پیش‌بینی زلزله‌تهران 10 ثانیه قبل

توان كنوني امدادرساني به زلزله‌زدگان در حد 10درصد جمعيت تهران است. سازمان وابسته به شهرداري‌تهران، به سيستم «هشدار زلزله 10 ثانيه قبل از وقوع» دست پيدا كرده كه قرار است از اين امكان براي اطلاع‌رساني به نيروگاه‌ها، مترو و مراكزي كه فعاليت‌ آنها هنگام زلزله براي مردم خطرآفرين مي‌شود استفاده شود.

دانش روز – خسرو یعقوبی – اين سازمان در عين حال اعلام كرده هم‌اكنون توان امدادرساني به زلزله‌زدگان در حد 10 درصد جمعيت پايتخت است، ضمن اينكه تا 2 ساعت پس از زلزله، از بيرون تهران امكان امدادرساني وجود ندارد. عزیزالله رجب‌زاده ريیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به «دنياي‌اقتصاد» گفت: براساس سیستم‌های شتاب‌نگاری که در سطح شهر تهران نصب شده‌اند می‌توانیم نهایتا 10 تا 12ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش‌بینی کنیم. او در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در مورد توانایی سازمان در پیش‌بینی وقوع زلزله گفت: پیش‌بینی ما به دقیقه نمی‌رسد، اما سیستم‌های شتاب نگار ما در سطح شهر تهران وجود دارد که می‌تواند نهایتا چند ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش‌بینی کند. اما امکان اطلاع چند دقیقه یا چند ساعت قبل، وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این توانایی امکان اطلاع‌رسانی روی سیستم‌های موبایل پايتخت‌نشينان وجود دارد یا نه؟ اظهار کرد: این سیستم در ژاپن در هنگام وقوع سونامی رخ داد. وقایعی مثل سونامی قابل پیش‌بینی هستند، ولی زلزله هنوز قابل پیش‌بینی از بابت زماني كه بتوان مردم را از قبل مطلع كرد، نیست.او ادامه داد: امکان پیش‌بینی زلزله بین 10 تا 15 ثانیه قبل از وقوع هم به این دلیل است که زلزله در دو موج اتفاق می‌افتد، موج p و s. موج اول (p) ده ثانیه قبل از موج دوم یعنی موجs که با لرزش اتفاق می‌افتد، ايجاد مي‌شود و موج p که ده ثانیه قبل اتفاق می‌افتد امکان پیش‌بینی زلزله را فراهم می‌کند.او افزود: اما چون فاصله بین اين دو موج کوتاه است امکان اطلاع‌رسانی سریع مثل سونامی ژاپن وجود ندارد، اما در همین زمان می‌توانیم به نیروگاه‌ها برای قطع برق و به متروها برای توقف اطلاع دهیم.
روزانه 2 تا 3 زلزله در تهران رخ می‌دهد
ريیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران تهران در ادامه از ثبت روزانه دو زلزله خفیف در پایتخت نیز خبر داد و گفت: در صورت وقوع زلزله تنها می‌توانیم یک میلیون تهرانی را براي امداد پوشش دهیم، این در حالی است که در دو ساعت اول وقوع زلزله 60درصد زلزله‌زدگان زیر آوار مي‌مانند.
امداد از 6 ماه آينده
او در ادامه گفت: هم‌اكنون تمامی امکانات پیش‌بینی شده توسط سازمان حداقل شش ماه زمان می‌برد تا عملیاتی شود که تنها می‌تواند یک میلیون نفر از 9 میلیون شهروند تهرانی را تحت پوشش قرار دهد.
توانایی پوشش‌دهی تنها ده درصد
ريیس ستاد پیشگیری و مدیریت بحران تهران با اشاره به اینکه پس از زلزله در پایتخت 60 درصد قربانیان زیر آوار در 2 ساعت اول جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در دو ساعت اول از بیرون شهر تهران کسی به کمک زلزله‌زدگان تهرانی نمی‌آید و باید مثل سونامی ژاپن خود مردم با آموزش‌هایی که دیده‌اند جان خود و همسایگان را نجات دهند. به این ترتیب باید بر روی خود مردم تهرانی سرمایه‌گذاری کنیم و به آنها بگوییم اگر نمی‌توانید خانه خود را نوسازی کنید، بدانید محل امن خانه شما کجا است.
مناطق یک، سه، چهار پرخطرند
او در پاسخ به این سوال که کدام یک از مناطق تهران در خطر بیشتری قرار دارند؟ گفت: مناطق یک،سه و چهار بیشترین آسیب را می‌بینند. البته تمام اینها یک پیش‌بینی است که براساس زلزله‌های قبلی، مکان یابی گسل‌ها، تمرکز جمعیت و … برآورد شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *