کاهش قیمت مسکن در سال ۹۲ ، حباب قیمت مسکن تخلیه می شود؟

ایرج رهبر : التهابی را که پارسال ایجاد شد امسال نخواهیم داشت
دلیل رکود کمبود آپارتمان نوساز در فایل‌ فروش بنگاه‌ها است

بازگشت ثبات به‌بازار مسکن ؟

کمبود فایل‌فروش واحدهای تازه‌ساز که یکی از ریشه‌های فرعی افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر به‌شمار می‌رود، هم‌اکنون تنظیم سطح عرضه و تقاضا در بازار را به هم ریخته و شرایط را برای اعلام نرخ‌‌های حبابی از سوی سایر مالکان واحدهای فروشی فراهم آورده است. رییس انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه آپارتمان‌های نوساز در بازار ته‌نشین شده است، می‌گوید: با تثبیت هزینه‌های تولید، به زودی ساختمان‌های نیمه‌کاره توسط سازنده‌ها تکمیل می‌شود و رشد قیمتی را که پارسال در زمین و ملک شاهد بودیم، امسال تجربه نخواهیم کرد.

تحلیل رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از بهبود قریب‌الوقوع بازار

سقف قیمت مسکن کوتاه می شود؟

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : تعداد ساختمان‌های مسکونی نوساز در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر تهران دید به ساختمان‌های سالخورده را محدود کرده، اما به‌رغم این فراوانی، عرضه «نوساز‌فروشی» در بنگاه‌‌های املاک با اقدام عمدی سازنده‌ها، به اندازه نصف سایر آپارتمان‌ها کاهش پیدا کرده و جلوی استفاده مسکونی از نوسازها گرفته شده است.
کمبود فایل‌فروش واحدهای تازه‌ساز که یکی از ریشه‌های فرعی افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر بشمار می‌رود، هم‌اکنون تنظیم سطح عرضه و تقاضا در بازار را به هم ریخته و شرایط را برای اعلام نرخ‌‌های حبابی از سوی سایر مالکان واحدهای فروشی فراهم آورده است.
هر چند این نرخ‌ها که در برخی مناطق تا ۵۰ درصد نرخ سال گذشته، متورم شده، فعلا مشتری ندارد و متقاضیان در بازار آنها را پس می‌زنند، اما به گفته کارشناسان اگر روال طبیعی ساخت و عرضه مسکن برای آپارتمان‌هایی که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در تهران پروانه ساخت برایشان صادر شده بود، به اجرا درمی‌آمد امسال به ازای هر نفر متقاضی خرید مسکن در بنگاه‌های املاک، حداقل یک واحد مسکونی نوساز وجود داشت.
با صدور ۳۰۰ هزار فقره پروانه‌ساختمانی برای واحدهای مسکونی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در تهران انتظار می‌رفت زمان طبیعی ساخت‌وساز -۱۵ تا ۲۰ ماه- برای این پروانه‌ها نیز تکرار شود و از نیمه‌های سال۹۱، ماهانه حدود ۲۰ هزار واحد تازه‌ساز تکمیل و برای فروش، در بنگاه‌ها فایل شود.
آمار معاملات مسکن در تهران براساس آنچه سامانه رهگیری بنگاه‌های املاک اعلام می‌کند، از خرید و فروش ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی در ماه، در شرایط طبیعی بازار – نه رونق مطلق، نه رکود مطلق– حکایت دارد که البته کمی بیشتر از این حجم، متقاضی به بنگاه‌ها مراجعه می‌کند که به دلایلی از خرید منصرف می‌شود.
بنابراین اگر ساخت‌وسازهای دو سال پیش، امسال به سرانجام می‌رسید، عرضه با تقاضا سربه‌سر می‌شد و نه تنها رکود فعلی به وجود نمی‌آمد که احتمال کاهش قیمت مسکن نیز وجود داشت.

نوسازها ته‌نشین شده‌اند

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره علت کمبود فایل فروش واحدهای نوساز به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: شرایط ماه‌های اخیر آثار موجی است که پارسال با افزایش قیمت زمین و هزینه‌های ساخت‌وساز به وجود آمد.
ایرج رهبر تصریح کرد: آپارتمان‌های نوساز در بازار مسکن «ته‌نشین» شده‌اند چونکه سازنده‌های این ساختمان‌ها در یکسال اخیر سرعت تکمیل واحدهایشان را کند کردند تا حداقل آسیب را از تورم ببینند و این به معنی انصراف از فروش نیست.
رییس انبوه‌سازان با اشاره به اینکه بازار مسکن از التهاب ناشی از موج گرانی عبور کرده است، گفت: سازنده‌ها بیش از این، ساختمان‌های نیمه‌کاره را متوقف نمی‌گذارند و حداکثر از تابستان امسال فروش واحدهای نوساز قوت می‌گیرد.

فرود قیمت از نقطه اوج ؟

رهبر همچنین درباره قیمت مسکن نیز افزود: رشد ۵۲ درصدی قیمت مسکن در تهران در سال گذشته باعث شد نقطه اوج تورم مسکن در سال۹۱ رقم بخورد و امسال منحنی نرخ رشد قیمت سقف جدیدی نخواهد زد چونکه حداکثر رشد مورد انتظار سفته‌بازها، حدی بود که سال گذشته ایجاد شد.
رییس انبوه‌سازان با بیان اینکه توان خرید مسکن در بازار تاب تحمل رشد بیشتر قیمت را ندارد، تصریح کرد: امسال هم قیمت زمین و هم قیمت مسکن به مراتب بهتر از سال گذشته خواهد بود.
این فعال ساختمانی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: انبوه‌سازان برای تجهیز دوباره توان مالی‌شان جهت شروع پروژه‌های جدید مسکونی در تهران، به زودی پروژه‌های در دست ساخت را تکمیل می‌کنند و ساختمان‌هایی را که در ماه‌های اخیر تمایلی به فروش آنها نداشتند به بازار مصرف عرضه خواهند کرد.

کاهش قیمت مسکن در سال ۹۲ ، حباب قیمت مسکن تخلیه می شود؟

رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران اعلام کرد: ۲۰ درصد قیمت مسکن در تهران حباب است که انتظار می‌رود این حباب به زودی تخلیه شود.
مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه در مناطق مختلف تهران، قیمت های مسکن فاصله زیادی دارند افزود: منطقه ۱۵ در سال گذشته کمترین رشد قیمت مسکن را به خود دید و در منطقه یک بیشترین افزایش قیمت اتفاق افتاد ضمن اینکه نرخ‌‌ها در منطقه ۲۲ نیز تاحدود زیادی افزایش پیدا کرد.
رییس اتحادیه مشاوران‌املاک در گفت‌وگو با واحدمرکزی خبر پیش‌بینی کرد شرایط کنونی در بازار مسکن و قیمت‌های حبابی تا چندماه آینده تغییر کرده و بهبود پیدا کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.