حسن روحانی پیروز بلامنازع مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ؟

حسن روحانی خطاب به محمد باقر قالیباف: می خواستید گازنبری برخورد کنید، مناظره محمد رضا عارف و سعید جلیلی و حدادعادل درباره عکس خاتمی، بگو مگوی حسن روحانی و محمد باقر قالیباف درباره ماجرای کوی دانشگاه، بحث داغ هسته ای سعید جلیلی و ولایتی

دنیای اقتصاد – پس از برگزاری مناظرات نظر سنجی سایت مثقالفا که یک سایت بی طرف و مربوط به مسائل اقتصادی است نشان از برتری قابل ملاحظه حسن روحانی نسبت به سایر کاندیداها در کسب حمایت مردمی نسبت به خود در مناظره سیاسی دارد. در این نظر سنجی تاکنون ترتیب کاندیداها و درصد حمایت مردمی در انتهای خبر درج گردیده است.

به گزارش خبرنگار مهر مناظره سوم نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاست داخلی و خارجی آغاز شد بطوریکه اولین قرعه مناظره به‌نام محسن رضایی افتاد. گزارشی از سخنان محسن رضایی و نقد نامزدها و در نهایت پاسخ وی در ادامه آمده است.

نفر اول مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محسن رضائی

کشمکش بس است

* امروز مردم ایران از کشمکش‌ها خسته شده اند و مدیریت جناحی دیگر جوابگو نیست. کشمکش بس است.

*ما میخواهیم دولتی روی کار بیاید که به یک خیزش رو آورد و دولت فراگیر و جامع امید را درست کند. از همه می خواهیم برای این کار به کمک ما بیایند.

*ما می خواهیم به یک روابط اقتصادی مطلوب دست پیدا کنیم و در صحنه بین الملل در کنار دستیابی به قدرتی که امروز آن را در اختیار داریم، به توسعه اقتصادی و سیاسی برسیم.

سوال ولایتی از سیاست خارجی

* من می خواستم بدانم سیاست دکتر رضایی در حل مسائل بین الملل چیست.

حسن روحانی : مدیران دلسوز را برگدانیم

* باید بر مسیر وحدت و انسجام حرکت کنیم و اگر می خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید مدیران دلسوزی که منزوی شده اند را برگردانیم. حتی در سال های اخیر همکاران و دوستان انقلابی را نیز دفع کرده ایم.

حداد عادل: روش دیپلماسی شما چیست؟

* جناب آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خودشان را توضیح ندادند بلکه نتایج را گفتند. بنده می خواهم بدانم با کدام روش این کار انجام می شود.

سعید جلیلی : نظری ندارم

محمد باقر قالیباف: شیوه وحدت شما چیست

* سوال من این است که آقای رضایی می خواهند با چه روشی به سمت وحدت بروند؟

محمد رضا عارف : میزبان من در سفر انتخاباتی آذربایجان دستگیر شد

* بنده امروز یک موضوع را مطرح می کنم که ببنم نظر شما در این باره چیست. بنده تا سه چهار روز قبل به بازار تهران رفته بودم و چند جوان شعار درود بر عارف و سلام بر خاتمی در بازار سر دادند که این افراد را برای چند ساعت دستگیر کردند و با پیگیری فراوان و مکرر خود من آنها آزاد شدند.

* در اولین سفری که من به استان آذربایجان داشتم میزبانی داشتم متاسفانه پس از بازگشت من از استان، میزبان را دستگیر کردند و او اکنون سه هفته است که دستگیر شده و خانواده اش هنوز هیچ اطلاعی از وی ندارند.

* تعدادی از جوان ها عکس بنده، آقای خاتمی و آقای سیدحسن خمینی را که در کنار هم بودیم تبدیل به پوستری کرده اند و در بعضی از استان ها از پخش این پوستر جلوگیری شده است. راهکار شما برای این که ان شاء الله در آینده این مسائل اتفاق نیفتد چیست؟

غرضی: جلب رضایت عامه از طریق کانال های قدیمی؟

*این طور که بنده تشخیص می دهم سیاست داخلی مبنی بر جذب رضایت عامه است و این امر با فرمایشات شما نیز مغایرتی ندارد آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال های تعریف شده انجام می شود یا کانال های جدیدی را معرفی می کنید؟

پاسخ محسن رضایی به منتقدان

* خوشبختانه بسیاری از اظهارات موید رویکرد من در اداره کشور بود. متاسفانه امروز خیلی از افراد در کشور سرجای خود نیستند و ما اولین کاری که می کنیم این است که هر کسی را سر جای خود قرار می دهیم و مطمئن هستم که ۵۰ درصد مشکلات با این روش حل خواهد شد.

* باید یک دولت فراگیر با دو محور ایجاد شود یکی آن که کارآمد باشد و دوم آن که رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد. از این جا به بعد برای من مهم نیست.

*ما به بحث آزادی‌خواهی تنها به عنوان یک احساس نگاه نمی کنیم ما به دنبال آن هستیم که نهاد آزادی را در این کشور مستقر کنیم.

* بعضی از صحبت ها متاسفانه حکایت از دعوا دارد که ما معتقدیم همین مسئله باید حل شود. ما می‌گوییم دعوا و کشمکش بس است مردم امروز مشکل نان دارند.

*در سیاست خارجی من از استراتژی قیچی استفاده می کنم این قیچی دارای دو لبه است که یک لبه آن کارآمدی اقتصادی و لبه دیگر این که قوی ترین دیپلمات های کشور را بسیج می کنم.

نفر دوم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف

دولت مورد پذیرش مردم نباشد نمی تواند مذاکره کند

محمد باقر قالیباف به عنوان نفر دوم از برنامه های خود گفت که مهترین بخش های آن در ادامه آمده است:

* دولتی که مورد پذیرش مردم خودش نباشد، در پشت هیچ میز مذاکره ای موفق نخواهد بود.

* معتقدم حوزه دیپلماسی ما در سالیان گذشته نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی ما موفق باشد. کسی با رویکردها مشکلی ندارد و نیازمند تغییر در رویکردهای مدیریتی که یکی از آنها سیاست خارجی است هستیم.

محمد رضا عارف: بخش نگری کردید

* در بحث معماری ایرانی اسلامی شما نمی توانستید پیشنهاد دهنده باشید. در بخشی نگری فقط به پروژه های عمرانی تهران توجه شد در حالی که نسبت به سایر موضوعات مانند محیط زیست بی توجهی شد.

* گفته می شود فروش تراکم در تهران و در زمان شهرداری شما باعث گران شدن زمین شده است آیا شما تراکم را پیش فروش کرده اید که محمد باقر قالیباف همانجا پاسخ داد خیر تکذیب می کنم.

غرضی: برنامه شما برای بهره گیری از استعداد جمعی چیست؟

* آیا شما استعداد جمعی را برای حل مشکلات سیاست داخلی قبول داشته و برنامه ای برای این موضوع دارید.

ولایتی : نکته مغفول تربیت نیروی متخصص است

* در سیاست خارجه به جز این نکاتی که آقای محمد باقر قالیباف گفتند نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها تربیت نیروی متخصص و کارآمد است.

دفاع حسن روحانی از سیاست خارجی دوران ولایتی

* تعجب می کنم که آقای محمد باقر قالیباف می گوید سیاست خارجه ما تاکنون موفق نبوده است. ایشان استثنا هم قائل نشد.

* در زمان هاشمی و بعد از جنگ تکنولوژی از کشورهای مختلف وارد ایران شد. در زمان آقای هاشمی باقیمانده سرزمین را از ارتش بعث بازپس گرفتیم و اسرا و آزادگان را به کشور بازگرداندیم و صدام در سازمان ملل محکوم شد.

* در دوره خاتمی کشور از بحران نجات پیدا کرد. دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفتند و ایران نیز جزء لیست بود اما با برنامه ریزی جدا شد.

حداد عادل : عده ای از طرفداران محمد رضا عارف با عکس خاتمی مقابل صدا و سیما بودند

* بنده یک توضیحی بدهم درباره اظهارات آقای محمد رضا عارف، آن کسانی که در بازار تهران اسم ایشان را به همراه آقای خاتمی بردند و دستگیر شدند، حتما توسط یک سلیقه فردی این کار انجام شده است که یک اشتباهیست که ممکن است حتی در صورت رئیس جمهور شدن آقای محمد رضا عارف نیز اتفاق بیفتد.

*محمد رضا عارف در پاسخ به حداد عادل گفت: بنده هم همین اعتقاد را دارم و معتقدم که باید از همین سلیقه های فردی جلوگیری شود.

دادگاه میکونوس در زمان هاشمی

* همین الان که ما به صدا و سیما می آمدیم، عده از طرفداران آقای محمد رضا عارف عکس ایشان و آقای خاتمی را در دست داشتند اما هیچکس به آنها کاری نداشت.

* کشور در زمان آقای هاشمی با بحران مواجه شده است و همان زمان بود که داستان میکو نوس به وجود آمد و رئیس جمهور هم در همان زمان ممنوع الخروج شد و بوش نیز کشور ما را محور شرارت معرفی کرد.

واکنش سعید جلیلی به اظهارات حسن روحانی و محمد رضا عارف

* منطقی گرایی و دیپلماسی عمومی که در اظهارات آقای محمد باقر قالیباف مطرح شد، الان هم موجود است، سوال من این است که ایشان چگونه می خواهند این موضوعات را اجرا و دنبال کنند؟

انتقاد سعید جلیلی از برنامه محمد باقر قالیباف

* در بخشی از برنامه آقای محمد باقر قالیباف مسائلی بیان شده است که زیاد با تفکرات ایشان نمی خواند. در برنامه ایشان آمده است؛ این نظامی که می خواهد خود را حاکم بر جهان معرفی کند و در این بین از چند کشور دیگر کمک می گیرد، یکی از نکاتی است که ما با آن مخالفیم و این موضوع از نکات مثبت در سیاست خارجی ماست. البته وزارت خارجه نیز باید خیلی قوی تر از شرایط فعلی عمل کند.

حکم جلب برای هاشمی

* آنچه آقای حسن روحانی مطرح کرد، مورد بحث است، در زمان برخی دوستان که شعار همراهی با نظم جهانی سر داده می شد، دوبار حکم جلب برای آقای هاشمی صادر شد و با آن همه همراهی که در افغانستان در زمان آقای خاتمی صورت گرفت، آمریکا، ایران را محور شرارت معرفی کرد. حسن روحانی در پاسخ به این اظهارات سعید جلیلی گفت: اما با این وجود منافع امنیت ملی ما حفظ شد.

*سعید جلیلی درباره اظهارات حسن روحانی ادامه داد: منافع بعد از زمانی محقق شد که در عراق و افغانستان، آمریکا زمین گیر شد.

پاسخ حسن روحانی به سعید جلیلی

* حسن روحانی نیز در پاسخ به اظهارات سعید جلیلی گفت: خوب این موضوع هم در زمان آقای خاتمی بود و آنها در آن دوران، در عراق و افغانستان زمین گیر شدند و آنچه شما می گویید درست نیست چون بالاخره تاریخ را نمی توان تحریف کرد.

*سعید جلیلی در ادامه تصریح کرد: در فضایی که بعد از دوران اصلاحات ایجاد شده، آنها در افغانستان و عراق زمین گیر شدند و مجبور به خارج کردن نیروهایشان از عراق شدند، مهم این است کسانی که فکر می کردند بعد از عراق و افغانستان آمریکا به دنبال حمله به ایران بود، در محاسباتشان شکست خوردند .

انتقاد سعید جلیلی از سخنان محمد رضا عارف درباره خاتمی

*وی درباره اظهارات محمد رضا عارف نیز در برخورد با سلایق مختلف خاطر نشان کرد: درباره برخورد با سلایق باید بگویم اگر از کسی که بزرگترین خلاف قانون را عمل کرد یاد کنیم، این ظلم بزرگی است، چرا که آنها به قانون تمکین نکردند و مشکلات زیادی برای کشور به وجود آوردند.

محمد رضا عارف:عکس خاتمی ممنوع است؟

*محمد رضا عارف در پاسخ به این سخنان سعید جلیلی گفت: بنده از شما به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی یک سوال دارم، آیا سلام بر خاتمی و نشان دادن عکس ایشان خلاف قانون است؟ که سعید جلیلی پاسخ گفت: من این بحث را ندارم.

*سعید جلیلی ادامه داد: اگر کسی بعد از انتخابات فتنه ایجاد کرد، مطرح کردن نامش ظلم بزرگی است، قانون می گوید که اگر شورای نگهبان انتخابات را تائید کرد، دیگر کسی حق ندارد حتی با وجود داشتن کسوت ریاست جمهوری بگوید انتخابات نادرست بوده و آن را زیر سوال ببرد.

محمد باقر قالیباف:  کارنامه اصلاحات در حوزه دیپلماسی چیست؟

*در زمان شهرداری ما توانستیم مجمع شهرداران آسیایی را با حضور ۱۰۰ شهردار آسیایی تشکیل دهیم که دبیرخانه آن در تهران بود و همچنین امروز شهردار تهران معاون (UCGL) است؛ در حوزه دیپلماسی شهرداری کارهای جدی انجام داده است.

*محمد باقر قالیباف خطاب به حسن روحانی افزود: در حوزه دیپلماسی که شما صاحب‌نظر هستید، حرف من این است، آیا همه روزهایی که سیاست ما این بود که خود را به اتحادیه اروپا نزدیک کنیم و نگذاریم سیطره آمریکا به اروپا بیفتد، ضعف دیپلماسی ما نبود؟!

نفر سوم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری غلامعلی حدادعادل

چرا باید به کدخدا لبخند بزنیم؟

غلامعلی حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نفر سومی بود که بحث های خود را ارائه کرد. مهمترین بخش های سخنان وی در ادامه آمده است.

* در سیاست خارجی حل مسئله تحریم اولویت دارد مهم این است که چگونه برخی می گویند مشکل مدیریتی، برخی می گویند ظرافت های دیپلماسی ، برخی می گویند اگر به کدخدا لبخند بزنیم مشکل حل می شود و برخی نیز دولت فعلی را مشکل می دانند.

* آمریکایی ها روزی در مقابل ما به مذاکره می نشینند که بدانند ملت پشتیبان ما است و ما از استقلال و عزت دست بر نمی داریم

سعید جلیلی: نظری ندارم

محمد باقر قالیباف: چرا می گوئید مدیریت ما تاثیری در تحریم  نداشته است؟

* ما بحثی با آرمان ها، اهداف و حرکت حق طلبانه نداریم، اما شما فرمودید با مدیریت این قضایا حل نمی شود، از قضا بنده معتقدم دیپلماسی ما است که نمی تواند سیاست خارجی ما را آن طور که باید و شاید با کمترین هزینه، منافع ملی ما را تامین کند . اگر مد نظر جنابعالی این است که مدیریت تاثیری ندارد، بفرمایید چرا؟

محمد رضا عارف : چگونه از موضع اقتدار مذاکره می کنید؟

شما فرمودید از موضع اقتدار مذاکره کنید و سوال من از شما این است که چگونه به شرایط می رسیم که بتوانیم این مذاکره متعادل را داشته باشیم؟

غرضی: آموزش پرورش شما عزت آفرین نبود

* شما زحمات بسیار زیادی در آموزش و پرورش کشیده اید، ولی آموزش و پرورش ما و آموزش عالی، جوانها را در سن ۲۷ سالگی به اشتغال نمی رساند، زمانی که شما آموزش و پرورشتان و آموزش عالیتان توانایی اینکه این استعدادها را به زندگی برساند ندارد، چطور می خواهید بگویید که ما عزت و اقتدار داریم؟

رضایی: ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟

* واقعا تعجب می کنم که آقای حداد عادل شعاری صحبت می کنند. مگر می شود کشوری را با شعار اداره کنیم؟ ما اکنون وقت نداریم حتی یک دقیقه از وقت ملت ایران را بگیریم.

* ما گرفتار دو گروه شده ایم، یک گروه که دائما شعار مقاومت می دهند و گروه دیگر  کسانی هستند که می گویند کار تمام شده است و باید تسلیم شویم.

*آقای حداد عادل می گوید زمانی آمریکائیها کنار می آیند که ما مقاومت کنیم، مفهوم این حرف چیست؟ ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟

ولایتی: باید مقاومت توام با تدبیر باشد

* باید مقاومت توام با تدبیر باشد و در برابر زیاده خواهی ها با درایت و تدبیر عمل کنیم و این در گذشته سابقه داشته است.

روحانی: صحبتی ندارم

حدادعادل: شعار نمی دهم

* در جواب  آقای محمد رضا عارف که سوال می کنند چگونه به عزت می رسیم می گویم رهبری راه را نشان داده اند باید در مسیر جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام برداریم وقتی می گویم مقاومت شعار نمی دهم.

* این که آقای ولایتی می گویند در گذشته سخت تر بوده فکر نمی کنم این گونه باشد امروز چون قدرت و اثر ما در جهان بیشتر شده است که یک نمونه آن بیداری اسلامی است دشمنی دشمنان سخت تر از گذشته شده است.

* در دولت خاتمی نیز کتابی با عنوان مبانی نظری برنامه چهارم توسعه منتشر شد که در یک عبارت آن کتاب آمده است “در حال حاضر به نظر می رسد با ورود بحران در دو عرصه داخلی و خارجی کشور، ایران را نمی توان یک قدرت در عرصه جهانی تعریف کرد در شرایط جدید حتی نمی توان کلمه قدرت ملی را درباره ایران به کار برد.”

انتقاد محمد رضا عارف به حداد عادل

*در ادامه محمد رضا عارف در تذکر به حداد گفت: دفعه قبل هم دکتر حداد مسائلی را راجع به کتاب مبانی برنامه چهارم گفتند. بحث این است که این کتاب مبنای برنامه قرار گرفته است یا خیر. اگر مبنا قرار گرفته چرا خودش این قانون را در مجلس هفتم ابلاغ کرد و در مجلس آن را اصلاح نکرد.

حداد:قانون را اصلاح کردیم

*حداد در پاسخ گفت: ما همان موقع به دلیل این که در قانون برنامه از جهت مبانی اشکال داشتیم از شورای نگهبان برگرداندیم و برخی مواد آن را اصلاح کردیم که یکی از آنها مربوط به مسائل اقتصادی بود.

نفر چهارم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی

حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نفر چهارمی بود که از برنامه های سیاسی خود گفت.

* در زمینه سیاست داخلی سیاست دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران است تا بتوانند در خانه و یا در سفر آرامش و امنیت لازم را داشته باشند.

* مردم باید در همه ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند. هر جا که خواستند نظرشان را اعلام کنند و یا در انتخابات بیایند و انتخاب خودشان را انجام دهند البته در حال حاضر سختگیری هایی در انتخابات وجود دارد که به نظر من نیاز نیست همانطور که آقای محمد رضا عارف اشاره کردند من نیز مواردی را دارم که ذکر نمی کنم.

کتاب البرداعی سیاست مارا تائید می کرد

* اینکه اشاره شد در دولت سازندگی و اصلاحات سیاست خارجه ایراد داشت تعجب می کنم. برای این موضوع به کتاب البرادعی مراجعه کنیم که می گوید جنگ پشت دروازه ایران بود اما ایران با تدبیر آن را حل کرد.

حدادعادل:ماجرای کدخدا چه بود؟

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به اظهارات حسن روحانی درباره سیاست خارجی گفت: سوال بنده این است که در تبلیغات آقای حسن روحانی آمده بود باید با کدخدا کنار بیاییم. اگر منظور از کدخدا آمریکاست یعنی ما رعیت این کشور هستیم؟ حسن روحانی نیز در پاسخ به اظهارات حداد افزود: اشتباه به سمع و نظر شما رسانده اند و حتما در مورد این موضوع توضیح خواهم داد.

سعید جلیلی خوب شد به کتاب البرادعی اشاره کردید

در ادامه سعید جلیلی درباره اظهارات حسن روحانی گفت: ایشان به مثال خوبی اشاره کردند و از کتاب آقای البرادعی اسم بردند. در کتاب البرادعی و در صفحه ۱۴۳ اشاره شده است نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی توهین آمیز بود و لحن بدی داشت بلکه منافع محدودی برای ایران به همراه داشت. آقای حسن روحانی هم در صفحه ۱۸۳ کتابشان پاسخ داده و می گوید که ایران دریافت های ناچیزی در برابر موضوع وزرا سه کشور اروپایی داشت.

محمد باقر قالیباف: ماجرای سهم حسن روحانی در کوی دانشگاه

*در ادامه محمدباقر محمد باقر قالیباف درباره اظهارات حسن روحانی گفت: سال ۸۲ بعد از حوادث ۱۸ تیر دانشجویان هر ساله به دلیل حمله به کوی دانشگاه مراسمی برگزار می کردند بنده در جلسه ای خطاب به آقای حسن روحانی گفتم که بهتر است بگذاریم دفتر جلسه خود را درباره مراسم ۱۸ تیر برگزار کند و دانشجو در چارچوب قانون بتواند حرفش را بزند اما ایشان گفتند دنبال دردسر هستید؟

* در سال ۸۲ در شورای امنیت در جلسه ای در وزارت کشور بنده معتقد بودم که در حوادث کوی دانشگاه و طرشت که نیروی انتظامی تمام قد جلوی لباس شخصی ها ایستاد افراد حاضر دانشجو نیستند و با اصرار مجوز ورود برای بررسی موضوع را گرفتند آن شب هم به همه اطمینان دادم که هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

محسن رضائی:در زمان سعید جلیلی و حسن روحانی افراط و تفریط شد

* در زمان آقای سعید جلیلی و هم در زمان آقای حسن روحانی افراط و تفریط شده است . در زمان آقای حسن روحانی اگر چه از جنگ جلوگیری شد آیا نمی توانستیم با هزینه کمتر این موضوع را دنبال کنیم یا در زمانی دیگر با سولانا توافق کرده بودیم و بهتر نبود که این موضوع ادامه پیدا می کرد چون شرایط به نفع ما بود.

* بله دوستان موضوعات را با رهبر معظم انقلاب چک می کردند اما باید به افراط و تفریط پایان دهیم. آیا دوستان می خواهند از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنند؟

پاسخ سعید جلیلی به میانه روی رضائی

*سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات محسن رضایی گفت: راه رفتن بین حق و باطل معنی اش میانه روی و جلوگیری از افراط و تفریط نیست اطلاعاتی که آقای رضایی به آن اشاره می کنند مبنایش درست نیست چرا که در زمان آقای لاریجانی معاون ایشان توافقی با آقای سولانا انجام داده بود اما سولانا در نهایت زیر حرفش زد.

رضائی خطاب به سعید جلیلی: یعنی هیچ اشتباهی نکردید؟

رضایی درباره اظهارات سعید جلیلی نیز گفت: موضوعات که بنده مطرح کردم به هیچ عنوان نادرست نیست این گونه که شما مطرح می کنید معتقدید که در زمان شما هیچ اشتباهی صورت نگرفته است که سعید جلیلی پاسخ داد: حتما اشتباه بوده است و باید با بیان آن نسبت به رفع ایرادات اقدام کرد.

تذکر حدادعادل به رضائی

در ادامه حدادعادل در اعتراض به نحوه سخن گفتن محسن رضایی افزود: آقای رضایی به شکلی صحبت می کند که گویا فقط جناب ایشان مردمی است و ما مردمی نیستیم. همه ما به فکر مردم هستیم اما راه های متفاوتی در پیش گرفته ایم.

ولایتی: لاریجانی داشت مسئله را حل میکرد

*می خواستم حرفهای آقای رضایی را تائید کنم، آقای لاریجانی در مذاکرات با سولانا به جاهای خوبی رسیدند، اما اتفاقاتی که این وسط افتاد، این بود که همزمان با مذاکرات آقای لاریجانی با سولانا یکی از مقامات ما در نماز جمعه گفت: ما مذاکره نمی کنیم.

تشکیک سعید جلیلی و ولایتی در اطلاعات یکدیگر

سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات آقای ولایتی گفت: این اطلاعاتی که شما می گویید درست نیست و دکتر ولایتی در پاسخ به سعید جلیلی گفت: من اطلاعات درستی دارم که این مسئله درست است اما شما راجع به صحبت های همه می گویید این اطلاعات درست نیست، البته قضاوت با مردم است.

روحانی: گفتم امریکا کدخدای اروپایی ها است

* درباره نکته ای که آقای حداد درباره کدخدایی عنوان کردند باید بگویم: از من پرسیدند که مذاکره با اروپا راحت تر است یا امریکا؟ و من گفتم مذاکره با امریکا، چون اروپائیها یک کدخدا و اربابی دارند که باید با او مذاکره کنند، بهتر است که ما قبل از آن با همین کدخدا مذاکره کنیم.

حسن روحانی خطاب به محمد باقر قالیباف:می خواستید گازنبری برخورد کنید

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به محمد باقر قالیباف گفت: از آقای محمد باقر قالیباف تعجب می کنم، درست است که باید با هم رقابت بکنیم، ولی نه اینگونه؛ درباره موضوعی که گفتید باید بگویم: شما می گفتید اجازه دهید دانشجویان بیایند، به شکل گازانبری برای آنها برنامه دارید و کار را تمام می کنید، اما من گفتم راه این نیست، از ابتدا یا بگوئیم مجوز وجود ندارد و یا اگر مجوز می دهیم، اجازه دهیم آنها کارشان را بکنند.

* آن زمان من درباره چند کلانتری به شما گزارش دادم، شما گفتید کل آدمهای سالم من این عدد هستند، آقای محمد باقر قالیباف من یادم هست که چه تعدادی نام بردید؛ بر نگردید به آن دوره، حرفها بسیار است اما اینجا جای باز کردن آن نیست.

روحانی: من سرهنگ نیستم/ محمد باقر قالیباف: افتخار می کنم برای عزت کشور جنگیدم

*حسن روحانی افزود: شما یک اتهام بزرگ به شورا می زنید. من فردی هستم که از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن است، هیچگاه پادگانی عمل نکردم، سرهنگ نیستم، من حقوقدانم، حواسمان باشد چگونه حرف می زنیم، من اطلاعات لازم را در حافظه دارم.

محمد باقر قالیباف: نگفتم شما ضد آزادی هستید

در ادامه محمد باقر قالیباف به حسن روحانی گفت: من در رابطه با آزادی اقوام، دانشجویان و اقشار مختلف صحبت کردم، من نگفتم شما نگاهتان اینطور است. شما به عنوان دبیر شورای امنیت ملی می توانستید برای حقوق اقوام ایفای نقش کنید.

محمد باقر قالیباف در جواب وی گفت: بحث ما با دانشجویان این بود که دانشجویان اگر می خواهند تجمعی داشته باشند این کار را انجام دهند بهترین رابطه و ارتباط بین پلیس و دانشجو در زمان مدیریت بنده بود.

ماجرای گازنبری که گفتید درست نیست

قالیابف ادامه داد: این حرفی که شما می گویید روش گازانبری درست نیست. دولت اصلاحات سخنان من را تایید می کند از قضا من در مقابل لباس‌شخصی‌ها ایستادم و گفتم کسی خلاف قانون نکند و هزینه‌اش را دادم. حرفم این بود که آن زمان می‌گفتم به دفتر تحکیم اجازه بدهیم طبق قانون احزاب تجمع کنند.

حسن روحانی جواب داد: من در آن جلسه چه گفتم؟

محمد باقر قالیباف: حسن روحانی گفت ولش کن دنبال دردسر هستی؟

محمد باقر قالیباف گفت: شما گفتید دنبال دردسر می گردید؟ ولش کن.دو روز می‌آیند و می‌روند.

روحانی: خواستید گازانبری برخورد کنید

حسن روحانی پرسید: این بود؟ این بود؟ سندش کو؟ من همانی را گفتم که قبلا به آن اشاره کردم. گفتم اگر می‌خواهید این‌ها را به خیابان بیاورید و بعد گازانبری این‌ها را محاصره کنید و برایشان پرونده درست کنید این کار را نکنید. اما اگر می‌خواهید آزاد بگذارید، بحث دیگری است.

محمد باقر قالیباف گفت: اگر نیت‌خوانی بلدید، این هنر شماست.

محمد باقر قالیباف گفت: نماینده رسمی دفتر تحکیم بعد از آن جلسه آمد من به ایشان عرض کردم قانون احزاب به شما اجازه می‌دهد محل تجمع، سخنران و موضوع را اعلام کن من هم امنیت را برقرار می‌کنم. بعد دیگر دفتر تحکیمی نبود که این کار را انجام دهد. من شما را به عنوان یک فرد معتدل می‌شناسم و اینکه نگاهی باز دارید. شما فکر می‌کنید ما نگاه پادگانی داریم. افتخار ما این است که مجاهد و رزمنده بوده‌ایم و ایستاده‌ایم از عزت این کشور دفاع کرده‌ایم چرا در کوی دانشگاه آن اتفاق افتاد اما در خوابگاه طرشت این اتفاق نیفتاد؟ چرا در کوی دانشگاه در سال ۸۲ این اتفاق نیفتاد؟ زیرا پلیس اینجا ایستاد و از لباس‌شخصی‌ها و کسانی که این طرف بودند کتک خورد ما گازانبری عمل نکردیم بلکه ایستادیم و هزینه پرداخت کردیم.

روحانی:حاضر نیستم اسناد را افشا کنم

حسن روحانی در ادامه گفت: یک جمله بگویم و بحث را تمام کنم، من شیوه تخریب را نمی پسندم حاضر نیستم حریفم را تخریب کنم. من حاضر نیستم اسناد سری را افشا کنم، حاضر نیستم جملات را بالا و پایین کنم. من دست پلیس فداکار کشور را می بوسم. بحث من پلیس نیست، بحث من شیوه آقای محمد باقر قالیباف است.

حسن روحانی به رضایی: شما همان کسی هستی که گفتی رفتن شورای امنیت بهتر از شورای حکام است

حسن روحانی خطاب به رضایی نیز افزود: آقای رضایی با یک لحنی صحبت می کنند که انگار نظراتی داشتند و اجرا نشد شما در جمع گفتید شورای امنیت ملی به مراتب بهتر از شورای حکام است شما می آیید ما را نصیحت می‌کنید در حالیکه الان چون شما آغازکننده هستید، من این حرف ها را می گویم.

رضایی: با این عصبانیت آقای حسن روحانی خدا رحم کند

رضائی خطاب به حسن روحانی گفت: آقای حسن روحانی اگر با این عصبانیت سکان کشور را بدست بگیرید، خدا به همه ما رحم کند. زمانی ما در حالت تحریم نبودیم بله احتمال جنگ بود ولی جنگ را از طریق دیگری هم می شد کنترل کرد. یک زمانی در تحریم بودیم که آقایان می گفتند کاغذ پاره است.

نفر پنجم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محمد رضا عارف

محمد رضا عارف: اصولگراها مسئولین مشکلات امروز را بپذیرند

* سئوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند. در صحبت های دو مناظره قبل به این موضوع پرداخته نشد و مردم حق دارند که بدانند چه کسانی وضعیت موجود را بوجود آورده اند و به نظر من خوب است که گفته شود در زمانی که جریان منصوب به اصولگرا به صورت یکپارچه و تمام عیار در هر سه قوه حاکمیت داشت، چه اتفاقاتی افتاد.

* تقریبا هر نیروی اصلاح‌طلب در هر بخشی که بود، در این سال‌ها حذف کردند و نتیجه آن وضعیتی شد که اکنون با آن روبرو هستیم.

جریان موهومی به نام انحرافی

* باید مسئولیت خود را بپذیریم. اینکه یک جریان به نظر من موهومی را مسئول بدانیم خطا است. واقعیت این است که می خواهیم مسئولیت را از سر خود باز کنیم. رئیس دولت این جریان انحرافی را نمی‌پذیرد و کسانی هم که به اصطلاح در جریان انحرافی مطرح هستند، رئیس دولت را از نزدیکان خود تلقی می‌کنند پس به نظر من اخلاقی آن است که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد و راهکار لازم برای اینکه این اتفاق نیفتد را دنبال کنیم.

غرضی: محمد رضا عارف با اسامی که می آورد می خواهد از آنها قرض کند تا مردم به او رای دهند

* از اول جلسه تا حالا بحث سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگراست. سی سال کشور دست این بزرگان است و قدرت سیاسی در انحصار این دو گروه بوده است، هر روز که روی کار می آیند دیگری را حذف می‌کنند.

* دبیر کل این حزب در انتهای کار گفت قانون اساسی حزب اصلاح طلب منشور سازمان ملل است. آیا هنوز رویمان می شود بگوییم که اصلاح طلبیم؟

* حرفهای محمد رضا عارف نشان داد هم اصلاح طلب است و هم با اسامی که می آورد می خواهد از آنها قرض کنند  تا مردم به او رای بدهند، باید گروه اصلاح طلب وضع خودشان را با وضع مردم مشخص کنند.

رضائی: مردم از کشمکش های سیاسی خسته شده اند

من دو جمله را که در ابتدای صحبت هایم گفتم، تکرار می کنم. امروز مردم از کشمکش های سیاسی خسته شده اند و باید به آن پایان بدهیم، مدیریت اصلاح طلبی و اصولگرایی جواب نمی دهد هرچند در این دو حزب خوب و بد هست.

ولایتی: نباید انحصارطلبی کرد

ایرادی که شما به اصولگرایان می گیرید، آیا در دولت اصلاح طلبان کسی از اصولگرایان را در دولت خودتان گذاشته اید یا همه آنها را کنار زده اید؟

حداد عادل : دوران خاتمی پاییز برگ‌ریزان اصلاحات انجام گرفت

* زمانی که خاتمی آمد و رئیس جمهور شد پاییز برگ‌ریزان اصلاحات انجام گرفت گویی جلوی پنجره، مملکت را مانند یک گونی تکان دادند. در برخی وزارتخانه ها تنها آبدارچی ماند و آن زمان می گفتند هر کسی که به خاتمی رای نداده است باید برود.

* احمدی نژاد هیچ وقت خود را اصولگرا ندانست حتی همه مشکلات کشور نیز زیر سر احمدی نژاد هم نیست. یک نفر نیامد بگوید بخشی از این مشکلات تقصیر دشمن خارجی است.

سعید جلیلی: در زمان اصلاحات با تجمعات چه برخوردی کردید؟

*بنده آقای محمد رضا عارف را آدم با انصافی می شناسم ایشان خیلی از آزادی صحبت کردند و حال سوال من از ایشان این است که در زمان اصلاحات چرا برخورد درست و تدبیر صحیحی در مواجهه با برخی تجمعات و اعتراض انجام نگرفت که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم در استانهای مختلف شد.

* وزیر علوم و تحقیقات دوره شما یعنی آقای توفیقی اعلام کرد که دانشجویان ستاره‌دار از دوره اصلاحات بوجود آمده اند.

* در نامه ای که آقای معین وزیر علوم، تحقیقات دوران اصلاحات نوشته بود آمده است برخورد امنیتی و اطلاعاتی با ۵۰ دانشجوی معترض و تجمع کننده مقابل وزارت علوم انجام می گیرد. آیا این گونه برخورد با مردم درست است؟ و این گونه برخوردها در دوران اصلاحات نبوده است.

محمد رضا عارف :در هیچ دوره ای مثل اصلاحات آزادی نبوده است

* در هیچ دوره ای مانند اصلاحات رسانه ها نشریات و ان جی اوها افزایش نیافت

* در دوران اصلاحات خاتمی از وزیری استفاده کرد که به وی رای نداده بود و یا معاونی را برگزید که رقیب خاتمی بود. قرار نیست بنده از همه عملکرد اصلاحات دفاع کنم.

چرا می گوئید احمدی نژاد اصولگرا نیست

* اینکه گفته می شود احمدی نژاد اصولگرا نیست باید گفت ۷ سال جریان اصولگرا از وی حمایت می کرد و به هر حال همه ما باید برای حل مشکلات کشور همکاری داشته باشیم.

تصویر خاتمی به عنوان جاسوس

من در دانشگاه‌ها سعی کرده ام دانشجویان را متقاعد کنم اما باید از گذشته عبور کنیم، صدا و سیما در ۴ سال گذشته چه اقداماتی را انجام داد. در صدا و سیما تصویر خاتمی به عنوان یک جاسوس نشان داده شد آیا این کار اخلاقی بود؟ من اعتقاد دارم نباید هدف وسیله را توجیه کند. باور کنید این حرف‌ها را برای رای آوردن نمی‌زنم بلکه از این بی‌اخلاقی‌ها درد می‌کشم.

* نمی خواهم قضایای سال ۸۸ را باز کنم. ۴ سال سکوت کردم و درد کشیدم و گاهی اوقات با آقای حداد در مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت می کردم.

نفر ششم مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علی اکبر ولایتی

ولایتی:حل مساله هسته ای سخت تر از آتش بس نیست

*روابط با برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین آورده‌ای برای کشور ندارد بلکه باید به دیدن کشورهای دیگر رفت و ورود سران دیگر کشورها را به داخل تسهیل کرد.

* نباید با کشورها قهر باشیم. وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است نه صدور بیانیه. حل مساله هسته‌ای سخت تر از قرارداد ۵۹۸ نیست.

* بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از سوءتدبیر و عقل کل دانستن خود و خانه‌نشین کردن مدیران به علت اختلاف‌نظر و درگیری با سایر قوا است. اگر فردی در راس قوه مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت بین جناح های نظام داشته باشد، مشکلات به سرعت حل می شود.

حداد عادل: حل مسائل هسته ای سخت تر از آتش بس است

حدادعادل در نقد سخنان علی اکبر ولایتی گفت: بنده اختلاف نظری با آقای ولایتی دارم و آن این است که حل مساله هسته ای را سخت تر از آتش بس می دانم، دشمن می گوید ما می خواهیم بمب بسازیم ولی اصلا چنین چیزی وجود ندارد، خودش هم می دانم؛ بین کسی که خواب است و خودش را به خواب زده، تفاوت بسیاری وجود دارد.

چرا محمد رضا عارف سکوت کرد

حدادعادل خطاب به محمد رضا عارف گفت: من از شما که دوست عزیز من و هم نشین بنده در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید یک سوال می پرسم، کاندیدایی که در زمان تبلیغات کاندیداها مرتب دم از قانون می زد و می گفت دیگران دروغ گو هستند و نباید دروغ گفت وقتی انتخابات انجام شد در حالیکه هنوز در صندوق ها باز نشده بود، به مردم و خبرنگاران گفت من پیروز انتخابات هستم؛ آیا این کار زمینه فتنه و آشوب را فراهم نکرد و وقتی تهمت تقلب را به نظام زد و رهبری در نماز جمعه گفتند که نظام اهل تقلب نیست، چرا شما سکوت کردید؟ چرا به دوستتان که مورد تایید آقای خاتمی هم بود، نگفتید که قبل از باز شدن در صندوق ها می گفت که پیروز انتخابات است.

سعید جلیلی: ماجرای قهر و آشتی نیست

در ادامه سعید جلیلی در نقد اظهارات علی اکبر ولایتی عنوان کرد: شما عنوان کردید که ما با دنیا قهر نیستیم و با تمام دنیا باید دوست باشیم در حالیکه در بحث سیاست خارجی مساله قهر و آشتی شخصی نیست بلکه مربوط به منافع ملی است؛ ما در بیداری اسلامی از ملت بحرین دفاع می کنیم آیا این به معنای قهر با دولت بحرین است؟ بنابراین باید این موضوعات را تعریف کرده و به طور رئال بیان کنیم.

* در دوران شانزده ساله مسئولیت شما برخی کارها از جمله گفتگوهای انتقادی با اروپا که هفت دوره انجام شد و این گفتگوها بعد از موضوع جنگ اول خلیج فارس بود که غرب گفت باید گفتگوها انتقادی باشد و آنها خواستار بهبود بسیاری از موضوعات و تاکید بر برخی مسائل همچون حقوق بشر بودند، خوب است مسئولیت این اقدامات را برعهده بگیرید؛ در نهایت این گفتگوها و در دوره آقای هاشمی بود که حکم جلب رئیس جمهور را دادند و بیانیه دادند و گفتند ملاقات با وزرای ایران تعلیق شده و هیچ مبنایی برای گفتگو با ایران نیست.

محمد باقر قالیباف: وقتی با میتران قهوه می خوردید موشک میتران را می خوردیم

در ادامه محمدباقر محمد باقر قالیباف خطاب به علی اکبر ولایتی گفت: توان ملی ما در حوزه اقتصاد، سیاست و نظامی است، اقتصاد با مسائل نظامی رابطه مستقیم دارد رابطه بین رزمندگان و حرکت های نظامی با سیاست خارجی رابطه دوسویه دارد، در مدت مدیریت شما به مدت شانزده سال شما همیشه از ظرفیت رزمندگان به نفع سیاست خارجی استفاده کردید اما هیچ وقت از این ظرفیت برای رزمندگان استفاده نکردید.

* شما سطح دیپلماسی را در حد یک پروتکل پایین می آورید، معتقدید رابطه شما با میتران در حدی است که با او قهوه می خورید، زمانیکه با میتران قهوه می خوردید ما موشک های میتران را می‌خوردیم؛ چرا حتی یکبار برای غرامت های جنگی مذاکره نتوانستید بکنید حتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم نتوانستید کاری از پیش ببرید، شما شرایط ژئوپلتیک ما را می دانید اما از این ظرفیت هم استفاده نکردید.

رضایی : ائتلاف پیشرفت چه شد ؟

رضایی نیز در زمان دو دقیقه ای خود گفت: من دو سوال دارم یکی اینکه قطعنامه ۵۹۸ صادر شده بود که آقایان می گویند ما اجرایی کردیم و سوال دوم اینکه آقای حداد، محمد باقر قالیباف و ولایتی مگر ائتلاف تشکیل ندادید، از این اختلاف نظر پیداست که اختلافشان جدی است.

ولایتی خطاب به محمد باقر قالیباف:اطلاع ندارد

*ولایتی در جمع‌بندی نهایی سخنان خود، در ابتدا خطاب به محمد باقر قالیباف گفت: صحبت‌های شما اینگونه است که گویی از تاریخ اطلاعی ندارید و اینکه من هیچ وقت نگفتم که با میتران قهوه خوردم. صحبتی که بین من و آقای میتران شد بعد از جنگ بود و من در آن زمان هیچ ملاقاتی با میتران نداشتم.

ولایتی خطاب به سعید جلیلی:دیپلماسی خطابه خواندن نیست

اما در رابطه با صحبتی که آقای دکتر سعید جلیلی مطرح کردند باید بگویم دیپلماسی این نیست که انسان برود در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و مطلبی را مطرح کند که در مصاحبه مطبوعاتی می گوید.

*دیپلماسی آن نیست که یک حرف مشخصی را بزنیم بدون اینکه اقدامات دیگری در خارج از آن چارچوب انجام دهیم.

*یک زمانی بعد از اینکه هنوز به این قطعنامه ها نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم از بنده دعوت کرد که به پاریس برای مذاکره بروم و من با رئیس جمهور مشورت کردم و ایشان گفتند چون که از شما دعوت کردند بروید.ما یک ساعت مذاکره داشتیم  و در مورد عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم و اینکه غنی سازی را متوقف نکنیم.

* در همان زمان که بنده با تاکید رئیس‌جمهور به فرانسه رفتم قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به آن گفت کسی که آمده به پاریس نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می کردید اما متاسفانه باید جواب نداد و در این زمینه کارشکنی کردند.

در مورد روسیه هم کارشکنی شد

* می شد از این امکانات استفاده  کرد و غنی سازی را ادامه داد و این تحمیل ها را از طرف شورای امنیت نداشتیم و وضعیت کشور را به این تحریم ها نمی رساندیم.

* در مورد روسیه هم همین اتفاق افتاد و آقای پریماکوف آمد تهران و گفت اگر قول دهید پوتین بیاید تهران و دست خالی برنگردد ما پوتین را می آوریم و من این قول را دادم و پوتین به تهران آمد و کارهای اولیه ای شد و دو مرتبه در کار آن تخریب شد.

چرا سعید جلیلی پیشنهادات آلماتی را نپذیرفت

* دیپلماسی هسته ای این نیست که بنشینیم حرف بزنیم در آخرین صحبتی که آقای سعید جلیلی در آلماتی داشتند پیشنهادات طرف مقابل دادند که اگر به آن پیشنهادها توجه می شد ما می توانستیم یک مقدار جلو برویم اما این پیشنهادها را آقای سعید جلیلی نپذیرفتند.

* ۱+۵ پیشنهاد داد اگر شما غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنید و فوردو را کند کنید ما این سه تحریمها را از روی شما برداریم و معلوم است که هر کاری آدم باید انجام دهد باید قدم به قدم بردارد و می شد به آنها گفت ما فلان کار را انجام می دهیم و شما تمام تحریم ها را بردارید.

دیپلماسی خشونت نیست

* وقتی که طرف می خواهد صد قدم بردارد و شما سه قدم بردارید معلوم است که نمی خواهید کار را پیش ببرید بنابراین دیپلماسی این نیست که در داخل کشور خودمان آنطور وانمود کنیم که اصولگرا هستیم و اصولگرایی این نیست که انعطاف ناپذیر باشیم .

* ما با این مذاکرات هسته ای به نتیجه نخواهیم رسید.

سعید جلیلی: اگر اطلاعاتتان این است که واویلا است

سپس سعید جلیلی در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: نکته ای که شما در آخر صحبت هایتان اشاره کردید خیلی خوب است اگر اطلاعات دیگرتان هم مانند همین اطلاعات بخش سوم صحبت هایتان باشد که واویلاست.

* نوار مذاکرات آلماتی پیاده شده و خدمت آقا عرضه شده است و اتفاقات همین گزارشی را که شما بر همین مبنا نوشته اید ایشان فرموده اند این گزارش خلاف است.

* آنها در المالتی گفتند ما بیاییم ۲۰ درصد را بدهیم در ازای ۲ تحریمی که در آینده می خواهند بردارند یعنی دُر در برابر آبنبات.

*آیا برای ما آیا افتخار است که آقای لویت یک کارشناس توی فرانسه بخواهد باید ایران و بخواهد با ما مذاکره کند و اکنون که نیامده همه مذاکرات به هم خورده است؟

سعید جلیلی:محمد باقر قالیباف درست گفت

* آقای سارکوزی با آقای رئیس جمهوری تلفنی صحبت کردند و همین بحثها در این مذاکره تلفنی مطرح شد بنابراین آنچه که آقای محمد باقر قالیباف گفتند درست است، موضوع این است که آنچه که ما به ازای این مذاکرات می خواست به دست بیاید چه بود؟ ما باید بدانیم که چه می خواهیم در مذاکراتمان بگیریم نباید اخبار را تکه تکه بگوییم ان هم بر مبنای کاملا غلط .

* از سال ۸۷که مذاکرات ما با آنان شروع شده است تنها یک بار قطعنامه صادر کردند و دیگر نتوانستند اجماع داشته باشند. از سال ۸۷ اول آمریکا شرط گذاشته بود که من به شرطی وارد گفتگوها می شوم که ایران قطعنامه ها را اجرا کند و ما قطعنامه ها را اجرا نکردیم اما وارد مذاکره شدند و اینکه آمریکا مرتب اقدامات یکجانبه انجام می دهد به دلیل آن است که از اقدامات یکجانبه ناامید شده است و نتوانسته اجماع حاصل کند.

ولایتی: دیپلماسی کلاس فلسفه نیست

ولایتی در پاسخ به سعید جلیلی گفت: بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند آن چیزی که مردم ما می بینند این است که شما مسئول کار هسته ای هستید و یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر می شودو فشارش بر روی مردم می آید.

وی افزود: هنر دیپلماسی آن است که شما حق هسته ای را حفظ کنید و در عین حال تحریم ها کاهش یابد و به آن اضافه نشود

 نتایج نظرسنجی سایت مثقالفا

سوال : کدامیک از کاندیداها در مناظره سیاسی ، بهتر و قوی تر ظاهر شد؟

محسن رضایی ۷۱۳ (۱۳٫۰۵%)
غلامعلی حدادعادل ۴۹ (۰٫۹%)
محمدرضا عارف ۱۱۰۵ (۲۰٫۲۳%)
علی اکبر ولایتی ۲۴۰ (۴٫۳۹%)
حسن روحانی ۲۵۹۳ (۴۷٫۴۷%)
محمدباقر قالیباف ۲۸۲ (۵٫۱۶%)
سعید جلیلی ۳۰۳ (۵٫۵۵%)
محمد غرضی ۱۷۷ (۳٫۲۴%)

 

2 thoughts on “حسن روحانی پیروز بلامنازع مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.