نقدینگی سرگردان به بازار خودرو هجوم آورده‌اند

پیش بینی بازار خودرو در سال 98
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به دنبال تشدید کنترل دولت بر بازار ارز و سکه بخشی از پولهای سرگردان به بازار خودرو هجوم آورده‌اند که نتیجه آن رشد شدید قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است.

پیش بینی بازار خودرو در سال 98
پیش بینی بازار خودرو در سال ۹۸

امرالله امینی اظهار کرد: رشد عجیب و غیرقابل باور قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد آن هم در شرایطی که مشتری و تقاضای مصرفی برای این خودروهای گران وجود ندارد، نشان‌دهنده هجوم پولهای سرگردان و سفته‌بازان به این بازار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم نقدینگی و پایه پولی در کشور به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نتیجه این وضعیت وجود حجم قابل توجهی پول سرگردان با انگیزه‌های سفته‌بازانه و سودجویانه در اقتصاد است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: پولهای سرگردان بسته به شرایط اقتصادی برای سفته‌بازی وارد بازارهای مختلف می‌شوند به‌گونه‌ای که چند ماه پیش شاهد هجوم آن به بازار ارز و رشد شدید قیمت دلار بودیم.

وی افزود: پس از آن نیز پولهای سرگردان وارد بازار طلا و بخصوص سکه شد که نتیجه آن نیز افزایش شدید نرخ این محصول و ایجاد حباب حدودا یک میلیون تومانی در نرخ سکه بود که همچنان شاهد ادامه آن شرایط هستیم.

امینی با بیان اینکه به دنبال تشدید اقدامات کنترلی دولت در بازار ارز و سکه، اخیرا پولهای سرگردان وارد بازار خودرو شده‌اند، تصریح کرد: نتیجه این وضعیت نیز رشد شدید و عجیب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در این شرایط هرچه خودروسازان خودرو عرضه می‌کنند با انگیزه‌های سفته‌بازانه خریداری و با قیمت‌های آنچنانی وارد بازار آزاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت بالای قیمت کارخانه و بازار خودروها به انگیزه‌های دلالی و سفته‌بازی دامن زده و باعث شده گذشته از کسانی‌که برای تامین نیاز مصرفی خود به دنبال خرید خودرو از کارخانه‌ها هستند نزدیک به ۱۰۰ درصد تقاضای خرید خودرو با اهداف سفته‌بازانه باشد.

در چند هفته اخیر قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش شدید و غیرقابل باوری همراه بوده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.