یارانه نقدی را ندارد و منابع حاصل از هدفمندی یارانه به تنهایی کفاف پرداخت این مقدار یارانه نقدی را نمی‌دهد. به همین دلیل هم این نمایندگان این گمانه را طرح کردند که دولت به منابع دیگری برای پرداخت یارانه نقدی وابسته شده است.
این البته جدیدترین وعده رییس جمهور است که باید دید منابع تحقق آن از منظر رییس جمهور چه بوده است. احمدی‌نژاد پیش‌تر وعده‌های دیگری هم داده است که اجرایی شدن آن از نگاه شمار زیادی از مجلسی‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد.
اعطای یک هزار متر زمین رایگان به هر خانوار ایرانی، برداشت ۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای گسترش طرح مسکن مهر، دو برابر کردن تعداد دانشجویان دکتری، پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد، نمونه‌هایی است از وعده‌هایی که محمود احمدی‌نژاد آنها را مطرح کرده است. وعده‌هایی که موجی از اعتراضات را از درون و بیرون مجلس علیه عملیاتی نبودن این وعده‌ها به راه انداخته است. به عنوان نمونه احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس پس از طرح اعطای زمین ۱۰۰۰ متری رایگان در یادداشتی، این دست وعده‌ها را تنها موجب افزایش مطالبات مردم از نظام ارزیابی کرده بود که نتیجه آن صرفا افزایش نارضایتی عمومی خواهد بود. وی به وعده‌های متعدد احمدی‌نژاد اشاره کرده و متذکر شده بود که برای بسیاری از آنها راهی در قانون وجود ندارد و به همین دلیل هم با مخالفت مجاری قانون‌گذار مواجه خواهد شد. وی این موضوع را عنوان کرده بود که طرح این وعده‌ها و مخالفت مجلس با آن، این نگاه را برای مردم ایجاد می‌کند که رییس‌جمهور می‌خواهد به مردم کمک کند، اما مجلس یا سایر مبادی قانونی مانع می‌شوند.
به رغم این انتقادات اما احمدی‌نژاد وعده‌ای داده است که تمام یارانه بگیران از آن منتفع می‌شوند و این موضوع برایشان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. احمدی‌نژاد البته پیشاپیش در واکنش به انتقادات احتمالی متذکر شده است: تا دولت گامی برای مردم برمی‌دارد، عده‌ای که دستشان در جیب ملت است، حنجره‌هایشان را پاره می‌کنند.
رییس جمهور اما در سخنان خود با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها در میان مردم بازتوزیع می‌شود، گفت: جا دارد که این میزان تا سه برابر افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری‌های مهر و فارس، محمود احمدی‌نژاد گفت: مهم‌ترین کار دولت این است که به نیازهای مردم پاسخ دهد و البته در این مسیر گام‌هایی را نیز برداشته است، ولی آنهایی که تا آستین دست در جیب مردم داشته‌اند از بابت بریده شدن دست شان حنجره پاره می‌کنند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تا کنون ۷۰ درصد از یارانه‌ها در جیب ۳۰ درصد بود و عده‌ای فقط یارانه‌ها را می‌گرفتند، می‌فروختند و بهره آن را می‌بردند.
رییس جمهور در ادامه مهم‌ترین ماموریت دولت را تامین حداقل نیازهای اولیه کارگران دانست و گفت: اجرای عدالت کمی سخت است؛ زیرا بناست حق به صاحبش برگردد.
چه کسانی سنگ اندازی می‌کنند
احمدی نژاد ادامه داد: کسانی که با یک تلفن میلیاردها تومان را جا‌به‌جا می‌کردند و در طول تاریخ افرادی نظیر آنها ۱۲۴ هزار پیامبر و هزاران نفر از صالحان را کشته‌اند، هر روز یک ماجرا برای دولت درست کرده و در این مسیر سنگ اندازی می‌کنند.
وی در عین حال گفت: البته دولت تا آخر ایستاده و همه حقوق ملت را استیفا می‌کند و به صاحبان اصلی‌اش باز خواهد گرداند و آنها که دنباله‌شان در خارج است، فکر نکنند که با جوسازی دولت را مجبور به عقب نشینی می‌کنند.
وی افزود: هم اکنون تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها در میان مردم بازتوزیع می‌شود ولی جا دارد که این میزان تا سه برابر افزایش یابد.
اگر دست و بال دولت را نبندند…
احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به حقوق کارگران اشاره کرد و گفت:‌ دولت در این زمینه تحت فشار است؛ ولی تلاش می‌کند که تمام ملت ایران در بالاترین سطح رفاه باشند.
رییس جمهور افزود: اگر دست و بال دولت را نبندند و کار اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به طور کامل انجام پذیرد حقوق هر کس به خودش می‌رسد و بخش زیادی از مشکلات شما کارگران حل خواهد شد.
وی در ادامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که یک عضو بازنشسته تامین اجتماعی و یک کارگر به اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی اضافه کند و درعین حال تاکید کرد که در شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیز همانند هیات مدیره این سازمان یک کارگر و یک بازنشسته تامین اجتماعی برای ملاحظه حقوق کارگران تعیین شود.
وی گفت: ما در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم و بنا داریم که امسال نیز ۵/۲ میلیون شغل را ایجاد کنیم تا بیکاری کم شده و حق کارگر به درستی استیفا شود.
دولت را مسخره می‌کنند
رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: ‌دولت هم اصلاح قانون کار و هم تنظیم بازار را در دستور کار دارد؛ ولی یک عده شروع کردند به مسخره کردن که مگر می‌شود۵/۲ میلیون شغل در یک سال ایجاد کرد.
وی ادامه داد: چطور با این همه پول و ثروتی که در کشور وجود دارد، نمی‌توان ۵/۲ میلیون شغل را ایجاد کرد فقط نیاز به این است که جلوی بریز و بپاش‌ها و اضافه خواری‌ها را بگیریم.
سال بعد هم ۵/۲ میلیون شغل
احمدی‌نژاد گفت: به لطف خدا امسال با کمک مردم و همه بخش‌ها ۵/۲ میلیون شغل را ایجاد خواهیم کرد و سال دیگر نیز اگر به همین میزان شغل ایجاد شود فضای کار و کارگری در کشور تغییر می‌کند و البته عدالت نیز اجرایی خواهد شد.
وی در پایان سخنانش ماموریت امروز همه ایرانیان را ساختن کشور عنوان کرد و گفت: ملت ایران از اول تاریخ پرچمدار پیشرفت و تولید بودند و امروز نیز باید همه دست به دست هم دهیم تا ایران به جایگاه شایسته خود برسد.

اعتقادی به جنگ فرهنگی ندارم
رییس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در دیدار رایزنان فرهنگی کشورمان در هشتاد کشور جهان با اشاره به موضوع جنگ فرهنگی گفت که به این موضوع اعتقادی ندارم، زیرا جنگ فرهنگ با بی‌فرهنگی با سکوت انجام می‌شود و درگیری در دو نظام فکری و ارزشی که در راستای کمال انسان باشند، معنا و مفهومی ندارد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با بیان اینکه هر اقدامی تحت یک نظام فرهنگی انجام می‌شود و از پیام فرهنگی برخوردار است، گفت: فعالیت فرهنگی به طور مشخص با هدف ترویج اندیشه، مبانی فکری، ویژگی‌های اخلاقی و ارزشی صورت می‌گیرد، بنابراین با چنین نگاهی ما در عرصه بین‌الملل کار سیاسی نمی‌کنیم، بلکه در اصل کار فرهنگی انجام می‌دهیم و اصولا هر اقدامی که در راستای کمال و رشد انسان باشد کار فرهنگی محسوب می‌شود، حتی اگر صدور کالا و فعالیت‌های اقتصادی ‌باشد.
نباید به فرهنگ رنگ و بوی نظامی داد
احمدی‌نژاد با اشاره به طرح موضوعاتی درباره تشکیل ارتش سایبری گفت: نباید به فرهنگ رنگ و بوی نظامی داد، ذات فرهنگ ریشه‌کن کردن برخورد نظامی از مناسبات انسانی است، فرهنگ به‌این معناست که رابطه انسان‌ها نباید براساس زور و قدرت باشد، بلکه باید براساس انسانیت تنظیم گردد و اگر به‌دنبال یک نبرد فکری و اندیشه‌ای هستیم باید بدانیم زمانی موفق خواهیم بود که بر فضای فکری و اندیشه عالم غلبه کنیم.
هر آنچه خدا خلق کرده، انسان می‌تواند خلق کند
احمدی‌نژاد همچنین در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل با اشاره به اینکه خداوند متعال به‌طور مستمر در حال خلق مخلوقات متنوع با کارکردهای گوناگون و زنجیروار است، افزود: انسان می‌تواند مظهر خلاقیت خدا شود و هر آنچه خدا خلق کرده است، انسان هم می‌تواند خلق کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.