در آستانه یک فرصت سوزی تاریخی

بارها در این سیستم فرهنگی(وایضا ورزشی و ساختارهای اجتماعی و سیاسی) اتفاق‌هایی افتاده که باعث شده جمله معروفی دهان به دهان بچرخد: فقط در ایران ممکن است این اتفاق رخ دهد! آخرین مساله پیش روی سیستم فرهنگی- و سینمایی- ایران روند معرفی فیلم منتخب ما به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی-اسکار- است که به هیچ‌وجه پیش‌بینی نمي‌شد دست کم امسال با چالشی عمیق مواجه شود؛ اما با توجه به اینکه فقط در ایران ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد این مساله به چالش پیش‌بینی نشده‌ای تبدیل شده که اگر عاقبتش به خیر شود شانس آورده‌ایم.


1
تکلیف خودمان را روشن کنیم، مي‌خواهیم در اسکار نتیجه بگیریم یا نه؟ حرف و حدیث‌هایی که شنیده‌ایم مي‌گوید خودمان را گذاشته‌ایم سر کار. امسال بیش از هر سال دیگری شانس داریم که مجسمه طلایی را بگیریم؛ اما ظاهرا خوان خودمان سخت تر از خوان آکادمی است. اگر از ابرخوان خود عبور کنیم، اعضای آکادمی آدم‌های منعطف‌تری هستند احتمالا!
2
جدایی نادر از سیمین از معاونت سینمایی مجوز رسمی ساخت و نمایش دریافت کرده، پس یعنی مساله ممیزی نداشته یا اگر هم داشته رفع شده است. همچنین در جشنواره فجر گذشته توانسته از هیات داوران جشنواره‌ای که متولی اصلی‌اش دولت است جایزه بگیرد، پس یعنی به لحاظ ساختاری هم مقبول نظر افتاده است. در اکران ایران هم که دیگر گفتن ندارد فروش بیش از سه میلیاردی‌اش یعنی مخاطب با فیلم ارتباط گرفته است.
3
اقبال بیش از حد تصور جشنواره‌هاي فرنگی از فیلم و در پی آن فروش حیرت‌انگیز در اروپا نشان از فیلمی با استانداردهای جهانی دارد. دست کم تعداد تماشاگرانش در فرانسه بیش از تماشاگران تهرانی‌اش شده است. این اکران هنوز ادامه دارد؛ در حالی که فیلم هنوز در آمریکا اکران نشده است.
4
اعضای آکادمی بی‌شک آدم‌هاي آشنا با روند سینما در جهان هستند، ضمن اینکه در یک جا نمي‌نشینند فیلم ببینند. پس فیلمی را مي‌بینند که بهشان معرفی شده باشد یا درباره آن خوانده باشند. جدایی…وقتی در حضور فیلم برنده نخل طلای امسال در سیدنی جایزه بهترین فیلم را گرفته، شاخک‌هاي آکادمی نشینان را جنبانده است بی‌تردید. اما ظاهرا داریم از آنها این فرصت را مي‌گیریم.
5
سال گذشته بعد از بردن خرس طلای برلین در جایی نوشتم: «می‌بینم اصغر فرهادی را روی سن کداک تیاتر که مجسمه طلایی در دستانش است.» در این فکرم توي اين تصوير در این روزها تجدید نظر کنم!
6
در محفلی رندی گفت:«دو ضربدر دو چند مي‌شود؟» گفتند بیایید هیاتی تشکیل دهیم ببینیم جواب این سوال چیست! حکایت هیات نه نفره معرفی فیلم به مراسم آکادمی اسکار حکایت این سوال و جواب است.
اين روزها خبر اصلي رسانه‌هاي سينمايي معرفي نماينده ايران به اسكار است. هر رسانه‌اي سعي دارد گزينه مورد نظرش را بيشتر مطرح كند. تا چند روز گذشته تنها صحبت از جدايي نادر از سيمين بود. تا اينكه خبرگزاري فارس فيلم «يه حبه قند» رضا ميركريمي را براي اسكار پيشنهاد داد؛ فيلمي كه با توجه با قوانين اسكار عملا نمي‌تواند معرفي شود. تا اينكه در روزهاي اخير با شروع اكران آلزايمر و حضور مديرعامل فارابي در افتتاحيه اين فيلم بحث معرفي اين فيلم به اسكار مطرح شد. با چند واكنش از طرف افراد نزديك به معاونت سينمايي به نفع اين فيلم به نظر مي‌رسد شانس اين فيلم براي معرفي به اسكار در حال افزايش است. مجموعه زير آخرين صحبت‌ها درباره معرفي نماينده ايران به اسكار است.
الزاما قرار نيست فيلم ايران جدايي نادر از سيمين باشد
باني‌فيلم سه‌شنبه گذشته در حاشيه خبري كه از مهلت 20 روزه ايران براي معرفي نماينده‌اش سخن مي‌گفت يك جمله كوتاه نوشت: در حالي كه 20 روز به معرفي نماينده سينماي ايران به اسكار باقي مانده مسوولان سينمايي مي‌گويند الزاما قرار نيست فيلم ايران جدايي نادر از سيمين باشد.

مدير عامل فارابي: آلزايمر از گزينه‌هاي معرفي به اسكار است
احمد ميرعلايي مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با حضور در افتتاحيه فيلم آلزايمر ضمن تمجيد از اين فيلم گفت: طبق گمانه‌زنی‌ها فیلم سینمایی «آلزایمر» جزو یکی از پنج فیلم برتر خواهد بود. البته این خبر در حد گمانه‌‌زنی‌ است، اما این فیلم یکی از گزینه‌های اسکار است.
جدايي نادر از سيمين به اسكار معرفي نمي‌شود!
خبرآنلاین در مطلبي پيش بيني كرده كه به دلایل مختلف فيلم فرهادي به اسكار نخواهد رفت. این سايت با وجود اینکه نویسنده مطلب از طرفداران فیلم است اما در شش دلیل شانس آن را بسیار کم می‌داند. دو دلیل آخر مطلب به این شرح است:
پنجمین دلیل برای این پیش بینی نظر منفی یکی دو منتقد معتمد آقایان درباره فیلم است که ظاهرا طرف مشورت هم قرار می گیرند. اینان با مواضع مشکوک و خصومت بارشان هرجا توانستند با دلایل بی‌اساس و ژست هایی که انگار بر استدلالی مبتنی است، خود را فریب دادند و خورشید را انکار کردند.
و ششمین دلیل آنکه تجربه ثابت کرده در این معاونت معمولا کارهایی که درست است و باید انجام شود، نمی‌شود و کارهایی که نباید، انجام می‌شود.
جهانگير الماسي: آلزايمر و آسمان محبوب بهترين گزينه‌ها هستند
جهانگير الماسي ديگر فرد نزديك به معاونت سينمايي بود كه از آلزايمر حمايت كرد. او در گفت‌وگو با فارس گفت: من فيلم سينمايي «آلزايمر» (احمدرضا معتمدي) را بهترين گزينه براي معرفي به آكادمي اسكار مي‌دانم.
الماسي، موضوع «انتظار» و حرف جهاني فيلم را دليل انتخاب خود عنوان كرد.
وي در ادامه افزود: فيلم ديگر كه به نظرم شايستگي حضور در اسكار را دارد، «آسمان محبوب» ساخته داريوش مهرجويي است؛ البته به اين شرط كه كيفيت چاپ درست شود.
وي افزود: اين فيلم عطف به مدرسه فرهنگي است كه در حوزه حكمت و فلسفه اسلامي با توليت آقاي دكتر نصر در آمريكا وجود دارد. مدرسه‌اي كه افراد آن از اصحاب سه‌شنبه تهران بودند و در آن بزرگواراني چون علامه طباطبايي حضور داشتند. همچنين بخشي از پيام فيلم، موضوع انتظار است كه فكر مي‌كنم حرف فيلم، حرف جهاني است.
تو را به ارواح جدتان فرهنگ و هنر را به سياست آلوده نكنيد
در پي مطرح شدن نام آلزايمر براي اسكار و امكان معرفي نشدن جدايي نادر از سيمين بحث‌هاي متعددي صورت گرفت. احمدرضا معتمدي كارگردان آلزايمر نامه‌ای نوشت که در ادامه مي‌آید:
اهالي محترم فرهنگ و هنر و ملت شريف ايران اجازه بدهيد هيات انتخاب فيلم براي اسكار به دور از جنجال‌آفريني و تفرقه‌افكني انتخاب اصلح خويش را نموده و از آنها بخواهيد تا دلايل و شواهد گزينش خود را ارائه نمايند. سپس داوري كنيد. فارغ از آنكه اسكار مثل مهريه مي ماند. نه تا به حال به ما داده‌اند ونه از ما كسي گرفته است كه اينقدر براي آن غش و ضعف مي كنند. ما را هم وارد بغض‌ها و كينه‌ها و دعواهاي سياسي خود نكنيد. تمام مصيبت‌ها و محروميت‌هايي كه در اين سال‌ها كشيده‌ايم مربوط به اين بوده است كه عضو هيچ جناح سياسي نبوده‌ايم. آلزايمر تنها يك گام بسيار كوچك و ابتدايي براي رسيدن به سينماي مستقل و انديشه بومي است و نه چيز ديگر. اي كاش اصغر فرهادي امسال هم يك درباره الي ديگر ساخته بود تا من برايش صد هزار امضا جمع كنم. تو را به ارواح خاك جد و آباءتان فرهنگ و هنر را به سياست آلوده نكنيد.
انتخاب هر فيلمي به جز «جدايي نادر از سيمين» فرصت‌سوزي تاريخي است
همايون اسعديان نظراتش را براي معرفي فيلم ايراني به اسكار مطرح و تاكيد كرد: بهترين گزينه، فيلم «جدايي نادر از سيمين» است.
اودر گفت‌وگو با ايسنا درباره مولفه‌هاي نماينده ايران در مراسم اسكار بيان كرد: هر انتخابي به جز «جدايي نادر از سيمين» براي معرفي به اسكار يك كج‌سليقگي فرهنگي و فرصت‌سوزي تاريخي است.
وي در عين حال گفت: باورم اين است كه «جدايي نادر از سيمين» آنچنان پتانسيلي دارد كه به احتمال قريب به يقين جزو پنج نامزد دريافت اسكار در بخش فيلم‌هاي غيرانگليسي زبان قرار خواهد گرفت و حتي دريافت جايزه آكادمي اسكار براي اين فيلم بسيار محتمل است. ممكن است سال‌ها طول بكشد كه فيلمي مانند «جدايي نادر از سيمين» در سينماي ايران ظهور كند و مقبوليتي اينچنيني به دست بياورد. امروز فيلم جايگاهي براي خودش پيدا كرده كه ما بايد آن‌را در نظر بگيريم نه اينكه فيلم را از ديدگاه شخصي و مورد پسند خودمان نقد كنيم.
پنالتی زدن در دقیقه 90
علیرضا شجاع‌نوری کارشناس امور بین‌الملل سینما هم در برنامه تلویزیونی هفت جمعه شب درباره مساله فرستادن فیلم ایرانی به مراسم اسکار ، انتخاب فيلم براي مراسم اسكار را به پنالتي‌زدن در دقيقه 90 بازي فوتبال تشبيه كرد و گفت:در اين شرايط بايد احتمال گل شدن گل مدنظر قرار بگيرد و فردي انتخاب شود كه مي‌تواند اين مهم را به انجام برساند، نه فردي كه حضور مستمري در تمرينات داشته است.ابتدا باید مشخص کنیم که می‌خواهیم در مراسم اسکار شرکت کنیم یا نه و بعد ببینیم چه فیلمی صلاحیت بیشتری برای حضور در این مراسم دارد.

***
اين آخرين واكنش رسانه‌ها بود به معرفي نماينده سينماي ايران به اسكار. در حالي كه جدايي نادر از سيمين با يك اكران جهاني قدرتمند و حضور موفق در جشنواره‌ها آماده رقابت در اسكار مي‌شود به نظر مي‌رسد درپس تصميمات مديران سينمايي يك فرصت‌سوزي تاريخي مستتر شده‌است.

 منبع : دنیای اقتصاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *