حق تقدم سهم چیست

پس از آنکه موضوع افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران مورد بررسی هیئت مدیره شرکت قرار گرفت، در مرحله اول هیئت مدیره شرکت پیشنهاد خود را به همراه دلایل کافی در خصوص افزایش سرمایه به سهامداران شرکت ارائه می کند. این پیشنهاد در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مورد رای گیری سهامداران شرکت قرار می گیرد، سپس در صورت تصویب این پیشنهاد در مجمع و پس از ارائه مجوز از سوی بورس، افزایش سرمایه شرکت صورت می گیرد. پس از تصویب موضوع افزایش سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوق العاده، این موضوع از طریق روزنامه کثيرالانتشاري که به عنوان روزنامه رسمي شرکت انتخاب شده و سایت اطلاع رسانی ناشران(کدال) اطلاع رسانی می‎شود.

پیش بینی بازار بورس در سال 98

پیش بینی بازار بورس در سال 98

همچنين فرمي براي سهامداران آن شرکت ارسال شده و از آنها درخواست مي‌شود تا درصورت تمايل به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت و استفاده از حق تقدم خود براي خريد سهام جديد، فرم مذکور را تکميل و براي شرکت ارسال نمايند. به اين فرم، اصطلاحا گواهي حق تقدم خريد سهام گفته مي‌شود. همچنین مهلت استفاده از حق تقدم ها و یا خرید و فروش آن ها در بورس معمولا 60 روز است که به این مدت مهلت پذیره نویسی می گویند.
سهامداران شرکت پس از دريافت گواهي حق تقدم خريد سهام در مدت مهلت پذیره نویسی، ممکن است به يکي از سـه روش زير اقدام کنند:
1- فـرم مذکور را در مهلت تعيين شده تکميل و براي شرکت ارسال کنند. اين اقدام به منزله تمايل سهامدار به مشارکت در افزايش سرمايه شرکت است. بنابراين وي بايد علاوه‌بر تکميل فـرم، به تعداد سهامی که از شرکت مذکور دارد مبلغ اسمي سهام(1000 ریال) را به حساب شرکت واريز نمايند تا سهام جديد، به نام آنها صادر شـود.
نکته: اگر سهامدار از شرکت مطالباتی داشته باشد و ارزش مطالباتش برابر یا بیشتر از ارزش تبدیل حق تقدم به سهام عادی باشد دیگر نیازی به واریز وجه به حساب شرکت نیست و فقط فرم خود را به شرکت پست می کند ولی اگر ارزش مطالب وی از شرکت کمتر از ارزش تبدیل حق تقدم به سهام عادی باشد باید مابه التفاوت را به حساب شرکت واریز کند.
2- برخي‌از سهامداران ممکن است به علت عدم اطلاع از افزايش سرمايه شرکت و يا به هر دليل ديگر، در مهلت تعيين شده هيچ اقدامي نکنند. در اين حالت، شرکت پس از پايان مهلت مقرر، حق تقدم استفاده نشده را با قيمت روز بازار، در بورس فروخته و پس از کسر کارمزدها مابقی ارزش فروش را به حساب سهامداراني که از حق تقدم خود استفاده نکرده‌‌اند، واريـز مي‌کند.
3- دسته سوم از سرمايه‌گذاران، افرادي هستند که گواهي حق تقدم خريد سهام خود را در بورس مي‌فروشند. سهامدار مي‌تواند براي فروش گواهي حق تقدم سهام خود، ضمن مراجعه به يکي از شعب کارگزاری اين گواهي را به قيمت روز بازار، به فروش برساند و یا در سامانه معاملات آنلاین شخصا اقدام به فروش حق تقدم خود کند.
طبيعتا گواهي حق تقـدم خريد سهام، براي آندسته از سرمايه‌گذاراني که انتظار دارند قيمت سهم مذکور در آينده با افزايش مواجه شـود، جذابيت دارد، زيرا با خريد اين گواهي و تبدیل آن به سهم عادی، مي‌توانند سهامدار شرکت مذکور شوند.
از آنجا که گواهي حق تقدم خريد سهام نيز همانند سهام، در بورس داد و ستد مي‌شود، بنابراين يک ورقه بهادار به شمار مي‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *