کمک عیدانه 70 هزار تومانی اول اسفند

“کمک به مردم برای جبران افزایش قیمت‌ها”، موضوع این روزهای جلسات مشترک دولت و مجلس است؛ اما هنوز تفاهم بر سر میزان و چگونگی ارائه این کمک‌ها نهایی نشده و همچنان محل تامین منابع مورد نیاز آن نیز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا پس از حضور رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی، جلسات شبانه نمایندگان مجلس و مسئولان اقتصادی کابینه دولت دهم با هدف بررسی وضعیت اقتصادی کشور، اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نوسانات ارزی و افزایش قیمت برخی کالاها ادامه پیدا کرد ‌و اکنون نتیجه‌ای که حاصل شده کمک به مردم برای جبران افزایش قیمت‌هاست. در واقع آن طور که محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اعلام کرده با نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها بخش بزرگی از مردم تحت فشار قرار گرفتند و این خارج از اراده دولت بوده است و دولت مصمم است تا حد امکان این مسئله جبران شود. وی همچنین با اشاره به جلسات مشترک دولت و مجلس گفت که در این جلسات مقرر شد متناسب با شرایط و تورم و فشارهایی که به مردم آمده به مردم کمک شود و بر روی اصل این موضوع، تفاهم صورت گرفته و اقدامات اجرایی آن در حال تنظیم است.

* در جلسه شب گذشته توافق شد: کمک 70 هزار تومانی

* کمک نقدی اول اسفند مانند یارانه واریز می‌شود

* هنوز هیچ عددی قطعی نیست

کمک نقدی تورم‌زاست؟

ارائه کمک نقدی در کنار یارانه نقدی در حالی ارائه می‌شود از سوی برخی کارشناسان انتقاداتی نسبت به پرداخت نقدی یارانه و یا کمک‌هایی از این دست مطرح شده است، در واقع این دسته از کارشناسان معتقدند کمک نقدی باعث افزایش نقدینگی و همچنین تقاضا در جامعه می‌شود که به نوعی افزایش تورم را در پی دارد. البته در این زمینه رییس‌جمهوری معتقد است که اگر پول مردم را به دست خودشان بدهیم، در مصرف نیز کنترل دوباره‌ای به وجود می‌آید. به گفته وی “برخی گمان می‌کنند پولی که به دست مردم می‌رسد، موجب افزایش نقدینگی می‌شود اما اشتباه می‌کنند، چراکه نقدینگی یعنی افزایش پایه پولی”. در این باره بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی، ضمن اینکه طرح تامین کالاهای اساسی برای اقشار کم درآمد آن را پیشنهاد مناسبی برای جایگزینی پرداخت‌های نقدی دانست، گفت: اگر کالاهای مورد نیاز تنها به گروه‌های آسیب‌پذیر تعلق گیرد و قشر‌های پر درآمد که نیازی هم به یارانه ندارند مشمول این طرح نشوند، بسیار مناسب است. وی افزود: این روش مانع از تزریق نقدینگی به اقتصاد و ایجاد تورم می‌شود که برطرف شدن این معضل بسیاری از مسائل اقتصادی را حل خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *