پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال ۹۲ ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟

با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته بازار سکه با آن روبرو بود، عموما سوالات زیادی در مورد پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال ۹۲ ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار  و مسیر آینده قیمت این فلز زرد مطرح می‌شود. بررسی روند قیمتی سکه در سال گذشته می‌تواند تصویر بهتری از آنچه گذشت ارائه کند و در تعیین چشم‌انداز احتمالی آن در روزهای آینده موثر واقع شود.پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 92 ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟ ( دنیای اقتصاد )

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : بازار سکه و ارز سال ۹۱ را در حالی آغاز کردند که در ماه‌های پایانی سال ۹۰، ارز و سکه با جهش قیمتی روبرو شدند و در اسفند ۹۰ متوسط قیمت دلار در بازار آزاد معادل ۱۸۸۰۰ ریال و هر قطعه سکه در روزهای آخر سال ۹۰ معادل ۷۶۸۰۰۰۰ ریال معامله شد. این آشفتگی‌ها و نوسانات در سال ۹۰ باعث شد تا بانک مرکزی برای اولین بار اقدام به پیش فروش سکه طلا کند.

آشفتگی‌های بازار ارز و سکه و کاهش نرخ سود بانکی باعث شد که بخشی از سرمایه‌های سرگردان در غیاب سودآوری بازارهای رقیب مانند مسکن، بورس و … وارد بازار ارز و سکه شود. از سوی دیگر انتظارات تورمی و نگرانی‌های ناشی از کاهش ارزش دارایی‌ها و نوسانات بازار دارایی‌ها باعث شد تا بخشی از سوداگران نیز وارد بازار ارز و سکه به قصد سفته‌بازی شوند و به جهش‌های قیمتی این بازارها کمک کنند. عموم افراد نیز به دلیل انتظارات سوددهی بخشی از نقدینگی و دارایی خود را وارد بازار ارز و سکه کردند. این اتفاقات در کنار بعضی از سیاست‌گذاری‌ها و مسایل سیاست خارجی باعث شد تا بازار ارز و سکه سالی پر از افت و خیزهای قیمتی را پشت سر بگذارند.

بحران و رکود اقتصاد جهانی نیز در سال گذشته بر بازار طلا نیز موثر بود. کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان و مشکلات مالی کشورهای توسعه یافته نیز روند رشد اقتصادی کشورهای توسعه نیافته و بازارهای نوظهور را نیز تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر بحران بدهی در اروپا  و یونان نیز باعث افزایش فشار بر بازار طلا طی سال گذشته بود. افزایش تورم در آمریکا، عدم کاهش نرخ بیکاری تا سطح مورد انتظار، اجرای دور سوم سیاست‌های تسهیل کمی (سیاست‌های انبساطی و خرید اوراق قرضه) فدرال رزرو به هدف ایجاد امید و انگیزه نسبت به کوتاه‌تر شدن دوران رکود نیز باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار شد که این روند نیز در نهایت منجر به تشدید روند صعودی اونس جهانی طلا شد. بحران سقف بدهی آمریکا نیز در ماه های اخیر از عوال تشدید کننده روند صعودی قیمت‌های طلا است.

از سوی دیگر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین نسبت به سطح مورد انتظار به همراه پیش‌بینی‌های کاهشی از نرخ رشد این کشور در سال آینده میلادی نیز از جمله خبرهای مهم اقتصادی سال گذشته بود که بر روی بازار طلا (و مس) اثر قابل توجهی داشتند. کاهش عمدی نرخ ارز توسط کشور چین نیز می‌تواند بر افزایش قیمت طلا نیز تاثیر گذار باشد. ورود بازارهای نوظهور در معاملات بین‌المللی و افزایش نقدینگی جهانی و نیاز بانک‌های مرکزی این اقتصادها به ذخایر طلای بیشتر (زیرا دلار و یورو از اطمینان چندانی برخوردار نبودند) نیز از عوامل افزایش قیمت جهانی طلا در سال گذشته بودند. از سوی دیگر اصرار نخست وزیر کشور ژاپن بر اجرای سیاست‌های انبساطی منجر به کاهش ارزش ین در برابر دلار شد که این امر نیز به نوبه خود در افزایش قیمت جهانی طلا موثر بود. نرخ قیمت‌های جهانی اونس طلا در مقاطع یک، پنج، ده و بیست ساله نیز حاکی از افزایش قیمت جهانی طلا در سال‌های گذشته است.

کلیه عوامل مذکور به همراه ورود اونس جهانی طلا به کانال ۱۹۰۰ دلاری و خصوصیت ضد تورمی کالایی مانند طلا باعث شد تا تقاضای احتیاطی طلا (شکل گیری خانه امن) به منظور حفظ ارزش دارایی‌ها در ایران افزایش یابد و بخش قابل توجهی از نقدینگی و سرمایه‌های افراد در سال گذشته روانه بازار طلا و ارز شود.

برای بررسی بهتر قیمت سکه در سال ۹۱ ابتدا باید روند قیمتی آن در سال ۹۱ را بررسی نمود. در نمودار زیر تغییرات قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در سال ۹۱ قابل مشاهده است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 92 ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟ ( دنیای اقتصاد )همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، سکه سال ۹۱ را با قیمتی معادل ۷۶۸۰۰۰۰ ریال آغاز کرد و با پایان یافتن ماه فروردین و موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده در سال ۹۰ و بازگشت اطمینان به بازارها، سکه عملاً وارد کانال ۶۰۰۰۰۰۰ ریالی شد. اما با آغاز فصل تابستان و نگرانی‌های ناشی از مسایل بین المللی، سکه نیز دوباره روند صعودی را در پیش گرفت و وارد کانال ۷۰۰۰۰۰۰ ریالی شد. تداوم این روند صعودی، سکه را در ابتدای ماه مهر با جهش قیمتی روبرو کرد و سکه برای اولین بار در سال‌ ۱۳۹۱ شمسی وارد محدوده قیمتی ۱۰ میلیون ریالی شد.

افزایش نرخ ارز و آشفتگی‌های بازار نقش اصلی را در این افزایش داشتند. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود اگرچه در ماه‌های آبان و آذر قیمت سکه با اندکی افت همراه بود اما در نیمه دوم سال ۹۱ سکه همچنان در کانال قیمتی ۱۰ میلیون ریالی باقی ماند و با افت و خیزهای اندک در آخرین روز معاملاتی بازار، هر قطعه سکه بهار آزادی به قیمت ۱۳۹۵۰۰۰۰ ریال معاله شد. گرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱، اقدام بانک مرکزی برای پیش فروش سکه با نرخ ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار باعث افت اندکی در قیمت سکه شد اما این تنها مسکنی برای بازار بود و باز هم قیمت سکه روند صعودی را در پیش گرفت. با توجه به نمودار بالا میانگین قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در سال ۹۱ معادل ۱۰۱۷۲۰۲۲ ریال است.

از آنجایی که قیمت سکه تابع دو عامل اصلی یعنی قیمت انس جهانی به دلار و قیمت دلار به ریال (به عنوان ارز مبدل) است، در اینجا به بررسی این دو می پردازیم.

نوسانات قیمت ارز در سال ۹۱

بازار ارز سال ۹۱ را در حالی آغاز کرد که هنوز هم مباحثات در مورد بازگشایی بورس ارز در جریان بود. با وجود آشفتگی‌ها در بازار ارز در انتهای سال ۹۰، هر دلار در روزهای ابتدایی سال ۹۱ معادل ۱۹۰۰۰ ریال بود اما با آغاز معاملات و بازگشت اطمینان به ثبات شرایط اقتصادی نرخ دلار با روندی کاهشی روبرو شد و در روزهای انتهایی خرداد ماه وارد کانال ۱۷۰۰۰ ریالی نیز شد. اما با آغاز تیر ماه و جنگ روانی غرب علیه ایران، روند صعودی نرخ دلار نیز آغاز شد اما با افت و خیزهای اندک در کانال ۱۹۰۰۰ ریالی ثابت ماند اما ناگهان در میانه ماه مرداد نرخ دلار ناگهان وارد کانال ۲۰۰۰۰ دلاری وارد شد به گونه‌ای که در پایان ساعات معاملاتی روز ۱۲ مرداد ماه هر دلار معادل  ۲۰۰۵۰ ریال معامله شد که اولین رکورد نرخ ۲۰۰۰ ریالی دلار در سال ۹۱ بود. این روند صعودی به پاییز ۹۱ نیز سرایت کرد. شتاب افزایش قیمت دلار باعث شد تا دولت اقدام به بازگشایی مرکز مبادلات ارزی در اول مهر ماه سال‌ ۹۱ نماید و دلار را با نرخی کم‌تر از بازار آزاد برای کالاهای اولویت اول ارائه کند.

در اوایل مهر ماه نرخ برابری دلار در برابر ریال آهسته آهسته وارد کانال ۳۰۰۰۰ ریالی نیز شد و در ۱۰ مهر ماه قیمت ۳۲۳۰۰ ریال برای هر دلار تعیین شد. سرعت این روند افزایشی باعث شد تا قیمت دلار بصورتی حباب گونه و غیر واقعی در عرض چند روز وارد کانال ۴۰۰۰۰ ریالی شود، این اتفاق باعث تعطیل شدن ناگهانی بازار تهران در این روز شد. همزمان اقدامات دولت و افزایش اندکی در عرضه ارز و ارائه ارز مبادلاتی به کالاهای بیشتر باعث شد تا قیمت دلار در عرض چند روز با کاهشی در حدود ۷۰۰۰ ریال به سطح ۳۳۰۰ ریال برسد. در ادامه به مدت حدود دو ماه، نرخ ارز روندی نزولی داشت و حتی وارد کانال ۲۹۰۰۰ ریالی نیز شد. اما با آغاز چهارمین فصل سال، نرخ ارز دوباره اوج گرفت و باز هم وارد کانال ۳۰۰۰۰ ریالی شد. این روند صعودی تا روزهای پایانی سال ۹۱ ادامه داشت به گونه‌ای که در آخرین روزهای سال، هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در حدود ۳۴۳۰۰ ریال معامله شد.

از آنجاییکه بازار سکه تهران تحت تاثیر نرخ‌های جهانی طلا نیز هست، بررسی روند قیمت اونس جهانی طلا نیز می‌تواند تصویر بهتری از اتفاقات سال ۹۱ در بازار سکه ارائه کند. در نمودار زیر تغییرات اونس جهانی طلا را در سال ۹۱ مشاهده می‌کنید.

نوسانات اونس جهانی طلا در سال۹۱

پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 92 ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟ ( دنیای اقتصاد )اونس جهانی طلا در روزهای ابتدایی سال ۹۱ بین ۱۶۵۰ تا ۱۶۶۰ دلار در نوسان بود. تا انتهای اردیبهشت ماه قیمت هر اونس طلای جهانی بین ۱۶۳۰ تا ۱۶۵۰ در حال بازی بود، اما با آغاز ماه خرداد بهای این فلز زرد وارد کانال ۱۵۰۰ دلاری شد و روند نزولی را آغاز کرد اما این روند تنها یک ماه دوام آورد و با آغاز فصل تابستان اونس جهانی طلا نیز روند صعودی را در پیش گرفت. همزمان بازار سکه تهران نیز با وجود تجربه سه ماهه ثبات نسبی وارد دوران صعودی شد. این روند صعودی همچنان ادامه یافت به گونه‌ای که در نیمه دوم شهریور ماه اونس جهانی طلا دوباره وارد کانال ۱۷۰۰ دلاری شد و در آخرین ساعات ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۱ هر اونس طلا به قیمت ۱۷۳۵ دلار معامله شد که یک جهش ۴۵ دلاری را در قیمت‌های طلا ثبت کرد.

همزمان بازار سکه تهران نیز پر التهاب بود و با شتاب گرفتن قیمت سکه در روز ۱۸ شهریور با افزایش حدود ۴۰۰۰۰۰۰ ریالی هر قطعه سکه بهار آزادی به قیمت ۹۰۸۰۰۰۰ ریال معامله شد. تداوم صعود قیمت اونس جهانی طلا باعث شد تا معامله‌گران بازارهای جهانی با قیمت‌های ۱۷۷۰ دلاری نیز روبرو شوند که در حقیقت موتور افزایش قیمت سکه در بازار تهران بود و زمینه را برای ورود آن به کانال ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریالی آماده کرد. به گونه‌ای که با ثبت قیمت ۱۷۷۳ دلار برای هر اونس طلا در اولین روز مهر ماه، هر قطعه سکه بهار آزادی در سوم مهر ماه ۹۱ معادل ۱۰۵۰۰۰۰۰ ریال قیمت خورد.

این اولین ثبت رکورد قیمت ۱۰ میلیون ریالی سکه در سال ۹۱ نیز بود. اگرچه پس از این ماجرا، قیمت اونس جهانی طلا با افت و خیز همراه بود و قیمت‌های ۱۸۰۰ و ۱۹۸۰ دلاری را هم ثبت کرد (در روزهای قبل از انتخابات آمریکا قیمت طلا تا حدودی کاهش یافت اما همزمان با انتخابات باز هم افزایش یافت) اما تا روزهای انتهایی دی ماه (برای مدت ۴ ماه) روندی نزولی داشت اما متاسفانه بازار سکه تهران همچنان روند صعودی را تجربه کرد. اگرچه قیمت‌های سکه در این مدت به ۱۴۰۰۰۰۰۰ ریال نیز رسید اما بین ۱۱۰۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰۰۰ ریال در نوسان بود و در نیمه دوم سال ۹۱ هرگز قیمتی کمتر از ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال را ثبت نکرد.

پس از آن اونس جهانی طلا وارد کانال ۱۶۰۰ دلاری شد و روند نزولی را در پیش گرفت. علی‌رغم نگرانی‌ها از بحران بدهی در اروپا و رکود اقتصادی جهان و تداوم سیاست‌های انبساطی و تاکید برنانکی بر ادامه آن‌ها و حتی حل مساله پرتگاه مالی آمریکا، به دلیل انتشار آمارهای امیدوار کننده در مورد نرخ بیکاری آمریکا و بهبود اندکی در رشد اقتصادی آمریکا و جهان، اونس جهانی طلا روند نزولی را آغاز کرد به گونه‌ای که در طی دو ماه انتهایی سال ۱۳۹۱، بهای جهانی هر اونس طلا از ۱۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰ دلار سقوط کرد. همز‌مان بازار سکه هم تا حدودی افت را تجربه کرد اما هرگز به قیمت‌های قبل از مهر ماه ۹۱ بازنگشت و در روزهای انتهایی سال با افزایش اندک وارد کانال ۱۳۰۰۰۰۰۰ ریالی شد.

این در حالی است که حتی با وجود پیش‌ فروش سکه توسط بانک مرکزی در روزهای آخر سال، باز هم قیمت سکه کاهش نیافت و همچنان روند صعودی را در پی گرفت. از سوی دیگر با وجودی که قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آخر سال ۹۱ به قیمت‌هایی حتی پایین‌تر از روزهای ابتدایی سال ۹۱ رسیده بود اما در روزهای آخر سال سکه با اختلاف شدیدی در حدود ۶۰۰۰۰۰۰۰ ریال نسبت به روزهای ابتدایی سال ۹۱ معامله شد. بر طبق نمودار بالا میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا در سال ۹۱ معادل ۱۶۵۶٫۳۳ دلار است.

در نمودارهای زیر روند تغییرات متوسط قیمت سکه، نرخ ارز و اونس جهانی طلا در ۱۲ ماه سال را می‌توان مشاهده نمود.

نرخ رشد متوسط قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار تهران، دلار در بازار آزاد و اونس جهانی طلا را طی ۱۲ ماه گذشته می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال 92 ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟ ( دنیای اقتصاد )همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود اگرچه نرخ رشد قیمت سکه هم‌نوا با نرخ رشد اونس جهانی طلا است اما هم‌خوانی بیشتری با نوسانات بازار ارز دارد. این هم‌گرایی را می‌توان به تبدیل نرخ های جهانی طلا که به دلار است در داخل ایران به ریال نسبت داد که باعث خواهد شد تا نرخ رشد قیمت سکه به نرخ رشد تغییرات قیمت دلار نزدیک‌تر باشد. از سوی دیگر همانطور که در بالا نیز مطرح شد با وجود آغاز یک روند نزولی در بازار جهانی طلا در دو ماه آخر سال ۹۱، اما قیمت سکه هم‌چنان در محدوده ۱۴۰۰۰۰۰۰ ریالی تا ۱۱۰۰۰۰۰ ریالی در نوسان بود و در روزهای آخر سال با روندی افزایشی نیز روبرو شد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال ۹۲ ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

با توجه به اینکه در ماه اسفند نرخ رشد هر سه کالای مورد نظر منفی است و در روزهای ابتدایی سال ۹۲ نیز قیمت‌های سکه، اونس جهانی طلا و نرخ دلار آزاد کمتر از روزهای آخرین سال ۹۱ اعلام شده است؛ انتظار می‌رود که این روند نرخ رشد در ماه‌های ابتدایی سال ۹۲ همچنان ادامه یابد. بنابراین باید احتیاط بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در این بخش نمود، چرا که اولا قیمت دلار بسیار نزدیک به قیمت واقعی آن است و حتی کمی بیشتر از قیمت واقعی است. (منظور از قیمت واقعی، محاسبه رابطه دلار به ریال بر حسب تورم انباشته داخل و خارج از ایران است. محاسبه ما نشان می دهد قیمت واقعی دلار کمی بیشتر از ۳ هزار تومان است.) و ثانیا به نظر می رسد اونس طلا در بازار جهانی در کانال ۱۵۰۰ تثبیت شود که این امر خود از افزایش قیمت سکه به دلیل افزایش اونس طلا جلوگیری می کند. ثالثا به لحاظ بین المللی تحریم های یک جانبه و غیرانسانی آمریکا و متحدانش به حداکثر خود رسیده است و آمریکا چیزی برای تحریم بیشتر ایران در چنته ندارد. بنابراین جنگ روانی آنها صرفا می تواند بصورت کوتاه مدت نوساناتی را در بازار ایجاد کند، اما در میان مدت به نظر می رسد که بازار ارز و سکه قابل کنترل باشند. نابراین به نظر نمی رسد حتی این عامل بتواند بعنوان عامل محرک برای افزایش شدید قیمت ارز و سکه در سال ۹۲ نقش بازی کند. بنابراین برای سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز باید بیش از پیش جانب احتیاط را مراعات کرد به خصوص در ماه های ابتدایی سال.

*قیمت‌های درج شده در نمودارها، آخرین قیمت ثبت شده در پایان ساعات معاملاتی آن روز است.

5 thoughts on “پیش بینی قیمت طلا و سکه در سال ۹۲ ، کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ؟

  1. بازتاب: قیمت سکه پارسیان شهریور 92 | قیمت یاب
  2. بازتاب: قیمت یورو در شهریور ماه - سایت قیمت
  3. بازتاب: نمودار قیمت طلا در بازار تهران - سایت قیمت
  4. بازتاب: جهش نرخ دلارو سکه در بازار آزاد تهران/ پوند وارد کانال 50 هزار ریال شد
  5. بازتاب: قیمت جدید پیش فروش سکه - سایت قیمت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.