توجیه خروج خفت بار آمریکا از عراق، ابراز نگرانی از گسترش نفوذ ایران

وزیر امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی ضمن فرافکنی علیه ایران و تلاش برای توجیه خفت بار نظامیان آمریکایی تا پایان سال 2011 از عراق از افزایش قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.
خسرو یعقوبی: به گزارش دانش روز به نقل از آسوشیتدپرس، “هیلاری کلینتون” در تلاش برای فرونشاندن خشم آمریکا در مورد خروج مفتضحانه نیروهایش از عراق مدعی شد این اقدام در راستای تعهدات واشنگتن به دموکراسی نوپای این کشور انجام می شود.

وی با اشاره به اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از عراق توسط اوباما به زعم خود گفت ایران درباره این تصمیم واشنگتن دچار سوء برداشت نشود! به ادعای وزیر خارجه آمریکا خروج از عراق در چارچوب توافقات بین بغداد و واشنگتن پس از حمله نظامی منجر به سقوط رژیم صدام در سال 2003 انجام می شود.
 
وی در ادامه مدعی تلاش ایران برای گسترش نفوذ خود در عراق با عقب نشینی آمریکا از این کشور شد و تاکید کرد آمریکا به همکاری های نظامی خود با عراق ادامه می دهد.
 
کلینتون اعتراف کرد هر چند نظامیان آمریکایی از عراق خارج می شوند، اما حضور پررنگ آمریکا در این کشور همچنان ادامه می یابد چرا که این کشور موقعیت ویژه ای در منطقه دارد. وی در ادامه نیز به حضور آمریکا در بیشتر کشورهای منطقه و همکاری شماری از این کشورها از جمله ترکیه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اشاره کرد.
 
گفتنی است باراک اوباما روز جمعه بیست و نهم مهرماه از خروج تمام نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال خبر داد و گفت دولتش با این اقدام به وعده خود در موردعراق عمل می کند. اما این اظهارات انتقادهای شدیدی را در داخل محافل سیاسی آمریکا که در حال حاضر صحنه اعتراضات گسترده مردمی علیه دولت وی است، به دنبال داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *