سه دلیل افزایش نرخ ارز در این روزها

کار‌شناسان اقتصادی معتقدند با توجه به تشدید تورم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بازار ارز روند افزایشی خواهد داشت.

 گروه اقتصادی- نوسانات بازار ارز که از هفته گذشته آغاز شد و نرخ هر دلارش بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ در نوسان بود از امروز (چهارشنبه) پس از یک روز تعطیلات دچار سردرگمی شد و اغلب صرافی‌ها از خرید و فروش دلار امتناع کردند.

به گزارش راه دانشجو، در حالی تا ظهر امروز چهارشنبه نرخ هر دلار به بالای ۳۷۰۰ تومان رسیده است که به زعم فعالان بازار شایعات پیرامون افزایش نرخ هر دلار به ۵ هزار تومان از سوی دلالان بازار، نزدیک بودن آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا در ۱۸ بهمن جاری و احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاید از مهم‌ترین دلایل اثر گذار بر روند افزایشی نرخ ارز در بازار آزاد باشد.

هرچند در هفته گذشته تخصیص ارز مبادلاتی به گروه ۹ در اتاق مبادلات ارزی تا حدودی از شدت افزایش نرخ ارز کاست اما پس از اندکی باز هم بازار ارز روند صعودی را از سر گرفته است. از سوی دیگر رکود دیگر بازارهای موازی چون مسکن و سهام تا حدودی نیز بر این بازار تاثیرگذار بوده است. شاخص بورس که در ماه‌های گذشته رکوردشکنی می‌کرد نیز از ابتدای بهمن ماه دستخوش نوسانات شده و از هفته گذشته با ریزش‌های سنگین مواجه شده است.

شاخص بورس امروز چهارشنبه نیز برای با ۱۱۹ واحد کاهش به ۳۶ هزار و ۵۵۴ واحد رسید. تالار حافظ نیز تحت تاثیر روند افزایش نرخ دلار در فردوسی و سایه سنگین ابهام در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها روزهای منفی را می‌گذارند هرچند کار‌شناسان بازار سرمایه معتقدند افت بورس به صورت مقطعی است چرا که تاثیرات افزایش مجدد نرخ دلار با تاخیر در بازار سرمایه نشان داده می‌شود و باز هم شاهد روند افزایشی شاخص خواهیم بود.

با این حال، کار‌شناسان اقتصادی معتقدند با توجه به تشدید تورم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بازار ارز روند افزایشی خواهد داشت. حتی علینقی خاموشی، رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز در تحلیلی در پیش‌بینی خود از بازار ارز، بر افزایش نرخ ارز تاکیده کرده و اعتقاد دارد که بی‌ثباتی‌های بازار ارز منجر به رشد حداقل سه برابری نرخ تورم در کشور شده است.

به گفته او آنچه در بازار مشاهده می‌شود عدم کنترل نرخ ارز است، به طوری که بسیاری از فعالان اقتصادی وادار می‌شوند برای تامین ارز مورد نیازشان به بازار آزاد رجوع کنند.

خاموشی با تاکید بر اینکه همین جریان سبب می‌شود که روند افزایش قیمت‌ها در بازار تشدید شود، تصریح کرده است که مردم هزینه‌های رشد قیمت‌های ناشی از افزایش قیمت ارز را پرداخت می‌کنند چراکه اساسا پس از افزایش قیمت ارز هزینه‌های وارداتی افزایش پیدا می‌کند. تمام این اتفاقات بی‌ثباتی را در بازار ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به تازگی گفته است که «بی‌ثباتی نرخ ارز بازار کسب و کار را ناامن می‌کند.» پورمحمدی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و ارائه راهکارهای اجرایی با بیان مشکلات ناشی از چند نرخی بودن ارز تاکید کرده است: «از نظر نرخ ارز در شرایط نامناسبی قرار داریم که نیازمند هماهنگی برای تک نرخی شدن هستیم زیرا بی‌ثباتی قیمت ارز موجب ناامنی اقتصادی و نگرانی تولیدکننده می‌شود.»

بهرشکل نوسانات بازار ارز این روز‌ها درحالیست که امروز (چهارشنبه) نرخ دلار و پوند در مرکز مبادلات ارزی، با اندکی کاهش به ترتیب به ۲۴ هزار و ۵۴۸ ریال و ۳۸ هزار و ۶۷۸ ریال رسید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.