کلید حل مشکلات در دست روحانی است؟ به دنبال روابط سازنده با دنیا هستیم

آیا کلید حل مشکلات در دست روحانی است؟ روحانی گفت دیوار کشیدن دور کشور امکانپذیر نیست، فقط 500 هزار شغل در طول هشت سال گذشته ایجاد شد
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دنیای امروز دیوار کشیدن دور کشور امکانپذیر نیست و نباید با دنیا قطع رابطه کنیم، گفت: به دنبال روابط سازنده با دنیا هستیم.

دنیای اقتصاد – به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی شامگاه دوشنبه در سفر یک روزه به اهواز در دیدار مردمی خود با اشاره به سالگرد رحلت امام خمینی (ره) اظهار کرد: چه زود از مسیر امام فاصله گرفته ایم.

وی با بیان اینکه امام آمد تا عزت و سربلندی را به ارمغان آورد، افزود: آیا امروز ما شاهد عزت و سربلندی و آزادگی انقلاب اسلامی در کشور هستیم؟

 

شعار عزت دادن باید با عمل سازگار باشد

روحانی با بیان اینکه در اختیار گذاشتن داروی گران به مردم و وارد کردن خودروهای گران قیمت توسط دولت معنای عزت و سربلندی نمی دهد، افزود: شعار عزت دادن باید با عمل سازگار باشد.

وی تصریح کرد: در سال 84، 20میلیون و 860هزار شاغل در ایران داشتیم و در سال 91، این عدد به 21 میلیون و 160 هزار نفر رسیده است.

روحانی با بیان اینکه کمی بیشتر از 500 هزار نفر شاغل در طول هشت سال ایجاد شده، گفت: این در حالی است که قرار بود سالانه یک میلیون و یکصد هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به وضع اسفناک بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها و نا امیدی در دست یابی به شغل متناسب با تخصص تحصیلی، اظهار کرد: هم اکنون867 هزار فارغ ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور وجود دارند، آیا این معنای عزت است؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه استان خوزستان، ایلام و گیلان جزو استان ‌هایی هستند که نرخ رشد بیکاری بالایی دارند، تصریح کرد: بیکار بودن هرگز به معنای عزت یک ملت نیست.

وی با تاکید بر اینکه امروز عزتی که مورد توقع امام و مردم بود در کشور وجود ندارد، گفت: نخبگان و تحصیلکردگان کشور به جای مفید بودن برای ملت خود تلاش می کنند به خارج از کشور راه یابند.

روحانی بابیان اینکه بیکاری در کشور به دلیل عدم وجود فضای کسب و کار مناسب است، افزود: باید فضا را برای فعالیت های اقتصادی آماده کنیم.

 

قانون بهبود فضای کسب و کار خاک می خورد

وی با اشاره به تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در سال 90، افزود: سه سال است این قانون خاک می ‌خورد، در حالیکه اگر عملیاتی شود فضای کسب و کار و فعالیت اقتصادی آماده می ‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یکی از این فضاها را صنعت توریسم عنوان کرد و گفت: داشتن سالانه 10 میلیون توریست برابر با ایجاد چهار میلیون اشتغال است و این درحالی است که جمعیت بیکار ما در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر است.

وی با تاکید براینکه تنها فعال سازی صنعت توریسم می تواند جمعیت بیکار کشور را پوشش دهد، افزود: ایران چهارمین کشور دارای جاذبه های توریستی است اما این صنعت در کشور ما فعال نشده و این در حالی است که کشورهای همسایه سالانه 20 تا 30 میلیون توریست دارند.

روحانی تاکید کرد: استفاده از جاذبه های توریستی ایران و صنعت توریسم حتی نیازی به سرمایه گذاری داخلی ندارد و اگر فضا باز شود سرمایه خارجی نیز جذب می شود.

وی با بیان اینکه عده ‌ای می‌ گویند اگر توریست وارد کشور شود فضای فرهنگی ما فاسد می ‌شود، اظهار کرد: عنوان کردن این مطلب مثل این است که به خودمان شک کنیم در حالیکه نباید به جوانان‌ شک کنیم.

روحانی تصریح کرد: همه جوانان ما ایران دوست، مسلمان و فرهنگ دوست هستند که تحت تاثیر مسائل قرار نمی گیرند.

وی با تاکید بر اینکه زمینه برای رفع بیکاری در کشور فراهم بوده اما برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است، گفت: در دولت تدبیر و امید در خصوص اشتغال و راه حل های اشتغال بررسی هایی صورت گرفته که بیکاری را نرخ تک رقمی برسانیم.

 

کلید حل مشکلات در دست روحانی است؟

توسعه روابط سازنده با جهان

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برنامه دولت تدبیر و امید پیرامون روابط خارجی داشتن روابط سازنده با جهان است، گفت: در شرایط امروز دیوار کشیدن بر دور کشور امکان‌ پذیر نیست.

وی با بیان اینکه عده‌ای فکر می کنند یا باید با دنیا تقابل کنیم یا تسلیم شویم، افزود: این تفکر اشتباه است چون ما نه در برابر قدرت‌ های بزرگ تسلیم می ‌شویم و نه در مسیر تقابل هستیم، بلکه ما مسیر تعامل سازنده را ادامه می‌د هیم که کلید این مسیر تدبیر و عقلانیت است.

روحانی با اشاره به اینکه دولت سازندگی و آیت‌الله هاشمی توانسته بود روابط خوبی با دنیا داشته باشد، اظهار کرد: دولت هاشمی با نفت 14 دلار در شرایط بعد از جنگ و دولت خاتمی با نفت 15 دلار کشور را اداره کرد اما روزی که خاتمی کشور را تحویل داد تورم 10.4 درصد بود در حالیکه امروز تورم نقطه به نقطه بالای 40 درصد است و این درحالی است که 750 میلیارد دلار درآمد ارزی داریم.

وی به تحریم‌ ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحریم ها امروز به صورت ظالمانه ای بر ملت ایران تحمیل شده که باید برداشته شوند.

روحانی تصریح کرد: فشار تحریم‌ ها برای همه مردم است و آنها که از جیب مردم شعار می‌ دهند باید بدانند هر شعاری و سخنی جایی دارد و شعار تند مشکل را حل نمی‌ کند.

وی با بیان اینکه حل تحریم‌ های ظالمانه علیه ایران کار ساده‌ ای نیست، گفت: اما من وعده می‌ دهم دولت تدبیر و امید قدم به قدم مساله تحریم‌ ها را حل و فصل خواهد کرد.

 

برای یک شعار کسی را زندانی نمی کنند

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به شعارهای حاضران مبنی براینکه زندانی سیاسی آزاد باید گردد، گفت: مشکل زندانیان باید حل شود.

وی با بیان اینکه جوانهای ما بیدار و هوشیار هستند و با تذکر بسیاری از مشکلات حل می شوند، افزود: زندان و برخورد تند راه حل نیست بلکه باید موقعیت ها را برای جوانان توضیح دهیم.

روحانی با تاکید براینکه کسی که شعار گفته قتل نکرده است، تصریح کرد: برای یک شعار کسی را زندانی نمی کنند و نباید به خاطر هر چیز جزئی برای جوانان پرونده درست شود.

وی بر ضرورت کنارگذاری پرونده سازی تاکید کرد و گفت: وحدت،اتحاد و همدلی با اینگونه رفتارها حاصل نمی شود.

 

تبعیض و رد صلاحیت ها ادامه دارد

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخشی از سخنان خود نیز با اشاره به فضای نامناسب برگزاری سخنرانی عمومی اظهار کرد: قرار بود در سفر یک روزه خود در دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشجویان ملاقات داشته باشم که با این امر موافقت نشد.

وی با بیان اینکه نمی‌ دانم در دانشگاه کنار هم صحبت کردن به ضرر چه کسانی است، گفت: همچنین قرار بود مکان دیدار مردمی در مسجد ارشاد باشد که با این مورد هم موافقت نشد.

روحانی با بیان اینکه ظاهرا رد صلاحیت ها ادامه دارد، افزود: این درحالی است که اگر به دنبال خلق حماسه سیاسی هستیم باید فضا را باز نگه داریم.

وی با اشاره به تبعیض های صورت گرفته، گفت: برخی کاندیداها در سفر خود به شهرستانها با امکانات و فضای مهیا روبرو می شوند و برخی نیز باید تلاش کنند تا فضایی برای اجتماع عمومی در اختیارشان قرار داده شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه فضای دانشگاه باید باز شود، افزود: اگر فضای دانشگاه باز شود کسی ضرر نمی ‌کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان دلسوزان کشور هستند، گفت: اگر دانشگاه فضای علم و آزادی باشد به نفع همه است، چون تولید علم بدون آزاد اندیشی امکانپذیر نیست و براین اساس باید شرایط آزاداندیشی داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: بگذاریم دانشگاه‌ های ما با دانشگاه‌ های دنیا در تماس باشند و از فرصت های علمی استفاده شود چرا که اگر این جاده دوطرفه برقرار نشد، جاده یک طرفه می ‌شود و نخبگان ما از کشور خارج خواهند شد.

وی تصریح کرد: فضای دانشگاه، شهر، کشور ، رسانه مجازی و اینترنت را نباید اینقدر امنیتی کنیم، بلکه باید علاوه بر پرهیز از امنیتی کردن، فضا را فرهنگی کنیم .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *