پیشنهاد «پناهندگی»برخی کشورهای عرب به اسد

دستیار وزیر خارجه ایالات‌متحده، به نقل از رهبران «برخی کشورهای عرب» گفته‌است که آنان به منظور پایان دادن به خشونت در سوریه و ترغیب بشار اسد به کناره گیری از قدرت، به او پیشنهاد کرده‌اند به این کشورها پناهنده شود.

دانش روز – خسروی یعقوبی : به گزارش بی.‌بی.‌سی، فلتمن از این رهبران عرب نام نبرد، اما گفت که «تقریبا همه رهبران عرب که با او تماس داشته‌اند» بر این باور بوده‌اند که حکومت بشار اسد در سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود و داشتن محلی برای سکونت مانع از آن خواهد شد که اسد، مانند معمر قذافی، به این نتیجه برسد که تنها گزینه او، حفظ قدرت به هر قیمتی است. هفته گذشته، اعلام شد که دولت سوریه با پیشنهاد اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به سرکوب معترضان موافقت کرده است، اما با افزایش عملیات ارتش علیه مخالفان در روزهای اخیر و تلفات این عملیات، اتحادیه عرب برای دست زدن به اقدامات جدی به منظور پایان دادن به خونریزی در سوریه تحت فشار قرار گرفته‌است. در همین حال، ريیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از خطر وقوع جنگ داخلی در سوریه سخن گفت. به نوشته وب‌سایت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، در گزارشی درباره شرایط غیرنظامیان در جریان درگیری‌های نظامی در شماری از کشورهای جهان، گفته‌است که سرکوب حقوق بشر توسط حکومت سوریه این کشور را با خطر جنگ داخلی مواجه ساخته‌است.
خانم پیلای در گزارش خود مدعی شده‌است: «زمانی که حقوق اساسی شهروندان زیر پا گذاشته شود و مطالبات مسالمت‌آمیز برای تغییر با سرکوب خشونت‌آمیز مواجه گردد، مردم سرانجام ناگزیر می‌شوند در برابر ظلم و استبداد سر به شورش بردارند.» کمیسر عالی حقوق بشر که در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت، یادآور شد که در لیبی هم، مقاومت خشونت بار حکومت سابق آن کشور در برابر خواست شهروندان بالاخره باعث شد آنان دست به اسلحه ببرند و حکومتگران را با توسل به زور ساقط کنند. از سوی دیگر، یک گروه بین‌المللی مدافع حقوق بشر، نیروهای دولتی سوریه را به جنایت علیه بشریت متهم کرده‌است. در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که دیروز، جمعه، انتشار یافت، آمده است نیروهای امنیتی از اواسط ماه آوریل تا پایان ماه اوت حداقل ۵۸۷ غیرنظامی را در شهر «حمص» کشته‌اند. گزارش دیده‌بان حقوق بشر در آستانه جلسه فوق‌العاده اتحادیه عرب پیرامون بحران سوریه در روزشنبه – امروز- از این اتحادیه خواسته‌است عضویت سوریه را به حال تعلیق درآورد. دیده‌بان حقوق بشر همچنین از اتحادیه عرب خواسته‌است از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد سوریه را مورد تحریم تسلیحاتی قرار دهد، تحریم‌هایی علیه اعضای رژیم بشار اسد اعمال کند و حکومت سوریه را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *