پیش‌دستی ایران بر تحریم‌های ۱۸ بهمن/ خروج از دلار و ورود به طلا و ارزهای جدید

پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی و به رغم تلاش های جدی، مستمر و متنوع غرب به ویژه آمریکا در تحریم علیه ایران، سال 2012 میلادی با شیوه جدیدی از تحریم ها رو به رو همراه بود. اگرچه این تحریم ها زحمتهایی را برای مردم و مسئولان به وجود آورد اما توطئه آمریکایی و متحدان اروپایی اش به همین‌جا ختم نمی شود.

براساس آخرین تصمیمهای اتخاذ شده، کنگره آمریکا برای سال 2013 نیز تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است که قرار است از 18بهمن ماه آن را به اجرا درآورند.

عموم تحریم‌های انجام گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل اقتصادی بوده و در طی سال‌های اخیر بر تعداد و فشار این گونه تحریم‌ها نیز افزوده شده است، ولی به گفته مسئولان آمریکایی و صهیونیستی آنان در آسیب رساندن به ایران در حوزه تحریم اقتصادی به عنوان آخرین تیر غرب، نه تنها موفق نبوده‌اند، بلکه با موانعی هم مواجه بودند که به عنوان نمونه تحریمی که قرار است از 18بهمن ماه اجرا شود.

مفاد این تحریم‌ها بدین قرار است که اولاً ؛ آمریکا در این تحریم برای کاهش و محدود کردن توانایی ایران برای صادرات نفت تهدید کرده است که از ششم فوریه 2013 بانک‌هایی که در سطح جهان به معامله نفت با ایران ورود نمایند اما نتوانند ثابت کننده پول نفت معامله شده در کشور خریدار نفت باقی مانده است، تحریم می‌شوند، به این مفهوم که پول نفت خریده شده هرگز نباید به ایران برسد.

دوم؛ به وزارت خزانه‌داری اجازه داده شده دارایی‌های هر کسی که برای به دست آوردن فلزات قیمتی به ایران کمک کند را بلوکه کند.

سوم؛ وزارت خارجه آمریکا برای 20 کشور که نفت ایران را خریداری می‌کنند و نتوانسته‌اند واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند، استثنا قابل شده و یک مهلت شش ماهه را از 7 دسامبر به این کشورها داده است.

همچنین مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند برای اینکه کشوری بتواند از معافیت مشمولیت تحریم نفتی برخوردار شود باید نشان دهد که به طور مستمر خرید نفت خود را از ایران کاهش داده است و البته همانطور که در بند 1 ذکر شد در مقابل وجه آن تنها می‌تواند کالای مجاز به ایران بدهد.

و بالاخره؛ وزارت دادگستری آمریکا نیز تلاش‌هایی را بر علیه بانک‌هایی که متهم به نقض تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران هستند آغاز کرده است.

به عنوان نمونه به دو بانک اشاره می شود؛بانک انگلیسی HSBC در یازدهم دسامبر 2012 موافقت کرد جریمه‌ای معادل 1.26 میلیارد دلار را به دولت آمریکا پرداخت نماید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *