سوال از پرونده اس-300 در مجلس

وزیر خارجه: دادگاه شكايت ايران از روسيه امروز برگزار مي شود
كواكبيان: اخذ غرامت از روسيه، براي ايران اس-‌٣٠٠ نمي‌شود

به گزارش دانش روز به نقل از دنیای‌اقتصاد پیمان شکنی روس‌ها در اجرای قرارداد فروش سامانه دفاعی اس-300 به ایران، محور سوال دیروز مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس از علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در صحن علنی مجلس بود. سوالی که برای پرسش از منوچهر متکی وزیر خارجه وقت طرح شده بود. از همین رو كواكبيان پس از استماع توضیحات وزیر خارجه اعلام كرد به دليل اينكه صالحي تازه به وزارت خارجه آمده و سوال به يك سال و نيم پيش مربوط است اين سوال را به راي مجلس نمي‌گذارد. با وجود این، کوکبیان وزارت خارجه را مسوول مستقیم پیگیری و تحقق این قرارداد خواند و به طور تلویحی این وزارتخانه را به ضعف عملکرد در این زمینه متهم کرد.
ماجرای اس-300 درسال 1386 کلید خورد. در روزهایی که مقامات تهران و مسکو پای قرارداد مربوط به فروش این سامانه دفاعی را امضا کردند. درحالی که سه سال از عقد این قرارداد گذشته بود و روسیه هنوز این سامانه را به ایران ارائه نکرده بود، فصل تازه این داستان آغاز شد. فصلی که در آن روس‌ها از قطعنامه تحریم آمیز شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران – شورایی که روسیه نیز در آن عضو است و حق وتو دارد- بهانه‌ای ساختند تا رسما انتقال اس -300 به ایران منتفی شود.
صالحی: مواردی هست که نمی‌خواهم علنی شوند
در همین چارچوب، دیروز صالحي در صحن علنی مجلس گفت: بعد از اينكه در مهرماه سال 89 رييس‌جمهور روسيه فرماني مبني بر امتناع از ارسال موشك اس-300 به ايران صادر كرد از همان موقع اقدامات سياسي ما در همين رابطه آغاز شد؛ چرا كه قطعنامه 1929 كه روس‌ها به آن استناد مي‌كردند، تسليحات پدافندي را در بر نمي‌گيرد و موشك اس-300 نيز در رده تسليحات پدافندي است.
وزير خارجه يادآور شد: پس از اين، سفير روسيه به وزارت خارجه دعوت شد و اعتراض رسمي ايران به سفير اعلام شد همچنين ايران از نمايندگي‌هاي مهم خواست تا با هدف نقض اين موضوع ملاقاتي را با همتايان روسي داشته باشند،علاوه بر اين شاهد موضع‌گيري مقامات دفاعي از جمله وزير دفاع و انتقاد شديد از تصميم دولت روسيه بوديم و پس از آن ملاقات‌هايي با مقامات روس در اين رابطه صورت گرفت. وزير خارجه با اشاره به طرح دعوي ایران از روسیه در دادگاه بين‌المللي پاريس که در شهریورماه سال جاری صورت گرفت، گفت: قرار است اولين جلسه اين دادگاه 18 مهر (امروز) در پاريس برگزار شود؛ البته طرف روسي ايده‌ها و نظراتي را براي منصرف كردن ايران از طرح اين دعوي ارائه كرده كه در بخش دفاعي در حال بررسي است. وي ادامه داد: مواردي است كه من نمي‌خواهم علنا در صحن مطرح شود اينكه چرا اين اتفاق افتاده دلايل بسيار زيادي دارد و همه شما مستحضر به آن هستيد. به هر حال از زماني كه اوباما رييس‌جمهور آمريكا شده تحت عنوان تغيير، نگاه مجددي به برقراري روابط با روسيه داشته؛ اما اكنون مي‌بينيم كه بسياري از اقدامات مربوطه به نتيجه نرسيده و مشكلاتي فراهم شده كه روس‌ها هم اخيرا آن را مورد توجه قرار داده اند.
وزير خارجه با بيان اينكه در انعقاد هر قراردادي بندي براي عملياتي نشدن آن قرارداد نيز پيش‌بيني مي‌شود، گفت: وزارت دفاع با همكاري وزارت خارجه شكايتي را بر اين اساس به ICC كرده و فعلا غرامت و سود حاصله را دريافت كرده البته پيشنهادات جايگزين روس‌ها نيز در وزارت دفاع در حال بررسي است چون به توافق لازم نرسيده‌ا‌يم ضرورتي به شرح آن وجود ندارد.
صالحي در ادامه، نيروگاه بوشهر را يك پروژه استراتژيك براي كشور عنوان كرد و گفت: 37 سال از شروع اين پروژه گذشته، آلمان‌ها كه اولين متكلف ساخت اين نيروگاه بودند با پيروزي انقلاب بدون دليل، ساختن اين نيروگاه را رها كردند و بعد از آن تلاش‌هاي زيادي براي ادامه اين پروژه شد نهايتا روس‌ها در شرايطي كه اتحاد جماهير شوروي فرو ريخته بود اين قرارداد را با ما منعقد كردند. اكنون شاهديم كه نيروگاه بوشهر به عنوان يك نماد عظيم در عرصه تحقق تكنولوژي نوين مطرح است و الحمدالله به سرانجام نيكويي رسيده كه قابل تقدير است و نبايد در آن ترديد كرد.
چه اقدامی برای تحقق قرارداد اس-300 شد؟
مصطفي كواكبيان اما در توضيح سوال خود اظهار كرد: ايران در قراردادي به مبلغ 800 ميليون دلار پنج واحد از سامانه موشكي اس-300 را از روس‌ها خريداري كرده كه روسيه بايد تا كنون اين موشك‌ها را به ايران تحويل مي‌داد، سوال اينجا است كه چه اقدامي انجام شده كه اين قرارداد رسمي، بين‌المللي و دو جانبه به سرانجام برسد. وي اضافه كرد: اينكه بگوييم روس‌ها به خاطر فشار قدرت‌هاي غربي قرارداد را اجرا نكرده‌اند پاسخي براي ملت نيست، حتي اينكه گفته شود سامانه اس-300 مربوط به وزارت دفاع است هم توجيهي ندارد؛ چرا كه خط مقدم جبهه ديپلماسي ما وزارت خارجه است و ما مي‌خواهيم ببينيم كه چه فعاليت‌هايي انجام شده كه طرف روس نسبت به پايبندي قرارداد منعقده مجاب شود.
موشک نمی‌خواستیم، چرا قرارداد امضا کردیم؟
كواكبيان ادامه داد: ممكن است گفته شود كه ما خودمان سيستم بازدارنده‌اي قوي‌تر از موشك‌هاي اس-300 داريم و برخي هم مطرح مي‌كنند كه ايران به سامانه موشكي مرصاد مجهز است، اما حرف ما اين است كه فسخ يك طرفه قرارداد با روسيه از طرف اين كشور بيانگر ضعف ديپلماسي است و اگر ما نيازي به اين موشك‌ها نداشتيم چرا قرارداد براي آن منعقد كرديم؟ حتي دريافت غرامت هم پاك كردن صورت مساله است، مگر دريافت خسارت براي ما موشك اس-300 مي‌شود؟
وی تاكيد كرد: روس‌ها در عمل تا جايي با ما هستند كه از پس قدرت‌هاي غربي و رژيم صهيونيستي برآيند وگرنه ما را در مقابل اين كشورها قرباني مي‌كنند، اگر روس‌ها در قبال تبليغات ايران هراسي، اسلام هراسي و شيعه هراسي مقاومت كردند آن وقت مي‌توانند با ما هماهنگي كنند. کواکبیان با اشاره به اخبار مربوط به راه‌اندازي نيروگاه بوشهر گفت: اين نيروگاه بعد از 20 سال در چه مرحله‌اي است؟ البته ما به اخبار ظاهري در اين رابطه اعتماد مي‌كنيم، اما عزيزان وزارت خارجه نبايد اجازه دهند كه روس‌ها در صحنه بين‌الملل با خاك ايران بازي كنند، اگر نگوييم كه اين ترفند جديدي براي سرگرم كردن ماست، اما با سابقه تاريخي روس‌ها و ضربات آنها به ايران نبايد نگاه صد در صدخوشبينانه‌اي به اين موضوع داشت.
وی افزود: اصل موضوع اين است كه ما ادعاي مديريت جهاني داريم و براي پس گرفتن غرامت جنگ جهاني دوم كميته تشكيل مي‌دهيم، اما وزارت خارجه ما نمي‌تواند از قراردادي كه چهار سال پيش منعقد شده دفاع كند.
تئوری خارجی منسجمی نداریم
نماينده مردم سمنان با تاكيد بر اينكه متاسفانه تئوري منسجمي براي برخورد در عرصه روابط بين‌الملل وجود ندارد، گفت: ما يك حالت زيگزاگي داريم آن وقت گفته شده كه مي‌خواهيم كميته غرامت جنگ جهاني دوم تشكيل دهيم كه اين موضوع به روس‌ها برخورده و اظهارات مقامات ايراني در اين رابطه از دلايل چندگانه روس‌ها براي عدم تحويل اس-300عنوان شده است.
وی اضافه كرد: 20 سال است كه نيروگاه بوشهر توسط روسيه در حال ساخته شدن است، اما سپتامبر سال آينده قرار است كه اين نيروگاه كامل تحويل داده شود و تا كنون تنها 350 مگاوات برق در اين نيروگاه توليد شده در حالي كه امارات در مدت 5 سال نيروگاهي ساخته كه 20 هزار مگاوات برق توليد مي‌كند آن وقت شما معتقديد نيروگاه بوشهر به سرانجام نيكو رسيده است؟ وي در پايان تاكيد كرد:‌ اگر اين سوال به راي نمايندگان گذاشته شود نمايندگان براي اينكه به روسيه اثبات كنند كه بيخود كرده‌اند قرارداد را زيرپا گذاشته‌اند راي بالايي به آن مي‌دهند؛ اما من به خاطر اينكه آقاي صالحي تازه به وزارت خارجه آمده‌اند و اين سوال به يك سال و نيم پيش مربوط است قدري انصاف دارم و مي‌خواهم كه اين سوال به راي گذاشته نشود.

بررسی جزئیات طرح هسته‌ای روسیه در آینده نزدیک
وزیر خارجه با بیان اینکه طرح گام به گام روسیه درباره برنامه هسته‌ای کشورمان دارای جزئیات فراوانی است، گفت: قرار است کارشناسان دو کشور در آینده‌ای نزدیک بررسی‌هاي بیشتری در این زمینه انجام دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی شامگاه شنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای قزاقستانی خود در نشست مطبوعاتی مشترک در پاسخ به سوالی در خصوص طرح گام به گام که از سوی روسیه درباره برنامه هسته‌اي کشورمان ارائه شده، گفت: اصول کلی و نفس پیشنهاد را مي‌پذیریم و از آن استقبال مي‌کنیم.وی افزود: این پیشنهاد نشان از نیت صادق روس‌ها برای برون رفت از این پرونده تصنعی هسته‌اي ایران دارد. ريیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پیشنهاد روسیه جزئیات فراوانی دارد که قرار شد رایزنی‌هاي بیشتری در این مورد داشته باشیم، یادآور شد: سفر اخیر معاون لاوروف وزیر خارجه روسیه به همین منظور صورت گرفت و در آینده‌اي نزدیک کارشناسان دو کشور بررسی‌هاي بیشتری در خصوص این پیشنهاد انجام خواهند داد.صالحی پذیرش هر پیشنهاد و استقبال آن از سوی کشورمان را منوط به رعایت حقوق، انصاف و عدالت در مورد جمهوری اسلامی خواند و گفت: به همان میزان که به اساسنامه آژانس پایبند هستیم بر حقوق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌اي تاکید داریم.
خارجی‌ها در خزر نباشند
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نیز اظهار کرد: معتقدیم دریای خزر متعلق به 5 کشور ساحلی است و هر اتفاقی که رخ مي‌دهد باید به گونه‌اي باشد که همه کشورها در آن سهیم و همه در مورد آن توافق داشته باشند. وی با تاکید بر غیرنظامی بودن دریای خزر افزود: کشورهای خارج از حوزه خزر نباید در آن حضور داشته باشند. محیط زیست و حفظ منابع طبیعی این دریا مانند ماهی خاویار برای ما مهم است.صالحی ادامه داد: محدوده آب‌هاي ملی و مشترک نیز مواردی است که باید توافق کاملی درباره آن حاصل شود و ما بر این اساس به دنبال کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *