پورسانت مشاوران‌املاک 2 برابر می‌شود؟

اتحاديه املاك به دنبال مجوز اخذ دو درصد از ارزش هر معامله
گروه مسكن: اتحاديه مشاوران‌املاك پيشنهاد دو برابر شدن حق‌كميسيون بنگاه‌هاي مسكن بابت تنظيم مبايعه‌نامه را به وزارت بازرگاني ارائه كرده كه درصورت تصويب آن در كميسيون هيات عالي نظارت، خريدار و فروشنده واحدمسكوني بايد هر كدامشان معادل يك درصد ارزش معامله را بابت پورسانت به بنگاه پرداخت كنند.

 

بنگاه‌هاي مسكن هم‌اكنون از هر طرف معاملات ملكي حداكثر 5/0 درصد قيمت آپارتمان را تحت عنوان دستمزد دريافت مي‌كنند كه كل دستمزد آنها به ازاي انجام يك معامله، معادل يك درصد ارزش آن معامله است.
رييس اتحاديه مشاوران املاك درباره افزايش حق‌كميسيون بنگاه‌‌ها از يك درصد به دو درصد، به «دنياي‌اقتصاد» گفت: نرخ پايين دستمزد بنگاه‌ها زمينه‌ را براي برخي كج‌رفتاري‌ها توسط معدودي از اعضاي اين صنف فراهم كرده و باعث شده اين افراد مبالغي بيشتر از نرخ مصوب كنوني از خريدار و فروشنده ملك دريافت كنند.
مصطفي قلي خسروي با اشاره به گزارشي كه سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان درباره تخلف بنگاه‌هاي مسكن در دريافت پورسانت اضافي منتشر كرده، تصريح كرد: اغلب مشاوران املاك نسبت به نرخ پايين پورسانت معترض هستند و خواستار افزايش آن شده‌اند. وي افزود: در حالی که متوسط نرخ حق‌الزحمه مشاوران در دنیا 6 درصد تعیین شده در کشور ما 11 سال است که هیچ تغییری در راستای افزایش این نرخ صورت نگرفته است.
خسروي گفت: البته در این زمینه جلساتی هم برگزار شده و توافقاتی صورت گرفته است هرچند این توافقات برای نهایی شدن به زمان بیشتری نیاز دارد.
ريیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش نرخ حق الزحمه مشاوران را فرآیندی پیچیده و نیازمند بررسی‌های همه جانبه توصیف کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که ظرف یک ماه آینده شاهد افزایش نرخ مصوب باشیم.
خسروی با متخلف خواندن بنگاه‌هایی که در حال حاضر اقدام به دریافت مبلغی بیش از نرخ مصوب وزرات بازرگانی مي‌كنند، گفت: این بنگاه‌ها تنها تعداد معدودی از فعالان این صنف را تشکیل می‌دهند و تعداد تخلفات صورت گرفته در صنف مشاور املاک نسبت به سایر
صنوف کمتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *