تأثیر عدم توافق هسته ای بر قیمت نفت

توافق هسته ای ایران و آمریکا

عالم اقتصاد – تأثیر عدم توافق هسته ای بر قیمت نفت چیست؟ – دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ هفته آینده در وین آغاز خواهد شد و طرفین در آخرین فرصت باقیمانده پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر، برای دستیابی به توافق نهایی تلاش خواهند کرد. در این میان، بحث بر سر تأثیرات جانبی توافق یا عدم توافق هسته ای، مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. چشم انداز قیمت های جهانی نفت، یکی از این تأثیرات جانبی است.

تأثیر عدم توافق هسته ای بر قیمت نفت

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ هفته آینده در وین آغاز خواهد شد و طرفین در آخرین فرصت باقیمانده پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر، برای دستیابی به توافق نهایی تلاش خواهند کرد. در این میان، بحث بر سر تأثیرات جانبی توافق یا عدم توافق هسته ای، مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. چشم انداز قیمت های جهانی نفت، یکی از این تأثیرات جانبی است.
به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان بی سی» در مطلبی به بررسی سناریوهای محتمل در مذاکرات پیش روی هسته ای پرداخته و تأثیرات هر یک از این سناریوها بر قیمت های جهانی نفت را مورد تحلیل قرار داده است. به نوشته این سایت، شرکت های نفتی از هم اکنون منتظر فردای روز ۲۴ نوامبر هستند.
سناریوهایی که «سی ان بی سی» به بررسی آن ها پرداخته، سه حالت توافق، عدم توافق و تمدید مذاکرات است. بر اساس تحلیل این سایت، از دید شرکت ها و نیز خریداران نفت، توافق با ایران به معنای آزاد شدن ظرفیت ورود نفت بیشتری از سوی این کشور به بازارهای جهانی است. به این ترتیب و با افزایش عرضه، انتظار می رود قیمت های نفت – که طی سه ماه اخیر ۲۳ درصد کاهش داشته – بیش از پیش کاهش پیدا کند.
اما در صورتی که توافقی میان طرفین صورت نگرفته و مذاکرات با شکست روبرو شود، احتمالاً تحریم های بیشتری از سوی کنگره در راه خواهد بود. سال گذشته، مارک کِرک و رابرت منندز، دو سناتور آمریکایی، یک طرح تحریمی را ارائه کردند که به دلیل مخالفت هری رِید، رهبر اکثریت سنا و همچنین فشار کاخ سفید، فرصت مطرح شدن در صحن سنا را نیافت.
اما در ماه ژانویه، یعنی زمانی که صد و چهاردهمین کنگره آمریکا آغاز به کار کند، میچ مک کانل جمهوری خواه جای رید را خواهد گرفت. در این صورت، به احتمال زیاد طرح تحریم های جدید علیه ایران به جریان افتاده و مطرح خواهد شد. در صورتی که چنین طرحی در سنا به تصویب برسد، افزایش شدیدی در قیمت های نفت رخ خواهد داد.
جان کیلداف، از فعالان حوزه انرژی می گوید: «اگر توافقی در کار نباشد، قیمت ها با جهش مواجه خواهد شد. این امر نه تنها به دلیل انتظار از دست رفتن نفت ایران در بازارهای جهانی، بلکه همچنین به این دلیل خواهد بود که تنش ها میان ایران و کشورهای غربی افزایش خواهد یافت.
فادل گیت نیز با این موضوع موافق است و می گوید تنش های بین المللی، نگرانی از میزان عرضه را افزایش می دهد و سبب بالا رفتن قیمت نفت خواهد شد. اما موضوع در بلندمدت اینقدرها هم ساده نیست. وی می گوید: «افزایش قیمت های نفت سبب ضربه خوردن رشد اقتصادی و افزایش عرضه خواهد شد و زمینه را برای کاهش دوباره قیمت ها فراهم خواهد کرد».
اما در صورتی که مذاکرات بار دیگر تمدید شود چه؟ هرچند دو طرف ممکن است بر سر تمدید دوباره ضرب الاجل مذاکرات توافق کنند، اما با توجه به اکثریت یافتن جمهوری خواهان در کنگره، بعید است که این بار آن ها موضوع را بدون متوجه کردن تبعاتی برای ایران رها کنند؛ بدین معنا که با اعطای مجدد برخی از امتیازاتی که در توافق مقدماتی ژنو به ایران داده شد، موافقت نخواهند کرد.
به این ترتیب، به نظر می رسد در صورت تمدید مذاکرات – و حتی حصول توافقی که از نظر جمهوری خواهان یک «توافق بد» تلقی شود – نیز همان اتفاقاتی رخ خواهد داد که در صورت عدم توافق امکان حصول دارد. بدین معنا که وضع تحریم های جدید و یا به طور کلی افزایش فشارها بر ایران، تبعاتی مشابه همان عدم توافق را برای قیمت های جهانی نفت به همراه خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.