آموزش تحلیل تکنیکال بورس – تحلیل فنی چیست؟

مقدمه ای بر تحلیل تکنیکال یا فنی

برای آموزش تحلیل تکنیکال بورس  باید بدانیم که روشهای بکار رفته برای تحلیل اوراق بهادار و اخذ تصمیمات سرمایه گذاری ، در دو گروه وسیع طبقه بندی می شوند: تحلیل بنیادین وتحلیل فنی.
تحلیل بنیادین در حقیقت تحلیل مشخصه ها و ویژگی های یک شرکت برای برآورد ارزش آن است. تحلیل تکنیکال یا فنی راهکاری کاملا متفاوت دارد و هیچ توجهی به ارزش یک شرکت ویا کالای تولیدی آن ندارد. کارشناسان فنی (که گاهی اوقات نمودارخوان یا Chartist نیز نامیده می شوند) تنها به تغییرات قیمت در بازار علاقمند هستند.
تحلیل فنی علیرغم به کار گیری ابزار های تجملی و نامتعارف، در حقیقت فقط به بررسی عرضه و تقاضا در یک بازار می پردازد تا جهت و روند تغییرات آن در آینده را پیش بینی کند.

به عبارت دیگر، تحلیل فنی می کوشد تا با بررسی خود بازار به جای مولفه های آن ،به درک بهتری از هیجانات و احساسات درون بازاری دست یابد. اگر شما مزایا و محدودیت های تحلیل فنی را درک کنید، مجموعه جدیدی از ابزار ها و مهارتها را در اختبار خواهید داشت تا بتوانید تبدیل به یک تاجر یا سرمایه گذار بهتر و موفقتر شوید.در این مبحث، ما شما را با موضوع تحلیل فنی آشنا خواهیم کرد. این موضوع یک مبحث وسیع است، بنابراین ما فقط به معرفی مبانی خواهیم پرداخت و شما را برای درک مفاهیم پیشرفته تر مربوط به تحلیل فنی ، آماده خواهیم کرد.

تحلیل فنی چیست؟

همانگونه که در تحلیل بنیادین انواع مختلفی از روشهای سرمایه گذاری وجود دارد، در تحلیل فنی نیز انواع مختلفی از تجار و سرمایه گذاران هستند که از روشهای مختلف تحلیل فنی استفاده می کنند. برخی بر روی نمودارها تکیه می کنند ، برخی دیگر از شاخص ها و نوسانگرهای فنی استفاده می کنند، و اغلب از ترکیبی از این دو روش استفاده می کنند. در هر حالت ، آنچه آنها را از روشهای بنیادین رقیب جدا می سازد ، بکارگیری انحصاری داده های تاریخی حجم و قیمت توسط تحلیلگر فنی است. تحلیلگران فنی بر خلاف تحلیلگران بنیادین، هیچ توجهی به این ندارند که یک سهام کم ارزش گذاری (undervalued) شده است و تنها موضوعی که برای آنها اهمیت دارد داده های مربوط به خرید و فروش سهام در گذشته و اطلاعاتی است که این داده ها می توانند درمورد تغییر قیمت این سهام در آینده، ارایه کنند.
تحلیل فنی بر اساس سه فرض زیر استوار است:
۱. بازار تاثیرگذاری فاکتورهای مختلف را کم رنگ می کند
۲. قیمت ها طبق یک روند حرکت می کنند
۳. تاریخ تمایل به تکرار خود دارد

۱.  بازار تاثیرگذاری فاکتورهای مختلف را کم رنگ می کند

یکی از انتقادات بزرگی که بر تحلیل فنی وارد است این است که فقط تغییرات قیمت را مورد توجه قرار می دهد و عوامل بنیادین شرکت را نادیده می گیرد. به هر حال، تحلیل فنی فرض می کند که ،در هر زمان معین ، یک قیمت سهام بازتاب دهنده هر چیزی – حتی عوامل بنیادین – است که بر روی شرکت تاثیر می گذارد و یا می تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. تحلیلگران فنی معتقدند که عوامل بنیادین شرکت به همراه عوامل وسیعتر اقتصادی و روانشناسی بازار ، همگی تاثیراتشان در قیمت سهم مربوطه نهفته اند بنابراین نیازی نیست که هر یک از این عوامل را جداگانه در نظر بگیرند. با این استدلال، فقط تحلیل حرکت و تغییر قیمت باقی می ماند که این تئوری فنی محصولی از عرضه و تقاضای یک سهام خاص در بازار است.

۲. قیمت ها طبق یک روند حرکت می کنند

در تحلیل فنی ، حرکت های قیمت بر اساس یک روند صورت می گیرد. این بدان معناست که پس از آنکه یک روند تثبیت گردید ،حرکت آینده قیمت محتمل تر است که در جهتی مشابه با آن روند باشد نه در خلاف آن. اغلب استراتژی های فنی خرید و فروش بر اساس این فرض استوار هستند.

۳. تاریخ تمایل به تکرار خود دارد

یک ایده مهم دیگر در تحلیل فنی این است که تاریخ تمایل به تکرار خود – خصوصا در مورد حرکت و تغییرات قیمت – دارد. ماهیت تکرارشونده حرکت قیمت به روانشناسی بازار نسبت داده می شود، به عبارت دیگر، فعالان بازار مایلند یک واکنش تکراری نسبت به محرکهای مشابه بازار در طول زمانهای مختلف داشته باشند. اگرچه اغلب این نمودارها بیش از ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، ولی هنوز هم اعتقاد تحلیلگران بر این است که آنها هنوز هم مرتبط و قابل استفاده هستند، چون این نمودارها الگوهایی را نشان می دهند که اغلب تکرار شده اند و خواهند شد.

تحلیل فنی فقط برای سهام نیست

تحلیل فنی را می توان برای هر نوع اوراق بهادار که دارای داده های تاریخی خرید و فروش است ،به کار برد. این اوراق شامل سهام ، معاملات آتی (قرارداد معامله سهام یا کالا بمنظور تحویل در آینده – futures) و اجناس ، سهام درآمد ثابت، بازار فارکس و غیره است. در این مبحث ، در مثالها معمولا بازار سهام را تحلیل می کنیم ، اما به خاطر داشته باشید که این مفاهیم را می توان برای هر نوع اوراق بهادار به کار برد. در حقیقت، تحلیل فنی بیشتر به بازار کالا و فارکس مربوط است چرا که فعالان آن (شرکت کنندگان آن) غالبا تجار هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.