آيا پیش‌خرید سکه این‌بار سود‌آور است؟

گروه اقتصادي: قرار است از اول اسفند (طبق فرمايش و وعده جناب بهمني) دور جدید پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی آغاز شود. در این دور قرار است متقاضیان به ازای هر سکه بابت پیش‌فروش یک میلیون تومان پرداخت و مابقی را موقع تحویل پرداخت کنند، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده این دوره از پیش فروش سکه با دوره های قبلی به طور کلی متفاوت است.

۱) نهایت سود: ۲ تا ۳ درصد

در دوره های قبلی پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، مشتری در هنگام پیش خرید قیمت نهایی سکه را پرداخت می کرد، اما در دور جدید که در اسفندماه خواهد بود، قیمت نهایی سکه مشخص نیست. قیمت تمام شده سکه تحویلی به متقاضی در زمان تحویل تنها ۱۸ درصد کمتر از نرخ روز سکه خواهد بود. فرقی ندارد سکه تا زمان تحویل یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان باشد یا ۱۰ میلیون، به هر حال شما باید تفاوت یک میلیون پیش پرداخت تا ۱۸ درصد کمتر از قیمت زمان تحویل را پرداخت کنید، بنابراین سود شما همین ۱۸ درصد خواهد بود و تغییرات قیمت روی آن اثری نخواهد گذاشت. به عبارتی یک میلیون تومان دارایی شما برای حداقل ۶ و حداکثر ۸ ماه نزد بانک مرکزی خواهد ماند، در حالی که نهایتا می توانید در زمان تحویل ۱۸ درصد سود کنید.
این یعنی ارزش سرمایه شما در خوشبینانه ترین حالت ماهانه ۲ تا ۳ درصد افزایش خواهد داشت که در مقایسه با نرخ تورم ناچیز و سود بانکی زیاد متفاوت نیست.
توجه کنید که در هنگام فروش سکه طبیعتا درصدی پایین تر از قیمت بازار خواهید فروخت!

۲) خرج کردن از کیسه دولت بعدی

دولت هم اکنون در حال خرج کردن از ذخایر دولت بعدی است! زمان تحویل سکه های پیش فروش شده ۶ تا ۸ ماه (شهریور تا آبان ۱۳۹۲) بعد اعلام شده است، یعنی زمانی که دولتی جدید سرکار خواهد آمد و مشخص نیست سیاست های دولت جدید، رئیس بانک مرکزی دولت جدید و از همه مهمتر قیمت سکه تا ۶ ماه آینده چه تغییراتی خواهد کرد. قیمت فعلی سکه، قیمت واقعی نیست و ناشی از وضعیت خاص اقتصادی کشور و تقاضای سفته بازانه است، طبیعتا در صورت هرگونه بهبود شرایط اقتصادی، دیگر سکه به عنوان یک دارایی سودآور مورد توجه نخواهد بود.

۳) ابهام شرعی
به لحاظ شرعی از آنجا که قیمت سکه از ابتدا مشخص نیست، معامله دارای ابهام است.

۴) انصراف= ضرر
اگر شما به هر دلیل انصراف بدهید، در واقع به بانک قرض الحسنه داده اید! در صورت انصراف شما همان یک میلیون تومان را از بانک تحویل خواهید گرفت و خبری از همان سود ۲ تا ۳ درصدی هم نیست. اگر تورم خاص سال ۱۳۹۱ را هم در نظر نگیریم، هر ماه به طور متوسط درصدی از ارزش ریال با نصف تورم فعلی کاهش می‌يابد، یعنی شما در صورت انصراف ارزش سرمایه خود را عملا کاهش دادید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *