معاملات مسکن روی موج صعود

در بازار مسكن شهر تهران، طي دو ماه اول تابستان، نقل‌وانتقال‌ها نسبت به تابستان سال قبل روند رو به رشدي داشته و در اين مسير افزايش حجم معاملات «اجاره» در مقايسه با «خريد» قابل توجه بوده، به طوري كه 38 هزار فقره مبايعه‌نامه و بيش از 8 هزار فقره قرارداد اجاره در اين مدت به ثبت رسيده كه به ترتيب 36 درصد و 60 درصد رشد داشته است. مدير كل دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي معتقد است: به رغم بالا بودن تقاضاي مسكن اجاره‌اي، رشد اجاره‌بها در تهران از ابتداي سال تاكنون بين 10 تا 15 درصد بوده است.

«دنياي‌اقتصاد» از جزئيات نقل و انتقال ملكي در 5 ماه اول امسال گزارش مي‌دهد
رشد 60 درصدي نقل‌وانتقال در بازار اجاره طي دو ماه اول تابستان
دليل رونق معاملات اجاره: «نرخ بالاي اجاره‌بها» يا «كاهش قدرت خريد»
باز هم رشد خفيف قيمت مسكن در پايتخت تيرماه: 6/8 درصد
متقاضيان مسكن در تهران اخيرا از بين دو انتخاب «صاحب‌خانه شدن» يا «اجاره‌نشيني»، به رغم ناسازگاري نرخ‌ها با توان اجاره، گزينه دوم را در اولويت قرار داده‌اند و اگر چه ميزان رشد قيمت مسكن طي ماه‌هاي اخير كمتر از «نوسان مثبت» در اجاره‌‌بها بوده، اما استقبال بيشتر از معاملات اجاره‌ مي‌تواند حاكي از سطح بالاي قيمت آپارتمان در مقايسه با قدرت خريد مسكن در پايتخت باشد.
گزارش جديدي كه از سامانه رهگيري معاملات مسكن در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفته است، نشان مي‌دهد در شهر تهران طي دو ماه اول تابستان امسال تعداد معاملات مربوط به اجاره آپارتمان، 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا كرده در حالي‌كه حجم خريد مسكن طي اين مدت رشد 36 درصدي داشته است.
در ماه‌هاي تير و مرداد بيش از 8 هزار اجاره‌نامه در بنگاه‌هاي مسكن تهران تنظيم شده كه اين ميزان قرارداد در مدت مشابه سال قبل حدود 5 هزار فقره بوده است. در بخش خريد مسكن نيز در دو ماه اول تابستان امسال 38 هزار فقره مبايعه‌نامه در بنگاه‌هاي املاك براي خريداران مسكن نوشته شده در حالي‌كه در مدت مشابه سال قبل، حجم مبايعه‌نامه‌هاي تنظيمي 28 هزار فقره بوده است. به اين ترتيب اگر چه در هفته‌هاي گذشته از تابستان، معاملات اجاره 17 درصد از كل معاملات مسكن – شامل خريد و اجاره- را در بر گرفته اما در مقايسه با تابستان گذشته، رونق اجاره‌نشيني در پايتخت آن هم با حجم بالا، در آمارها كاملا قابل مشاهده و در عين حال قابل تامل است. افزايش نقل‌وانتقال در بازار اجاره از يك‌سو به معناي كاهش تمديد قراردادهاي اجاره و انتخاب محلي با كيفيت پايين‌تر براي پرداخت اجاره‌بهاي كمتر است و از سوي ديگر مي‌تواند نشانه‌اي قوي از ناسازگاري بين قدرت خريد مسكن و قيمت‌هاي پيشنهادي براي فروش واحدهاي مسكوني باشد كه باعث انصراف از خريد و تمايل به اجاره‌نشيني‌ خانوارها شده است. طبق آنچه از معدل قيمت مسكن در شهر تهران طي تابستان به‌دست آمده، متوسط قيمت هر مترمربع واحد‌مسكوني در پايتخت در تيرماه به رقمي معادل يك ميليون و 892 هزار تومان رسيده است كه نسبت به قيمت يك ميليون و 740 هزار تومان در تيرماه سال گذشته، سطح ارزش آپارتمان‌ها 6/8 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه قيمت‌ها در مقايسه با بهار گذشته آنچنان تغيير محسوسي پيدا نكرده است. پيش از اين در فصل بهار سال جاري ميانگين قيمت مسكن در پايتخت بين 5/5 تا 5/7 درصد نسبت به بهار 89 افزايش پيدا كرده بود.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» در 5 ماه اول امسال 75 هزار معامله خريد و حدود 13 هزار معامله اجاره آپارتمان در تهران انجام و در بنگاه‌ها به ثبت رسيده است كه در بخش خريد 29 درصد و در بخش اجاره نيز 8 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. علت كاهش ناچيز معاملات اجاره در بهار به شيب تند رشد اجاره‌بها در اين فصل مربوط مي‌شود كه طبق گزارش مركز آمار، نرخ اجاره در سه ماه اول امسال 24 درصد افزايش پيدا كرده بود. اين در حالي است كه با شروع تابستان و آرام‌شدن مسير رشد اجاره‌بها – در تير ماه هزينه اجاره‌نشيني در تهران 15 درصد افزايش يافت- حجم معاملات اجاره به تدريج بالا رفت.
اوضاع كشوري در فصل تابستان
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» روايت سامانه رهگيري معاملات مسكن از اوضاع بازار مسكن در كل كشور حاكي است: در دو ماه اول فصل تابستان 166 هزار مبايعه‌نامه و 77 هزار اجاره‌نامه توسط بنگا‌ه‌هاي مسكن در كل شهرهاي كشور تنظيم شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، خريد و فروش آپارتمان در كشور 37 درصد و اجاره‌نشيني نيز 5/8 درصد با رشد مواجه شده است. همچنين در 5 ماه اول از سال جاري 360 هزار فقره قرارداد خريد و فروش مسكن در كل كشور و 135 هزار فقره اجاره‌نامه تنظيم شده كه نسبت به مدت مشابه سال 89، معاملات خريد 29 درصد افزايش يافته و در عين حال، معاملات اجاره با كاهش 7 درصدي روبه‌رو شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *