اونس جهانی طلا رشد می کند یا ناگهان می ریزد؟

نمودار 5 ساله قیمت جهانی طلا نشان دهنده روند صعودی قیمت هاست. در طی این سالها قیمت روند صعودی و نزولی مکرر را تجربه کرده و هم اکنون در کف کانال صعودی چند ساله است. انتظار تحلیل گران این است که این بار هم روند رو به بالا البته با شتاب کمتری ادامه داشته باشد. دو نکته تاثیر گذار وجود دارد:

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : اول اینکه روند بهبود اقتصاد آمریکا و حوزه یورو تا حدودی بهتر از چیزی است که انتظار می رفت. بنابراین وقتی بازارهای سهام جذاب باشند از جذابیت خرید طلا کاسته می شود.
نکته دوم اینکه تضعیف دلار به معنای رشد ارزش طلاست. اگر اقتصاد آمریکا بتواند قدرت نسبی خود را بازیابد و دلارش را تقویت کند، یکی دیگر از دلایل رشد طلا را هم با کندی مواجه می کند.

بنابراین احتمال اینکه با بهبود اقتصاد جهانی روند رشد طلا آنهم در یکسال آتی کمی کندتر شود وجود دارد.
در ایران به دلیل رشد دلار امکان افت شدید طلا کمتر از سایر کشورهاست. بنابراین فعلا خطر جدی در این زمینه احساس نمی شود.
پیش فروش سکه تسکین بازار است یا درمان؟
همزمان با انتشار خبر پیش فروش سکه برای بررسی انتظارات شما فعالان بازار نظر سنجی انجام شد با این مضمون که : “به نظر شما پیش فروش، چه تاثیری در روند تغییرات قیمت سکه خواهد داشت؟ ”
سه گزینه اصلی پاسخ ها و تعداد نظرات شما در جدول زیر قابل مشاهده است.
به وضوح مشخص است که انتظار فعالان بازار از این طرح به عنوان نوعی مسکن و ارام کننده مقطعی بازار است. قبلا هم بارها تاکید شد در اقتصاد فرمول ها و محاسبات قدرت بلامنازع هستند و با هر روشی که از این قوانین طبعیت نکنند، مقاومت خواهند کرد. با این تفاسیر امیدواریم هر تصمیمی در این زمینه گرفته می شود به نفع همه مردم و در کل اقتصاد کشور عزیزمان ایران باشد.
سبد سرمایه گذاری
این هفته روند پیش فروش سکه قطعی شد. روند کاهشی قیمت سکه در بازار ادامه پیدا کرد. این روند در نتیجه بار روانی افزایش عرضه ها و همزمان با تزریق منابع مناسبی دلار در بازار اتفاق افتاد. برای خرید منتظر قیمت های جذاب و اندکی پایین تر از قیمت های فعلی خواهیم ماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *