افزایش قیمت خودرو در پی کاهش شدید تولید ؟

پس از افزایش قیمت خودرو جو عمومی بازار نشانگر حال روز ناخوش صنعت خودرو است ، اللخصوص که این روزها خودرو هم در عرضه مشکل دارد هم در تقاضا. یقینا با ادامه مشکلات موجود در میان تولیدکنندگان خودرو و ادامه معضلات در فرایند عرضه و تقاضا باید باور داشت که به نوعی قحطی خودرو در راه است.

قحطی خودرو در راه است

افزایش قیمت خودرو در پی کاهش شدید تولید ؟ ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )وقایع اخیر در بازار خودرو کشور که از سویی ضعف شدید تولیدکنندگان و اختلال در عرضه ی خودرو را در پی داشت ، پیام های خوشی را منعکس نمی کند. از یک سو توان تولید خودروسازان به صورت پلکانی کاهش می یابد و از سوی دیگر قهر ادامه دار خریداران و بازیگران اصلی صحنه اقتصاد موجب شده است ضربات سنگینی بر پیکره ی بی جان خودروسازی در کشور وارد شود. گویی لج بازی خریداران و تحریم شان جواب داده است ، اما جوابی معکوس.

افزایش قیمت خودرو در راه است ؟

متقاضیان خرید خودرو در کشور گرچه فکر می کردند با نخریدنشان بازار بر وفق میلشان حرکت خواهد کرد ، اما بررسی های ما و تحلیل منابع آگاه در این خصوص نشان می دهد که در آینده نزدیک (کمتر از یکماه) بازار خودرو آن روی خود را به خریداران نشان می دهد.

رویی که دیگر از دست تولیدکنندگان و گردانندگان بازار خودرو نیز خارج است ؛ کافی تنها این معادلات را با ما مرور کنید :

  • در چند هفته آینده فشار های چندماه گذشته بر تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازانی که هم اکنون با ۲۰ درصد از ظرفیت خود کار می کنند به سر حد تعطیلی واقعی و نایاب شدن خودرو در بازار منجر می شود.
  • نبود عرضه ی واقعی و نه احتکار در بازار خودرو فقط و فقط موجب افزایش سرسام آور قیمت معدود خودروی باقیمانده در کشور خواهد شد و در قبال این امر تعطیلی واحدهای ساخت قطعات و خودروسازی ها امری است که تاثیر مستقیم بر روی تورم و نرخ بیکاری خواهد داشت.
  • تا چندی پیش تنها معدود تولیدکنندگان قطعات با ترنول مالی بالا قادر به ادامه کار بودند ، اما اینک همان قطعه سازان قدرتمند نیز دست از کار کشیده و توان تولید را ندارند.

 

کاهش شدید تولید، یعنی افزایش قیمت خودرو ؟

به گزارش بازار خبر ، با تحلیل این شرایط و بحران قریب الوقوع برای تولیدکنندگان ، قحطی خودرو در بازار امری موجه و نزدیک به تحقق است.
موضوعی که نزدیک به ۳ ماه است از طریق رسانه ها به گردانندگان چرخه ی اقتصاد و صنعت گوشزد می شود و در این بین نه تنها مرهمی بر زخم این صنعت گذاشته می شود ، بلکه نمک نیز بر زخم آن پاشیده شده است.
اگر قدری واقع بین باشیم در میابیم ، تنها رفتار چکشی از جانب خریداران و از سوی دیگر عرضه ی رندانه از جانب خودروسازان موضوعی نیست که بتواند چرخه ی تولید خوردو را به حرکت در آورد ، در این بین توانی لازم است که از دست عرضه کنندگان و متقاضیان خارج است ؛ صنعت کشور و خاص خودروسازی به مثابه  میوه ی گندیده ای است که در کنار انبوهی میوه ی گندیده دیگر قرار گرفته ، چه بسا انتظار سالم ماندن و پویایی در آن بسیار در خواست بزرگی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.