پیش بینی سود بانکی سال های 1396 تا 1400

سلاح تنبیهی بانک هایی که نرخ سود بیشتر از نرخ سود ابلاغی دارند

وزیر اقتصاد از سلاح مالیاتی دولت برای تنبیه بانک‌های متخلف از نرخ سود مصوب، رونمایی کرد. به گفته مسعود کرباسیان، بانک‌هایی که سود بیشتر از نرخ سود مصوب بدهند، باید تاوان مالیاتی آن را نیز بپردازند. در حقیقت سود بیشتر از ۱۵ درصد جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی نخواهد شد و بانک‌ها به اندازه ۲۵ درصد سودهای مازاد پرداختی، جریمه مالیاتی خواهند شد. این روش، عرصه را برای بانک‌ها تنگ‌تر کرده و دست آنها را برای پرداخت سود بیشتر می‌بندد؛ چراکه برای بانک‌ها صرف نخواهد کرد که برای جذب سپرده بیشتر این هزینه اضافی را تقبل کنند./ روزنامه دنیای اقتصاد

مدت سپرده های مردم بلندتر از گذشته شد

پس از گذشت حدود یک ماه از اجرای نرخ سود ۱۵ درصدی، ترکیب سپرده‌گذاری دچار دگرگونی شد. پیش از اجرای این طرح، سپرده‌های کوتاه مدت دست بالا را در ترکیب سپرده‌های شبکه بانکی داشتند. اما با اجرای طرح کاهش نرخ سود، سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی از کل سپرده‌های بخش غیردولتی شبکه بانکی از 35.9 درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است. در عوض سپرده‌های یک ساله، سهم خود را در بازار پول بازیابی کردند و از 34.5 درصد سهم به حدود ۴۵ درصد ارتقا یافتند.

آمار ارائه شده توسط رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که از سیالیت منابع بانک‌ها در همین مدت کاسته شد. کاهش سیالیت منابع بانکی در نهایت خطر بروز تلاطم در بازارهای دارایی چون سکه و ارز را نیز کاهش خواهد داد./ روزنامه دنیای اقتصاد

سود سپرده‌های زیر یک سال به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد

قائم‌مقام بانک مرکزی:

?سپرده‌گذارانی که قبل از اجرای بخشنامه بانک مرکزی در مورد کاهش سود سپرده در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، اگر سپرده‌های بلندمدت خود را زودتر از یک سال برداشت کنند، دیگر مشمول سود ۲۳ درصد نمی‌شوند.

?از نظر بانک مرکزی اقدام بانک‌ها قبل از اجرای بخشنامه بانک مرکزی برای دریافت سپرده با سود ۲۳ درصد تخلف نبوده است.

?هماهنگی های بین بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بسته بودن نماد برخی بانک‌ها وجود دارد و در صورتی که مراحل تصویب نهایی صورت های مالی انجام شود نمادها فعال خواهد شد.

 

بروز رسانی 11 شهریور 96

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های 1396 تا 1400

ذهنیت منفی در مورد کاهش سود بانکی بین مردم و کارشناسان

در میزگرد «ضرورت کاهش نرخ سود بانکی در راستای حمایت از تولید و اشتغال» با حضور نماینده سیاست‌گذار، بانکداران و صاحب‌نظران اقتصادی از یک مانع ذهنی در مسیر کاهش نرخ سود رونمایی شد. به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی، ریسک‌ناپذیری جامعه و عادی شدن نرخ سود بالا، موجب ایجاد یک انتظار جمعی شده که به شکل یک سد در مقابل پذیرش اصلاح نرخ سود عمل می‌کند.

سدی که در 2 سال اخیر نیز یکی از عواملی بوده که سبب شده نرخ سود بانکی با وجود کاهش نرخ تورم، در سطح قبلی بماند. قائم‌مقام بانک مرکزی تاکید کرد باید سپرده‌گذار آگاه باشد که کاهش نرخ سود از طریق کاهش هزینه‌های تولید، منجر به ارزانی کالا و خدمات می‌شود.

کارشناسان نیز در این میزگرد، کلید اصلی مشکلات سیستم بانکی را معوقات و دارایی‌های منجمد شده (یا به تعبیر او تبخیر شده) دانستند. / روزنامه دنیای اقتصاد

 

?دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی

?از روز شنبه تمام موسسات اعتباری و بانک‌ها موظف هستند نرخ سود سالانه را تا 15درصد به طور علی‌الحساب و کوتاه مدت روزشمار تا 10درصد تعیین کنند.
?بر این اساس نرخ‌های سود علی‌الحساب بوده و تسویه و تعیین سود قطعی در پایان سال مالی خواهد بود.
?نرخ سود بین بانکی از 21 به 18درصد رسید.

بالاترین سود سپرده بانکی را از کدام بانک بگیریم؟

بالاترین سود سپرده بانکی را از کدام بانک بگیریم؟

 

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (تاریخ انتشار هم اکنون)

آرشیو مطالب قبلی (سوابق پیش بینی ها را بررسی فرمائید و نظر دهید)

پیش بینی سود بانکی در سال های پیش رو (تاریخ انتشار مطلب ۹ دی ۹۶)

پیش بینی سود بانکی سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (تاریخ انتشار مطلب ۱۳ مهر ۹۶)

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های بعد (تاریخ انتشار مطلب ۲۳ خرداد ۹۶)

پیش بینی نرخ سود بانکی در سال های آینده (تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۹۵)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *