برکناری وزیر کار در روز داغ پارلمان

علی مطهری نماینده تهران به عنوان یکی از استیضاح‌کنندگان، با بیان اینکه یک قانون ستیزی بزرگ و مکرر و مستمر صورت گرفته است که وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش اول را در آن داشته است، گفت: طبعا در اعتماد مجلس به عنوان متولی حفظ حرمت قانون و ناظر بر اجرای قانون خدشه وارد شده است و پس از اتمام حجت لازم با وزیر، راهی جز استیضاح باقی نماند.
وی پس از تشریح تخلفاتی که از سوی وزیر کار در جریان ابقای مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است، در پاسخ به کسانی که مخالف استیضاح وزیر بودند و این اقدام را با ضرورت تعامل مجلس و دولت سازگار نمی‌دانستند، اظهارکرد: پاسخ این است که آیا مقصود از تعامل مجلس و دولت تعامل در اجرای قانون است یا تعامل در قانون شکنی؟ به تعبیر رهبر گرامی انقلاب «نمی‌شود یکی بایستد و دیگری خود را با او هماهنگ کند.» آنچه تعامل را عملی می‌کند محوریت قانون است.
انتقاد از نادیده گرفتن آشکار قانون
غلامرضا مصباحی مقدم، ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز دیگر استیضاح‌کننده بود که گفت: نادیده گرفتن آشکار قانون توسط مقامات بالای کشور و بی‌اعتنایی آشکار به احکام قضایی به طور خاص آراي دیوان عدالت اداری، چالشی جدی و خطرآفرین برای استحکام نظامی است که بر پایه قانون اسلام بنا شده است.
وی افزود: چگونه از شهروندان می‌توان انتظار داشت که قانون را رعایت کنند حال آنکه نقض قوانین در رفتار مقامات کشور مشاهده می‌شود و یک مسوول ارشد به خود اجازه می‌دهد دور متهمان دانه‌درشت خط قرمز بکشد؟
احمد توکلی، دیگر نماینده استیضاح کننده نیز با پرداختن به شرح ماجرای مرتضوی از اواخر اسفندماه سال 90 تا هفته گذشته درباره اصرار دولت بر ابقای وی در سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر فرزند دانشجوی آقای وزیر هم یکی از قربانیان کهریزک بود، باز هم به همین نحو عمل می‌کرد؟ آقای وزیر اگر بخواهد زمینی بخرد یا حتی خودروی خود را عوض کند بیش از این تحقیق می‌کند، اینطور نیست؟


وی گفت: این اصرار آقای وزیر برای حفظ قدرت سازمان یا صندوق تامین اجتماعی در دستان آقای مرتضوی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ چرا یک قاضی معلق و متهم به انواع مسائل بدون داشتن تجربه و تخصص و خلاف صریح قانون باید سکاندار بزرگ‌ترین و ثروتمندترین نهاد اجتماعی کشور باشد.
دفاعیات شیخ‌الاسلامی
عبدالرضا شیخ‌‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در صحن علنی مجلس در دفاع از خود به بیان دلایل عدم برکناری سعید مرتضوی از تامین اجتماعی پرداخت و گفت: هرگز کار غیرقانونی انجام نداده‌ام و در انجام قانون نیز کوتاهی نکرده‌ام.
وی افزود: طی دو بار استعلام از بالاترین مقام مسوول اطلاعاتی کشور (مصلحی) وی مطرح کرد که پرونده را مطالعه کردیم، بین خود و خدا هیچ دلیلی مبنی بر رد صلاحیت ایشان نداریم.
وی ادامه داد: این جلسه، جلسه محاکمه سعید مرتضوی است که فعلا همه موارد مطرح شده درباره او اتهام است و حکمی برای وی صادر نشده و پرونده‌اش مفتوح است.
وزیر کار افزود: اما اصل بر برائت است،آیا می‌توانیم قبل از اینکه جرم کسی در دادگاه ثابت شود یک آدم را از حقوق خود محروم کنیم؟
شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند، قاضی معلق به مراتب دولتی منصوب نمی‌شود، افزود: مرتضوی پیش از این ريیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. در متن نامه ريیس قوه قضائیه آمده است که «آقای سعید مرتضوی قاضی معلق به مدت دو سال به دولت مامور می‌شوید.» وقتی وی دو سه سال در ستاد ماموریت داشت، این موارد و اشکالات مطرح نبود و امروز مطرح شده است؟
عكس: آكو سالمي

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *