به آمریکا و ناتو اعتماد نکنید

مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي، با انتقاد شديد از سهم‌خواهي قدرت‌هاي خارجي در انقلاب‌هاي منطقه‌اي تصريح كردند: سلطه‌طلباني که تمام توانايي خود را براي حفظ حکام مستبد و فاسد و وابسته به‌کار گرفتند اکنون حق ندارند خود را در پيروزي انقلاب‌ها سهيم بدانند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علما و انديشمندان جهان اسلام را به داشتن حساسيت بالا و پايبندي کامل و دائم به اصول دعوت کردند و افزودند: هرگز به آمريکا و ناتو و لبخندها و وعده‌هاي ظاهر فريب رژيم‌هاي جنايتکاري همچون انگليس، فرانسه و ايتاليا اعتماد نکنيد و با رد نسخه‌هاي بيگانه، راه‌حل‌هاي مورد نياز را از سرچشمه‌هاي فياض اسلام به‌دست آوريد.
 

رهبر معظم انقلاب به ملت‌هاي انقلابي منطقه توصيه كردند:
به آمريكا و ناتو اعتماد نكنيد
صدها عالم، دانشمند، روشنفکر، صاحب نظر، جامعه شناس و مورخ از کشورهاي مختلف جهان به ويژه جهان اسلام، از صبح دیروز با سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، بررسي ابعاد مختلف بيداري اسلامي را در نخستین اجلاس بين‌المللي تهران آغاز کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ولي امر مسلمين در سخنان خود در مراسم گشايش اجلاس، بيداري اسلامي و برانگيختگي و آگاهي امت اسلامي را درهم شکننده حصارهاي استبداد و استکبار خواندند و ضمن بررسي هويت قيام‌ها و انقلاب‌هاي جاري در منطقه؛ به تبيين آسيب‌ها و خطرات پيش روي اين حرکت عظيم و تشريح راه‌هاي فائق آمدن بر آسيب‌ها پرداختند و تاکيد کردند: بيداري مبارک اسلامي با غافلگير کردن شياطين منطقه‌اي و جهاني، مهره‌هاي خطرناکي از جبهه دشمن را ساقط کرده اما لازم است با توکل بر خدا، درس‌آموزي از تجربيات تاريخ معاصر جهان اسلام، و تکيه بر عقل و عزم و شجاعت، صحنه همچنان سيال تحولات منطقه را مديريت کرد و به سرانجام رساند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اتکاي تحولات بزرگ اجتماعي به پشتوانه‌هاي تاريخي و تمدني، «حضور شخصيت‌هاي فکري و جهادي جريان‌ساز در صحنه تحولات صد و پنجاه سال اخير کشورهاي اسلامي و نيز ناکام ماندن تجربه‌هاي حکومتي وابسته به شرق و غرب» را از عوامل موثر در شکل‌دهي اوضاع کنوني دانستند و خاطرنشان کردند: در اين ميان، پيروزي انقلاب اسلامي و تاثير نظام ماندگار، مقتدر، شجاع و پيشروي جمهوري اسلامي در بيداري اسلامي، يقينا فصل مهمي در تحليل و تاريخ نگاري حقايق کنوني جهان اسلام است.
ايشان در تبيين هويت قيام‌ها و انقلاب‌هاي جاري در منطقه، حضور واقعي و عمومي مردم در ميدان عمل و مبارزه و جهاد را مهم‌ترين عنصر تحولات جاري برشمردند و با اشاره به تفاوت‌هاي عميق تحولات متکي بر مردم با ديگر تحرکات اجتماعي افزودند: تحولات متکي بر مردم همچون کلمه طيبه الهي است و حضور تعيين‌کننده مردم در آن، با ترسيم آينده مطلوب، اجازه انحراف و سازش با دشمن را به خواص آلوده و عوامل نفوذي دشمن نمي‌دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکل‌گیری تدریجی سرّ مقدس «انگیزه و عزم قیام» در ذهنیت مردم مصر و متجلی شدن این انگیزه در حضور پرشکوه مردم دلاور با فرهنگ و پرافتخار مصر در میدان تحریر و دیگر میدان‌ها افزودند: این حکم الهی درباره مردم تونس، یمن، لیبی و بحرین نیز حاکم است.
رهبر انقلاب اسلامي، شعارها و رفتارهاي مردم منطقه را نشان‌دهنده اصول، ارزش‌ها و اهداف انقلاب‌هاي جاري در منطقه خواندند و با استناد به اين واقعيت، تاکيد کردند: «احيا و تجديد عزت و کرامت ملي پايمال شده به‌دست ديکتاتورهاي فاسد و وابسته به آمريکا و غرب» از اصول درجه اول انقلاب‌هاي کنوني است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به شعارهاي ملت‌ها، برافراشتن پرچم اسلام را به‌عنوان تجلي اعتقادات عميق و ديرين مردم، از ديگر اصول انقلاب‌هاي کنوني دانستند و خاطرنشان کردند: ملت‌هاي منطقه بر اين اعتقادند که برخورداري از امنيت رواني، عدالت، پيشرفت و شکوفايي جز در سايه شريعت اسلامي به دست نخواهد آمد.
ايشان، ايستادگي در مقابل نفوذ و سلطه خسارت‌بار و تحقيرآميز آمريکا و اروپا و مبارزه با رژيم غاصب و دولت جعلي صهيونيستي را از ديگر اصول انقلاب‌هاي منطقه‌اي دانستند و به ميهمانان نخستین اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي خاطرنشان کردند: غرب و صهيونيسم همه تلاش خود را براي انکار اين اصول و اهداف به‌کار مي‌برند، اما واقعيت با انکار و تکذيب، ديگرگون نمي‌شود.
رهبر انقلاب با انتقاد شديد از سهم‌خواهي قدرت‌هاي خارجي در انقلاب‌هاي منطقه‌اي افزودند: سلطه‌طلباني که تمام توانايي خود را براي حفظ حکام مستبد و فاسد و وابسته به‌کار گرفتند اکنون حق ندارند خود را در پيروزي انقلاب‌ها سهيم بدانند.
ايشان در همين بحث، دخالت ناتو و آمريکا را در ليبي، باعث نابود شدن زيرساخت‌هاي اين کشور و بروز ضايعه‌هايي بي‌جبران خواندند و افزودند: اگر اين دخالت‌ها نبود ممکن بود مردم ليبي اندکي ديرتر پيروز شوند، اما اين همه مردم بيگناه کشته نمي‌شدند و همدستان قديمي قذافي و دشمنان ديرين مردم ليبي، ديگر نمي‌توانستند مدعي حق دخالت در اين کشور مظلوم و جنگ‌زده شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان درباره هويت انقلاب‌هاي جاري در منطقه تاکيد کردند: مردم و نخبگان مردمي و کساني که از مردم بر آمده‌اند، صاحبان اين انقلاب‌ها، متعهد به حراست از آنها و ترسيم‌کننده مسير آينده و رو به تکامل اين حرکات تاريخي هستند.
دومين بخش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي در آغاز اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي به آسيب‌شناسي و بررسي خطرهاي پيش روي تحولات منطقه اختصاص داشت.
ايشان با اشاره به شناخت و تجربيات موفق ملت ايران در رويارويي با اينگونه خطرها، آسيب‌هاي احتمالي بيداري اسلامي را به دو بخش تقسيم کردند: «آسيب‌هايي که ناشي از ضعف‌هاي دروني است و خطرهاي ناشي از برنامه‌ريزي مستقيم دشمنان»
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، راحتي خيال ناشي از احساس پيروزي و درپي آن کم شدن انگيزه‌ها و سست شدن عزم‌ها را نخستين خطر دروني بيداري اسلامي دانستند و افزودند: اين خطر هنگامي مهيب‌تر مي‌شود که برخي اشخاص درصدد غنيمت طلبي و تصاحب سهم ويژه برآيند.
رهبر انقلاب اسلامي، مرعوب شدن در مقابل هيمنه ظاهري مستکبران، اعتماد به دشمن و افتادن در دام لبخندها و وعده‌هاي او، عدم شناخت پيچيدگي‌هاي سلطه طلبان و غفلت از آنان، مغرور شدن، بروز اختلاف ميان انقلابيون و به‌وجود آمدن رخنه در پشت جبهه مبارزه را از ديگر آسيب‌هاي دروني انقلاب‌ها برشمردند و تاکيد کردند: بايد با همه توان از اين آسيب‌ها گريخت و با در هم آميختن شجاعت و تدبير و حزم و اراده، همه ذخاير الهي را براي استمرار پيروزمندانه بيداري اسلامي به‌کار گرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين دسته دوم آسيب‌هاي احتماليِ انقلاب‌هاي ملت‌هاي منطقه، به برنامه‌ريزي دشمنان براي روي کار آوردن عناصر وابسته به آمريکا و غرب اشاره کردند و افزودند: اگر اين توطئه با هوشياري مردم مواجه شود سلطه‌گران تلاش مي‌کنند با سناريوهاي مختلف، از جمله پيشنهاد مدل‌هاي حکومتي و قانون اساسي‌هاي وابستگي ساز، راه‌هاي انحرافي ديگري را پيش پاي ملت‌ها بگذارند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نفوذ ميان انقلابيون، تقويت مالي و رسانه‌اي يک جريان نامطمئن و به حاشيه راندن جريان‌هاي اصيل انقلاب از ديگر شيوه‌هايي است که دشمنان با به‌کارگيري آنها، سعي مي‌کنند مجددا بر اوضاع مسلط شوند.
ايشان خطاب به علما، انديشمندان و صاحبنظران جهان اسلام ياد آور شدند: اگر اين تاکتيک‌ها نيز به نتيجه نرسد مستکبران معمولا به روش‌هايي همچون به‌وجود آوردن هرج و مرج، ترور، ايجاد درگيري ميان پيروان اديان و قوميت‌ها و حتي ايجاد جنگ ميان کشورهاي همسايه روي مي‌آورند و با تحريم و حصر اقتصادي، هجوم همه جانبه تبليغاتي و رسانه‌اي، بدنام کردن نخبگان صالح و خريدن عناصر سست عنصر، سعي مي‌کنند مردم را نوميد و خسته کنند تا به شکست کشيدن انقلاب‌ها ممکن و آسان شود.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين آسيب‌ها و خطرات رويارويي انقلاب‌هاي منطقه‌اي، با استناد به تجربيات عيني ملت ايران و با اتکا به مطالعه دقيق فراز و نشيب‌هاي ديگر کشورها، توصيه‌هايي را براي فائق آمدن به اين آسيب‌ها و خطرات، در اختيار نخبگان ديني، سياسي، اجتماعي و فرهنگي جهان اسلام قرار دادند.
توکل به خداوند، اعتماد و حسن ظن به وعده‌هاي مؤکد نصرت الهي، به‌کارگيري خرد و عزم و شجاعت، حضور مستمر در ميدان، خسته نشدن از مجاهدت و فداکاري در راه خدا، پرهيز از غرور و غفلت و حمد و شکرگزاري پروردگار مهمترين فرازهاي اين بخش از سخنان رهبر انقلاب بود.
ايشان مکتوب کردن و اعلام صريح اصول، بازخواني دائم آنها، تنقيح شعارها و اصول و تطبيق آنها با مباني و محکمات اسلام را مورد تاکيد قرار دادند و افزودند: اهداف و خواسته‌هايي نظير استقلال، آزادي، عدالتخواهي، تسليم نشدن در مقابل استبداد و استعمار، نفي تبعيض‌هاي قومي نژادي و مذهبي و نفي صريح صهيونيسم که ارکان نهضت‌هاي امروز کشورهاي اسلامي است، همه و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علما و انديشمندان جهان اسلام را به داشتن حساسيت بالا و پايبندي کامل و دائم به اصول دعوت کردند و افزودند: هرگز به آمريکا و ناتو و لبخندها و وعده‌هاي ظاهر فريب رژيم‌هاي جنايتکاري همچون انگليس، فرانسه و ايتاليا اعتماد نکنيد و با رد نسخه‌هاي بيگانه، راه‌حل‌هاي مورد نياز را از سرچشمه‌هاي فياض اسلام به‌دست آوريد.
پرهيز از اختلافات مذهبي، قومي، نژادي، قبيله‌اي و مرزي، توصيه مهم ديگر رهبر انقلاب اسلامی براي فائق آمدن نخبگان و ملت‌هاي مسلمان بر آسيب‌ها و خطرات بود.
ايشان در اين زمينه به انديشمندان و متفکران جهان اسلام تاکيد کردند: تفاوت‌ها را به رسميت بشناسيد، اما آنها را مديريت کنيد و بدانيد که تفاهم ميان مذاهب اسلامي کليد نجات است و کساني که با تکفير اين و آن، به آتش تفرقه مذهبي دامن مي‌زنند دانسته يا ندانسته مزدور و عمله شيطانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اي، مقاومت در برابر الگوهاي تحميلي از جمله  الگوهاي لائيک، ليبراليسم غربي، ناسيوناليسم افراطي و گرايش‌هاي چپ مارکسيستي را از ديگر اقدامات لازم براي تداوم بيداري اسلامي دانستند و ضمن توصيه صاحب‌نظران جهان اسلام به کار پيچيده و دشوار نظام سازي افزودند: بايد هدف نهايي را امت واحده اسلامي و ايجاد تمدن اسلامي جديد، بر پايه دين و عقلانيت و علم و اخلاق قرار دهيم. ايشان آزادي فلسطين از چنگال درنده صهيونيسم را نيز هدفي بزرگ خواندند و افزودند: نسل جوان کشورهاي اسلامي ظرفيت چنين کار بزرگي را داراست و بايد روح اعتماد به نفس را در او زنده کرد. سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامي در جمع  صدها نفر از علما، دانشمندان، متفکران، جامعه شناسان و مورخان کشورهای مختلف بویژه جهان اسلام با تذکر دو نکته مهم پايان يافت: 1- ضرورت حضور و نقش آفريني قاطع مردم در مديريت کشورها با اجراي نظام مردم‌سالاري اسلامي و 2- لزوم مرزبندي دقيق ميان اسلامگرايي با تحجر و افراط. ايشان در باره نکته اول خاطرنشان کردند: ملت‌هاي انقلاب کرده خواستار نقش‌آفريني آراي‌شان در مديريت کشورها هستند و چون مومن به اسلامند، بنابراين مطلوب آنان، نظام مردم‌سالاري اسلامي است، يعني نظامي که در آن حاکمان با آراي مردم برگزيده مي‌شوند و ارزش‌ها و اصول حاکم بر جامعه، مبتني بر معرفت و شريعت اسلامي است.
رهبر انقلاب افزودند: البته نظام مردم‌سالاري اسلامي به اقتضاي شرايط گوناگون کشورها، مي‌تواند با شيوه‌ها و شکل‌هاي مختلف تحقق يابد و به هر حال بايد کاملا مراقب بود که اين نظام با دموکراسي لائيک و ليبرال غربي که در مواردي ضدمذهب است، اشتباه گرفته نشود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به ضرورت مرزبندي کامل ميان اسلامگرايي با قشري‌گري و تعصب‌هاي جاهلانه خاطرنشان کردند: افراط‌هاي مذهبي که غالبا با خشونت کور همراه است، عامل عقب‌ماندگي و دور شدن از هدف‌هاي والاي انقلاب و بيداري اسلامي است که اين مساله نيز به نوبه خود مايه جدا شدن مردم و در نتيجه شکست انقلاب خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي در جمع‌بندي سخنانشان، بيداري اسلامي را واقعيتي فراگير در فضاي عمومي منطقه خواندند و با تاکيد بر لزوم مديريت «صحنه همچنان سيال تحولات منطقه‌اي» افزودند: تقوا در معناي والا و گسترده و عميقش، سر پيچيدن از فرمانبري کافران و منافقان و توکل و اعتماد به خداوند، دستورالعمل کارساز پروردگار براي هميشه و به ويژه اين برهه حساس و سرنوشت ساز امت اسلام است که عمل به آن، بيداري مبارک اسلامي به فضل الهي به سرانجام تاريخ ساز خود خواهد رساند. در پایان سخنان رهبر انقلاب اسلامی در نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی، ایشان با حضور در جمع نخبگان و متفکران از نزدیک با آنان دیدار و گفت‌وگو کردند.

آغاز به کار نخستين اجلاس بيداري اسلامي
 نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي با حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و سران سه قوه صبح دیروز (شنبه) در تهران آغاز به كار كرد.  در اين اجلاس بين‌المللي كه از روز گذشته به مدت دو روز در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار خواهد شد، علاوه بر 600 متفكر و اندیشمند خارجی، بيش از 400 انديشمند ايراني  نيز حضور يافته‌اند. در اين اجلاس قرار است، ريشه‌ها و عوامل تحولات و انقلاب‌هاي اخير منطقه و راه‌هاي حفظ و هدايت اين انقلاب‌ها در مسير صحيح و به نفع ملت‌هاي منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.
به گزارش ايرنا، در مراسم افتتاحيه علاوه بر سران قوا، آيت‌الله محمدرضامهدوي كني، آيت‌الله جنتي، سعيد جليلي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، سرلشگر فيروزآبادي، سرلشگر جعفري، سرلشگر رحيم صفوي، سردار نقدي، سردار وحيدي وزير دفاع، مصلحي وزير اطلاعات، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه و جمعي از نمايندگان مجلس حضور داشتند.
همچنین شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب‌الله، رمضان عبدالله شلح دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين، احمد جبرئيل دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين (فرماندهي كل)، سيد عمار حكيم رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق از شخصيت‌هاي خارجي حاضر در اين اجلاس بودند. «علي‌اكبر ولايتي» دبيركل نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي تاكيد كرد كه مساله فلسطين، قدس شريف و مقاومت عليه رژيم صهيونيستي يكي از اركان جنبش بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا است.  شیخ نعیم قاسم معاون دبيركل حزب‌الله لبنان نيز فرزندان بيداري اسلامي را با خطرهاي زيادي مواجه دانست و گفت: بايد در سنگرهاي هم باشيم و در سنگرهاي آمريكا و اسرائيل قرار نگيريم.
در این مراسم همچنین رمضان عبدالله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين و ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق هم به سخنرانی پرداختند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *