توافق تاریخی برای مترو تهران

مقام وزارت راه‌وشهرسازي: قطار مترو تا 20 ماه آينده به «پرند» مي‌رسد
تفاهم‌نامه با دستور رييس‌جمهور امضا شده است
معاون شهردار: با تامين يك‌سوم اعتبار عمليات مترو پرند را آغاز مي‌كنيم

بهه گزارش دانش نیوز به نقل از دنیای اقتصاد اصرار مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي به احداث خط مترو براي شهر جديد پرند، ترازوي اختلاف‌نظر بين دولت و شهرداري بر سر مترو تهران را به يك سطح مشترك رسانده و حالا دو طرف براي پايان دادن به عدم‌همكاري‌ها، با يكديگر به توافق تاريخي رسيده‌اند.
شهرداري‌تهران طي يك سال گذشته تعهد خود براي ساخت يك‌سوم از مسير خط مترو شهر جديد پرند را عملا به دريافت مطالبات قديمي‌اش از دولت منوط كرده بود، اما در تفاهم جديدي كه بين شهرداري و وزارت راه‌وشهرسازي منعقد شده، مسووليت اجراي تمام اين مسير بر عهده شهرداري‌ تهران قرار گرفته طوري كه با اختصاص بودجه جداگانه از طرف دولت، مقرر شده كل پروژه حداكثر تا پايان بهمن 91 به بهره‌برداري برسد.
متن تفاهم‌نامه‌اي كه اخيرا بين معاون وزير راه‌وشهرسازي در امور شهرهاي جديد و معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري‌تهران تنظيم شده، حاكي است: شهرداري‌ متعهد شده خط يك مترو تهران را با هزينه‌اي معادل 400 ميليارد تومان به شهر جديد پرند متصل كند. براين اساس مسووليت احداث 5/49 كيلومتر مسير ريلي، ساخت ايستگاه‌ها و تجهيز ناوگان، به شهرداري واگذار شده است.
پيش از اين در سال 88 وزارت مسكن، وزارت راه و شهرداري تهران در توافقي سه‌جانبه، پروژه ساخت مترو پرند را به سه قسمت تقسيم كرده بودند اما هم‌اكنون شركت متروي تهران –وابسته به شهرداري- به عنوان كارفرماي كل پروژه معرفي شده است.
در متن تفاهم‌نامه‌ جديدي كه براي «مترو» بين شهرداري و وزارت راه‌وشهرسازي منعقد شده آمده است: 75 درصد از كل هزينه پيش‌بيني شده براي ساخت مترو شهر جديد پرند توسط دولت و مابقي كه 100 ميليارد تومان برآورد مي‌شود نيز از سوي شهرداري‌تهران تامين خواهد شد.
اين تفاهم‌نامه در جلسه‌اي كه به دستور رييس‌جمهور در خصوص يكپارچه‌سازي ساخت و بهره‌برداري خط ريلي تهران- فرودگاه امام- پرند تشكيل شد، به امضاي نمايندگان دولت و شهرداري رسيده است.
در تفاهم‌نامه تصريح شده است: خط قطار حومه‌اي تهران- فرودگاه امام (ره) از ايستگاه شهر‌آفتاب تا شهر جديد پرند به صورت يك خط ويژه سريع‌السير با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت با طول تقريبي 45 كيلومتر و از ايستگاه شهر آفتاب تا ايستگاه شاهد به طول 5/4 كيلومتر و با سرعت متعارف مترو تهران طراحي و احداث مي‌شود. كه مجري خط ريلي ويژه مذكور شركت مترو تهران است و بايد با يكپارچه شدن مجري طرح، مسووليت كارفرمايي پيمانكاران به اين شركت واگذار شود.
شركت مترو تهران به موجب اين تفاهم‌نامه متعهد شده با هزينه حداكثر 400 ميليارد تومان كل پروژه شامل طراحي، ساخت، روسازي و تجهيزات و ناوگان را انجام دهد كه نسبت تعهد پرداخت كل هزينه 75 درصد توسط دولت و 25 درصد توسط شهرداري تعيين مي‌شود. شركت مترو تهران كل پروژه را تا دهه فجر سال 91 تحويل مي‌دهد.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» هر چند توافق اخير دولت و شهرداري براي «مترو» مناقشه‌ قديمي مربوط به ناوگان حمل‌ونقل ريلي داخل شهر تهران را در بر نمي‌گيرد، اما از آنجا كه اشتراك‌نظر از مترو حومه پايتخت شروع شده، مسير همراهي قابل ادامه خواهد بود.
علي نيكزاد وزير راه‌وشهرسازي با تاييد اين توافق گفته است: از آنجا كه شهرداري بهره‌بردار است اين تصميم خوبي است و كار شركت مترو تهران را قبول داريم و تلاش مي‌كنيم از معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري پول را در اختيار اين شركت قرار دهيم.
جمشيد نورصالحي معاون وزير راه‌وشهرسازي نيز به «دنياي‌اقتصاد» گفت: با ورود جدي شهرداري به پروژه مترو پرند، ما دو‌سوم سهم وزارت راه را نيز به آنها منتقل كرديم ضمن اينكه هم‌اكنون عمليات احداث اين خط توسط پيمانكاران در جريان است.

شروط شهرداري تهران
گروه مسكن: جعفر تشکری‌هاشمی‌معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تصريح كرد: جمعیت ساکن در تهران حدود 8 میلیون نفر است و جمعیت شناوری که از شهرهای اطراف تهران برای کسب‌وکار و اقتصاد شهری به تهران مراجعه می‌کنند حدود 4 میلیون نفر است یعنی در مجموع جمعیت تهران در روز به حدود 12 میلیون نفر می‌رسد. وي افزود: این موضوع طبیعی است که این افراد از شهرهای اطراف تهران می‌آیند و اگر امکان حمل و نقلی مناسب برای رفت و آمد بین شهری برای آنها فراهم شود به جای اینکه روزانه هزاران خودرو از هر کدام از این شهرها به سمت تهران گسیل شود می‌توانیم با حمل و نقل عمومی ‌این امکان را فراهم بکنیم و به این ترتیب حجم ترافیک شهری روزانه را کاهش دهیم. تشكري‌هاشمی ‌اظهار کرد: اما به هر شکل بودجه شهرداری تهران در جغرافیای شهر تهران قابل هزینه کرد است. بنابراین ما اعلام کردیم اگر منابع لازم برای ساخت در اختیارمان گذاشته شود با توجه به اساسنامه متروی تهران که اجازه دارد به شهرهای حومه‌ای هم سرویس دهد و با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته توفیق زیادی برای ساخت متروهای حومه‌ای تهران نبوده است، کمک مي‌کنیم تا خطوط مترو راه‌اندازی شود. او افزود: از زمانی که حداقل یک‌سوم اعتبار این پروژه در اختیار ما قرار گيرد شروع مي‌كنيم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *