بازار پارچه‌فروشان باز نشد

گروه بازرگانی – در پي توافق صورت گرفته بنكداران پارچه‌ در شب عيد فطر با مجلس، صبح دیروز نشستي در مسجد ملك بازار با حضور فعالان اين صنف، دبيركل جامعه‌ انجمن‌هاي اسلامي بازار و اصناف كشور، هيات‌مديره اتحاديه بنكداران پارچه تهران و معتمدان بازار برگزار و از پارچه‌فروشان خواسته شد تا مغازه‌هاي خود را باز كنند اما آنها باز هم كركره‌ها را پايين نگه داشتند.

دبيركل جامعه‌ انجمن‌هاي اسلامي بازار و اصناف كشور می‌گوید: صنف پارچه‌فروشان بيشتر به دليل نحوه‌ مصاحبه‌ها ناراحت بودند؛ چرا كه در مصاحبه‌هاي مختلف به آنها توهين شده است. ما هم خواستيم كه در مصاحبه‌ها رعايت موازين اخلاقي شود؛ چراكه بي‌توجهي برخي مسوولان باعث ناراحتي صنف پارچه‌فروشان شده است؛ اين صنف استخوان‌دار هستند و نبايد با اين سبك با آنها صحبت شود. احمد كريمي‌اصفهاني در گفت‌وگو با «ايسنا» اظهار كرد: در جلسه‌اي كه در مجلس داشتيم، اشكالات را مطرح كرديم و پس از هفت ساعت جلسه تا حدودي مشكلات حل‌‌و‌فصل شد كه بخش اعظم آن مربوط به اين بود كه پارچه‌فروشان تقريبا نمي‌دانند دولت از آنها چه مي‌خواهد. وي افزود: يكي از مشكلات اين است كه وزارت اقتصاد به وظيفه‌ خود عمل نكرده؛ چرا كه بايد ماليات‌دهندگان را توجيه مي‌كرد. اكثر پارچه‌فروشان مي‌گويند كه ماليات بر ارزش افزوده چند‌بار پرداخت مي‌شود، در صورتي كه قانون مي‌گويد اين ماليات بايد يك بار و از مصرف‌كننده اخذ شود. كريمي با بيان اينكه قرار شد وزارت دارايي ابزار كافي چون نرم‌افزار و … در اختيار پارچه‌فروشان قرار دهد، اظهار كرد: وزارت اقتصاد خيلي زودتر از اينها بايد براي توجيه افراد اقدام مي‌كرد. از سوي ديگر مشكل عمده‌فروشي و طاقه‌فروشي مطرح بود، مبني بر اينكه پروانه‌ كسب طاقه‌فروشان نيز عمده‌فروشي بود كه اين موضوع حل شد. از سوی دیگر ريیس اتحادیه بنکداران پارچه از مطالبات پارچه‌فروشان که به بهانه عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مغازه‌های خود را باز نمی‌کنند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. محمدصادق مشایخ در گفت‌وگو با «فارس»، در پاسخ به این سوال که چرا به رغم تفاهم صورت گرفته با مجلس برای بازگشایی بازار پارچه، این اتفاق نیفتاده است، گفت: ما از هفت صبح روز شنبه تفاهمنامه با مجلس را به فعالان بازار اطلاع‌رسانی کردیم و حتی دبيركل جامعه انجمن اسلامی بازار و از معتمدین نیز با فعالان بازار صحبت کرد، ولی هنوز بازار تعطیل است. وی در واکنش به این سوال که مطالبه پارچه‌فروشان چيست؟ گفت: دیگر نمی‌دانم. رييس اتحاديه بنكداران پارچه پیش از این اعلام كرده بود: بر اساس تفاهم صورت گرفته با نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي از روز شنبه مفاد تفاهمنامه به فعالان بازار اطلاع‌رساني شده و بازار به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
براساس اين تفاهمنامه قرار شد تا فهرست طاقه‌فروشان به سازمان امور مالياتي اعلام شده و ماليات اين گروه از اول فروردين ماه سال 90 اجرا و اظهارنامه‌ها تا 30 مهرماه سال 90 به سازمان امور مالياتي تحويل داده شود.

منبع : دنیای اقتصاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *