شکاف قیمت دلار رسمی و غیر‌رسمی به ۲۱۰ تومان رسید

اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی دلار در بازار داخلی ۲۱۱ تومان شد. روز گذشته در بازار ارز قیمت دلار آزاد با ۶ تومان افزایش به ۱۲۸۲ تومان رسید. در همین حال بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با ۱۶ ریال افزایش به ۱۰۷۱۶ ریال رساند. از این رو شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار ۲۱۰ تومان شد.

دانش روز – خسرو یعقوبی: تداوم افزایش این شکاف در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات، رفتار برخی مردم در انتخاب ارز به عنوان یک منبع پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌داند.
او افزود: اعتقاد ما بر این است که علت اختلاف بازار با نرخ بانک مرکزی این است که بازار تقاضای کاذب دارد و برخی خانواده‌ها ارز را به عنوان پس‌انداز خریداری و در منزل نگهداری کرده‌اند. رییس کل بانک مرکزی یکسان‌سازی قیمتی در بازار رسمی و غیررسمی را در گرو بازنگری در نرخ سود دانست و گفت: اگر نرخ سود متناسب با تورم تعدیل شود، نقدینگی به جای هجوم به برخی بازار‌ها به نظام بانکی بازمی‌گردد.
به گفته بهمنی، با طلا و ارز امکان جذب نقدینگی وجود ندارد و برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان در بازار نیاز است متغیر‌های پولی مانند نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار جذاب شود.
رییس کل بانک مرکزی واردات کالاهای
غیر‌استاندارد و قاچاق را از دیگر زمینه‌های مهم افزایش بیش از حد تقاضا در بازار ارز اعلام کرده است. بهمنی اظهار کرد: هم اکنون در بازار ارز ایران، واسطه‌هایی وجود دارند که به این اختلاف دامن می‌زنند؛ چرا که ما اعتقاد داریم نرخ مرجع دلار در کشور ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ تومان است و تقاضایی که گاهی در بازار به وجود می‌آید، می‌تواند برای انواع واردات قاچاق، کالاهای غیراستاندارد و حتی مواد مخدر باشد که واردات آنها نیازمند ارز است. وی ادامه داد: زمانی که کالایی قاچاق وارد کشور می‌شود، حتما ارز آن قبل از واردات از کشور خارج شده است، بنابراین تقاضا برای این ارز در کف بازار می‌نشیند و تقاضا را بالا می‌برد؛ بنابراین اگر بخواهیم بلافاصله قیمت را پایین آوریم، باید در بازار ارز بریزیم؛ یعنی در عمل ارز مورد نیاز قاچاق را هم تامین کرده‌ایم.
در حالی زمینه‌های قاچاق، واردات بی‌رویه کالاهای بنجل و تقاضای سرمایه‌گذاری در روز‌های اخیر مهم‌ترین چالش‌های بازار ارز عنوان می‌شود که برخی اخبار از سطح بازار از ریسک عملیات صرافی‌ها حکایت دارد. بر اساس برخی شنیده‌ها عده‌ای از صرافان به دلیل احتمال بلوکه شدن حواله‌های ارزی مردم با جدی‌تر شدن اخبار مربوط به تحریم بانک مرکزی، از آنان تعهد می‌گیرند که در صورت نرسیدن پول به مقصد، مسوولیتی متوجه صرافی نشود. اخیرا شایعاتی مبنی بر بلوکه شدن دارایی‌های حواله‌ای از مقصد دبی به کشورهای اروپایی منتشر شده بود که گفته شد به اعمال تحریم احتمالی بانک مرکزی ایران از سوی غرب مربوط بوده است. در همین راستا بعضی از فعالان بازار ارسال حواله به خارج از کشور را توام با ریسک می‌دانند.
در عین حال برخی نیز با رد این شایعات به فعالیت خود در زمینه ارسال حواله ارزی از مسیر‌های فعلی ادامه می‌دهند. یکی از فعالان بازار ارز به «دنیای اقتصاد» گفت: در صورتی که تعهد گرفتن از فعالان اقتصادی به رویه‌ای عادی تبدیل شود، امکان اختلاس‌های فراوان و ادعاهای غیر واقعی با سند سازی‌های تقلبی از سوی برخی فعالان بازار ارز وجود خواهد داشت.
قیمت‌ها در بازار ارز
دیروز قیمت دلار در بازار آزاد در حالی به ۱۲۸۲ تومان رسید که قیمت دلار در بازار فرعی بدون تغییر ۱۱۸۲ تومان تعیین شد. قیمت یورو در بازار آزاد نیز روز گذشته با ۸ تومان افزایش به ۱۷۷۵ تومان رسید؛ در حالی که قیمت یورو در بازار فرعی ۱۷۴۲ تومان اعلام شد. دیروز پوند انگلیس با ۵ تومان کاهش قیمت به نرخ
۲۰۳۵ تومان فروخته شد. نرخ درهم امارات در بازار ارز دیروز تغییری نداشت و ۳۵۰ تومان عرضه شد.
بازار سکه
قیمت سکه‌ها روز گذشته با وجود نوسان جزئی قیمت جهانی طلا، با کاهش ۲۰۰۰ تومانی روبه‌رو شد و تا ۵۶۸ هزار تومان پایین آمد. نرخ سکه طرح قدیم نیز ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت و به ۵۹۰ هزار تومان رسید. در این بازار قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی بدون تغییر به ترتیب ۲۶۴ هزار تومان، ۱۴۳ هزار تومان و ۷۵ هزار تومان اعلام شد. در بازار، قیمت مثقال طلا ۱۷۰۰ تومان افزایش داشته و تا ۲۱۹ هزار تومان بالا رفت. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۳۹۰ تومان افزایش تا ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان گران شد.
سکه‌های دولتی
بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های خود در تعیین قیمت سکه، دیروز در حالی که قیمت جهانی طلا تنها چند دلار نوسان داشت، قیمت سکه دولتی را با ۲۰۸۰ تومان افزایش ۵۵۹ هزار و ۵۲۰ تومان تعیین کرد. نیم سکه نیز با ۱۰۴۰ تومان افزایش ۲۶۰ هزار تومان تعیین شد. ربع سکه و سکه گرمی نیز هر یک با ۵۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۴۱ هزار و ۹۶۰ تومان و همچنین ۷۳ هزار و ۳۲۰ تومان اعلام شد.
قیمت جهانی طلا
نرخ هر اونس طلا دیروزدر اولین روز هفته بازار‌های جهانی بین ۱۶۴۰ تا ۱۶۵۸ دلار در نوسان بود که تا غروب روز گذشته به ۱۶۵۵ دلار رسید. قیمت جهانی طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۴۳ دلار بسته شده بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.