پیش بینی آینده بازار مسکن, رونق بازار مسکن در راه است ؟

خبرها از فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن حاکی از آن است که تعداد معاملات خرید و فروش‌ و اجاره واحد مسکونی در تابستان امسال به کمترین حد خود رسیده است به طوری که فروشنده‌ها در مورد فروش ملک خود تردید دارند و خریداران نیز فقط درباره قیمت‌های فروش از مشاوران املاک پرس و جو می‌کنند و برای خرید فعلاً دست نگه داشته‌اند.

نگرانی خریداران و فروشندگان از ضرر احتمالی موجب شده آنان فعلاً فقط نظاره گر تحولات بازار مسکن باشند طوری که خریداران مسکن منتظر کاهش قیمت‌ها بعد از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای هستند و از سوی دیگر فروشنده‌ها هم به امید اینکه بهبود چشم‌انداز اقتصادی در کشور موجب رونق معاملات و در نتیجه افزایش قیمت‌ها خواهد شد فعلاً از فروش اجتناب می‌کنند.

رکود در زمان اوج معاملات مسکن

مشرق نوشت: به همین علت کاهش تقاضا در زمان اوج معاملات مسکن رخ داده و همین موضوع موجب شده حباب قیمت‌ها تاحدود زیادی از بین برود و آن طور که رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می‌گوید قیمت‌های بازار اجاره در ماه‌های آینده به سمت ثبات پیش برود.

عالم اقتصاد – در همین رابطه مصطفی قلی خسروی در مصاحبه با روزنامه ایران، از کاهش ۱۱ درصدی حباب مسکن خبر داد و گفت: حباب بازار مسکن از ۲۰ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.

خسروی با بیان اینکه تقاضا در بازار کاهش یافته است و اجاره بها نیز تابع قیمت ملک است، گفت: زمانی که قیمت ملک افزایش می‌یابد اجاره بها نیز افزایش می‌یابد و امسال به علت این که قیمت‌ها خیلی جهشی افزایش یافت اکثر موجران و مستاجران توافق کردند که قراردادهای گذشته را تمدید کنند به همین علت جابه‌جایی زیادی در بازار اجاره مسکن اتفاق نیفتاد. خسروی با استناد به آمار معاملات مسکن اعتقاد دارد رونقی که معمولاً در تابستان هر سال در بازار ملک حاکم می‌شود، تابستان امسال از آن خبری نبوده و الان به یک رکود ثبات نسبی در قیمت مسکن رسید‌ه‌ایم.

وی گفت: در زمان اوج معاملات مسکن در سال گذشته ۱۴ هزار نقل و انتقال در بازار مسکن ثبت شده که این عدد امسال و در زمان اوج ثبت نقل و انتقالات به ۸ هزار نقل و انتقال کاهش یافته است. خسروی قرارداد اجاره ثبت شده در شهریور سال گذشته در کشور را ۵۲ هزار و ۹۷۰ عدد اعلام کرد و گفت این عدد در شهریور امسال به ۳۶ هزار قرار داد کاهش یافته است.

عالم اقتصاد - رونق موقتی در بازار مسکن, رونق بازار مسکن, رونق بازار مسکن, رونق در بازار مسکن, رونق بازار مسکن در راه است, جدول قیمت مسکن, پیش بینی آینده بازار مسکن, حباب در بازار مسکن, حباب مسکن, حباب قیمت مسکن, حباب مسکن ایران, مسکن مهر در کاهش قیمت یا اجاره مسکن موثر بوده, مشکلات بازار مسکن, آینده بازار مسکن, آینده بازار مسکن در سال 92, آینده بازار مسکن در ایران, آینده بازار مسکن, آینده بازار مسکن ایران, کاهش قیمت در بازار مسکن در آینده‌ای نزدیک, کاهش قیمت در بازاررئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: قراردادهای ثبت شده اجاره نامه در استان تهران در شهریور سال ۹۱ حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ قرارداد بود که امسال این تعداد به ۱۱ هزار و ۶۶۶ معامله کاهش یافته است.

در شهر تهران هم تعداد قراردادهای اجاره مسکن از ۱۱ هزار و ۹۵۶ قرارداد در شهریور سال ۹۱ به ۹ هزار و ۴۵۸ قرارداد در شهریور امسال رسیده است و این اعداد و ارقام نشان می‌دهد افزایش جهشی قیمت‌ها موجب کاهش ۴۰ درصدی ثبت قراردادهای اجاره مسکن شده است.

خسروی گفت: سه بار در کشور و در سال‌های ۱۳۶۶، ۸۶ و ۹۱ جهش قیمت مسکن در بازار مسکن رخ داده و نرخ‌ها از حد خود تجاوز کرده است و همین افزایش قیمت‌ها موجب رکود دوره‌ای در بازار مسکن می‌شود.

در سال ۹۱ و خصوصاً در اواخر این سال بازار با اوج افزایش حباب گونه قیمت روبه‌رو شد و بی‌ثباتی در اقتصاد موجب جهش ناگهانی و بیش ‌از حد معمول قیمت مسکن خصوصاً در تهران شد.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تا پاییز امسال ۹ درصد باقیمانده حباب می‌شکند و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند چون هر موقع ثبات قیمت در بازار باشد تمایل به خرید و فروش و نقل و انتقال در بازار مسکن افزایش می‌یابد.

وی در مورد اینکه آیا مسکن مهر در کاهش قیمت یا اجاره مسکن موثر بوده یا خیر؟ گفت: مسکن مهر به تنهایی برای کنترل قیمت مسکن در کشور کافی نبوده و دولت قبل باید به حضور بخش خصوصی در بازار مسکن هم توجه می‌کرد چون دولت هیچگاه نمی‌تواند به تنهایی تمام امور مربوط به مسکن را در دست بگیرد.

تاثیر مثبت برنامه‌های دولت بر رونق مسکن

عالم اقتصاد - رونق موقتی در بازار مسکن, رونق بازار مسکن, رونق بازار مسکن, رونق در بازار مسکن, رونق بازار مسکن در راه است, جدول قیمت مسکن, پیش بینی آینده بازار مسکن, حباب در بازار مسکن, حباب مسکن, حباب قیمت مسکن, حباب مسکن ایران, مسکن مهر در کاهش قیمت یا اجاره مسکن موثر بوده, مشکلات بازار مسکن, آینده بازار مسکن, آینده بازار مسکن در سال 92, آینده بازار مسکن در ایران, آینده بازار مسکن, آینده بازار مسکن ایران, کاهش قیمت در بازار مسکن در آینده‌ای نزدیک, کاهش قیمت در بازاررئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به برنامه‌های ویژه عباس آخوندی برای برطرف کردن مشکل مسکن با استفاده از بخش خصوصی گفت: امید زیادی به برنامه‌های دکتر آخوندی برای برطرف کردن مشکلات بازار مسکن وجود دارد و همین موضوع نیز فعالان بازار را به آینده خوشبین کرده است.

خسروی خاطرنشان کرد: وزیر جدید مسکن و شهرسازی اشراف کامل بر اوضاع مسکن دارد و اعلام تصمیم‌گیری برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در بازار مسکن آینده این بازار را روشن کرده است. هر جایی که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرده است هم سودش به ملت رسیده و هم خود دولت سود کرده است.

خسروی خاطرنشان کرد: وزیر مسکن ابراز علاقه کرده صنعت اجاره را فعال کنیم که این مسائل اثر‌گذار خواهد بود و می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد. رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: سیاست‌هایی که دولت یازدهم در بخش مسکن به‌ویژه نوسازی بافت فرسوده اجرا می‌کند، تاثیر زیادی را بر بخش مسکن می‌گذارد و می‌تواند قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهد.

عالم اقتصاد , اخبار , اتفاق , اخبار اقتصاد و بازار , اخبار ارز , اخبار بانک خبر , بورس , اخبار خودرو اخبار , دیجیتال , اخبار سکه و طلا , اخبار مسکن , اخبار نفت , اخبار بین الملل, اخبار جالب, اخبار جذاب و خواندنی , اخبار سیاسی , اخبار دولت , اخبار سیاسی , اخبار سیاست خارجی , سیاست داخلی , اخبار مجلس , اخبار نظامی , اخبار فرهنگی , اخبار اجتماع اخبار , رسانه و مطبوعات اخبار , سینما و تلویزیون , اخبار ورزشی , اخبار ویژه , تازه ترین اخبار ورزشی , آخرین حوادث تهران , خبر های سایت حوادث خبری , اخبار سیاسی و اقتصادی ایران , آخرین اخبار ایران , آسیای مرکزی و خبر جهان , اخبار کشور , سایت تحلیل خبر دنیای اقتصاد , کلیپ فارسی , اخبار ایران , آخرین نتایج , اخبار فوری , فوتبال ایران و جهان , گزارش تصویری Economy World, Economy World Agency , Persian Clip , economyworld.ir , Persian news , economy world.irپیش بینی آینده بازار مسکن, رونق بازار مسکن در راه است ؟

خسروی تصریح کرد: رکودی که در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد، به سمت کاهش قیمت می‌رود و می‌توان امیدوار بود که کاهش قیمت مسکن در پیش است. در عین حال فعالان بازار معتقدند ثبات سیاسی در کشور قطعاً در کاهش قیمت‌ها تاثیر‌گذار خواهد بود طوری که جو روانی ناشی از رخدادهای سیاسی در چند روز اخیر کاهش قیمت‌ در بازارهای دیگر چون سکه و ارز را رقم زده بنابراین کاهش قیمت در بازار مسکن در آینده‌ای نزدیک بعید به نظر نمی‌رسد.

بر این اساس به اعتقاد فعالان بازار مسکن اتخاذ سیاست‌های عملی و مثبت می‌تواند این روند کاهش قیمت را در بازار تشدید کرده و سبب رفع حالت رکود بازار مسکن شود.

منبع : آفتاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.