رونق بازار مسکن در سال ۹۵ با افزایش قیمت همراه است؟

پیش بینی بازار مسکن در سال 95
اهمیت اینکه بازار بزرگی همچون مسکن باید رونق داشته باشد با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری بسیار بالا روی اشتغال و رونق گرفتن بسیاری از صنایع وابسته از هیچ کس پنهان نیست. ولی پیشبینی دقیقی نمی توان نسبت به آینده بازار مسکن و یا حتی روند قیمت آن داشت. اما تحلیلی که شاید بیشترین طرفدار را دارد این است که این بازار احتیاج به نقدینگی واقعی و بسیار بزرگ دارد که در حال حاضر احتمالاً دولت چنین نقدینگی در اختیار ندارد و اینکه با ایجاد تورم های انتظاری بازار حرکت نخواهد داشت و ممکن است دامنه رکود گسترده تر از وضعیت فعلی شود، بنابراین احتمال جهش قیمت بنا بر وضعیت فعلی دور از ذهن است و هرگونه افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال ۹۵ کمتر از تورم خواهد بود.
شاید برای برای شروع ماراتن جدید حوزه مسکن اظهارات ضد و نقیضی گفته می شود، برخی به شدت نگران از آینده این بازار هستند و برخی امید به رونق دارند.

سال ۹۵ حال و روز مسکن خوش می شود؟

از سال ۹۲ رکود سنگینی بر بازار مسکن سایه انداخت و تمهیدات و برنامه ریزی ها برای مقابله با این معضل کارساز نشد و امید به رونق این بازار از سالی به سال دیگر رسید و تمام فکر و ذکر مردم و مسئولین به آینده معطوف شد تاسناریویی را بنویسند تا این آشفته بازار به سامان برسد.

در این بین اگرچه اتفاقاتی همچون برجام و یا پرداخت وام ۱۶۰ میلیونی رقم خورد و انتظارها را به سمت گره گشایی از مشکلات این بخش برد اما گزارش های میدانی خبرنگار ما و نیز صحبت بسیاری از کارشناسان بازگوی چیز دیگری است آنها معتقدند تصمیمات دولت برای خروج بازار مسکن از رکود چندان تاثیر گذار نبوده است و همین امر نگرانی از آینده این بازار را بیشتر می کند.

پیش بینی شکوفایی صنعت ساختمان و مسکن از سال آینده

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان کشور گفت: خروج از رکود در حوزه مسکن به این وابسته است که دولت چه تمهیداتی را به عنوان سیاست‌گذار کلان در حوزه مسکن داشته باشد چراکه کمک دولت به این حوزه قطعا شکوفایی در این صنعت را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در دولت قبل تمام فعالیت ها معطوف به پروژه مسکن مهر بود و بخش‌های دیگر به فراموشی سپرده شد این درحالی است که مسکن مهر هم نتوانست باری از مشکلات این بخش بردارد و خود به یک معضل تبدیل شد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور اظهار داشت:صنعت ساختمان محرک اقتصاد است و رونق در آن در دیگر بخش‌ها نیز تاثیر مثبت دارد.

پورحاجت به نقش بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی به تنهایی قادر به رفع مشکلات بخش مسکن نیست و نیازمند کمک دولت است.

پیش بینی بازار مسکن در سال 95
پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۵

امیدی به آینده مسکن نیست

ابوالحسن میرعمادی عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه جریان بازار مسکن و ساخت و ساز زنجیروار به هم متصل‌اند، گفت: تا وضعیت اقتصادی ، اشتغال و تامین کار برای جوانان صورت نگیرد تعهدات نسبت به خرید و رونق مسکن خصوصا در زمان حال اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه یکی از پیش نیازهای حرکت مسکن ثبات وضعیت مالی شرکت‌های داخلی است، گفت: در حال حاضر وضعیت شرکت‌های داخلی به شدت نامناسب است و نمی توانند به تعهدات خود در قبال پرداخت حقوق کارمندانشان عمل کنند.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران اظهار داشت: در حال حاضر صنعت ساختمان راکد است که همه این موارد به مسائل اقتصادی برمی‌گردد.

میرعمادی به روند غلط تورمی طی ده سال اخیر اشاره کرد و گفت: بسیاری از بانک‌ها و نهادهای بزرگ که قدرت اقتصادی داشتند تورم مصنوعی در مسکن و ساختمان‌های تجاری ایجاد کردند و این عوارض آنقدر سنگین هستند که دیگر در توان مصرف کننده نیست.

این کارشناس نگرانی شدیدی نسبت به آینده بازار مسکن دارد و معتقد است با شرایط به وجود آمده امیدواری نسبت به این بازار نیست واینطور ادامه داد: تا زمانی که تورم و سود بانکی کاهش نیابد و اشتغال برای جوانان فراهم نشود امیدواری نسبت به این بازار مسکن ندارم.

خروج از رکود با ایجاد اشتغال!

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن معتقد است که رکود دو دلیل عمده دارد که تا کنون هیچ کدام از آنها برطرف نشده است و ادامه داد: دلیل اصلی آن چند برابر بودن عرضه در مقابل تقاضای واقعی است چراکه نزدیک به دو میلیون واحد مسکونی وجود دارد که بدون خریدار مانده است.

وی ناتوانی مردم در وارد شدن به بازار مسکن را یکی دیگر از عوامل پا برجایی رکود برشمرد و گفت: مسکن یک کالای بسیار گران قیمت است و هر کسی نمی تواند آن را تهیه کند از سوی دیگر وام های پرداختی در حد توان مالی مردم نیست و حتی در بهترین حالت هم تنها ۵۰ درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد پس تا زمانی که اشتغال و درآمد ایجاد نشود و متقاضیان واقعی مسکن توانمند نشوند خروج از رکود غیرممکن است.

پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال 95
پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال ۹۵

خروج از رکود در نیمه دوم سال ۹۵

سرحدی در ادامه یادآور شد: با وجود برجام و امیدواری هایی که برای رونق مسکن ایجاد کرده است ما می توانیم اولین آثار خروج از رکود را در نیمه سال ۹۵ شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: اگر همه این موارد به خوبی پیش برود از سال ۹۶ شاهد یک بازار طبیعی خواهیم بود و عرضه و تقاضا می تواند کار خود را انجام دهد و بازار هم گردش مناسبی داشته باشد اما اگر غیر از این باشد و موانعی بر سر راه این مسائل پیش بیاید همچنان در رکود خواهیم بود.

کاهش قیمت مسکن در نیمه سال ۹۵

سرحدی در ادامه عنوان کرد: قطعا افزایش قیمت به این زودی پیش نخواهد آمد زیرا قیمت را معمولا عرضه و تقاضا تعیین می کند اما چون در حال حاضر عرضه مسکن بسیار زیاد است قیمت ها افزایش نخواهد یافت.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: نه تنها قیمت ها تورم نخواهند داشت بلکه تورم معکوس اتفاق خواهد افتاد بالا و در نیمه اول سال آینده به جای رشد قیمت شاهد پایین آمدن آن هستیم بنابراین افرادی که قصد خرید مسکن را دارند می توانند این کار را با آرامش انجام دهند.

وضعیت کنونی بازار مسکن که با نبود سرمایه گذار، قدرت خرید پایین مصرف کنندگان و عدم همخوانی عرضه و تقاضا روبرو است حکایت از وخیم بودن حالش را دارد پس نیاز است بزرگان کشور آستین بالا بزنند و به فکر چاره باشند زیرا اگر شرایط به همین منوال پیش برود سیاه چاله های رکود عمیق و عمیق تر خواهند شد .

3 thoughts on “رونق بازار مسکن در سال ۹۵ با افزایش قیمت همراه است؟

  1. بازتاب: تحرکات در بازار مسکن رونق دارد یا افزایش قیمت؟ - ایران بها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عالم اقتصاد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیج اینستاگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادیکانال تلگرام عالم اقتصاد پیش بینی و تحلیل اخبار اقتصادی
 

با عضویت در خبرنامه عالم اقتصاد آخرین تحلیل ها و اخبار در اختیار شماست.