چه شد قیمت مسکن بالا رفت ؟ مسکن بخریم یا نه ؟

در بازار واحدهای مسکونی برای خرید صف تشکیل شده، اما برای فروش نه تنها صف وجود ندارد که فایل‌های فروش موجود در بنگاه‌ها هم یکی یکی در حال انصراف از طرف مالکانشان است.

البته در هفته‌های اخیر میل به فروش آپارتمان در بین مالکان نسبت به ابتدای زمستان تاحدی احیاء شده است، اما کماکان حجم تقاضا برای خرید بیشتر از تقاضا برای فروش است.
همه کارشناسان اقتصادی در بیان علت این عدم‌ توازن در بازار معاملات مسکن، افت‌وخیز قیمت سکه و دلار را مقصر می‌دانند و معتقدند نوسان و عدم تعادل قیمت سکه و دلار باعث شده مقصد نقدینگی یک روز بازار مسکن و روز دیگر این دو بازار باشد که همین رفت‌ و آمد پول بین بازارها مانع ثبات قیمت مسکن شده است.
در این میان، متقاضیان مسکن نیز با رفتاری که در روزهای پایانی سال از خود بروز می‌دهند، در حال دمیدن بر تنور قیمت‌ها هستند.
هرچند توصیه به نخریدن پیش از سال جدید شاید توصیه کارشناسی‌شده و منطقی نباشد، اما موجی که این روزها از سوی خریداران مسکن، بازار را فراگرفته، به‌طور قطع به پایداری حباب قیمت مسکن کمک بسزایی خواهد کرد.
در هفته‌های اخیر صعود قیمت مسکن به قدری نگران‌کننده شده که برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از این وضعیت، خواستار توجه دولت به این بازار شده‌اند.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره می‌گوید: در حال حاضر قیمت مسکن در کشور افزایش یافته و این امر می‎تواند تبعات اقتصادی بدی را در کشور بر جای گذارد.
مجید جلیلی معتقد است: به طور قطع در سال آینده جهش قیمت شدیدی در مسکن اتفاق می‌افتد و اگر عرضه مسکن نیز کاهش یابد، روند افزایش قیمت مسکن شدیدتر خواهد شد.
به این ترتیب کارشناسان تاکید می‌کنند: کسانی که قصد تعویض خانه را دارند، اول باید بخرند و سپس ملک فعلی‌شان را بفروشند، چون که با نوسان رو به رشد قیمت‌ها، تنها به فاصله چند روز، قیمت‌ها از حد پس‌انداز و توان مالی خریداران، بیشتر می‌شود و در این شرایط نباید قبل از پیدا کردن آپارتمان مورد نظر، آپارتمان فعلی فروخته شود.
اما در این میان شایعه رشد قیمت مسکن در ماه‌های آینده نیز بر افزایش در دو ماه گذشته تاثیر زیادی در بازار مسکن گذاشت.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه همیشه جو روانی، بازار مسکن را متشنج می‌کند، اظهار داشت: تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، نوسان قیمت در بازار مسکن همچنان وجود دارد.
خسروی همچنین تاکید کرد: باید منتظر ماند تا بازار ارز به ثبات برسد که تصور نمی‌شود در این دولت این ثبات بازار را شاهد باشیم.
این مقام ارشد صنف مشاوران املاک درباره اینکه «آیا مردم یا سرمایه‌گذاران در حال حاضر ملک مسکونی خریداری بکنند یا اینکه دست نگه دارند بلکه قیمت‌‌ها کاهش پیدا کند؟» گفت: در حال حاضر از آنجا که چشم‌انداز مشخصی از بازارهای اثرگذار بر قیمت مسکن همچون ارز، طلا، مسکن‌مهر و… وجود ندارد، نمی‌توان توصیه اکیدی برای خرید یا عدم خرید به مردم ارائه کرد اما فقط می‌توان این یک جمله را گفت، «اگر نیازمند مسکن هستید، مسکن خریداری کنید، چون قیمت‌ها اگر بالا برود، همه چیز رشد می‌کند.»

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.