اقتصاد 500 میلیارد دلاری ایران تحریم‌ها را مدیریت می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم رویترز طی گزارشی در مورد تحریم های غرب علیه ایران نوشت: مغازه هایی که در پایتخت ایران قرار دارند، بسیار شلوغ هستند. پیدا کردن یک صندلی خالی در یک رستوران خوب مشکل است و اماکن مخصوص اسکی در کوه های شمال تهران همچنان پذیرای ساکنان شهر تهران است.
وی می گوید: «اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مواجه شده، اما هنوز سرپاست… هنوز وضعیت آنقدر که خارج نشینان فکر می کنند بد نیست.»
رویترز تاکید کرد: بنابراین، در گفت‌وگوهای هفته آینده با 6 قدرت بزرگ جهان در آلماتی قزاقستان، به نظر نمی رسد که ایران تحت فشار طاقت فرسا برای عقب نشینی از مواضع خود باشد.
صادرات طلا از کشور تحت کنترل درآمده تا خروج سرمایه از کشور سخت تر شود.
از همه مهمتر، دولت، خود در اواخر سال گذشته کاهش ارزش ریال را مدیریت کرد. ریال در سال گذشته دو سوم ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.
این گزارش افزود: مشخص نیست که آیا دولت عمدا کاهش ارزش ریال را مهندسی کرده یا خیر. کاهش ارزش ریال باعث آشفتگی در بازار داخلی شده، اما نتیجه نهایی برای دولتی که قصد دارد چندین سال در برابر فشار تحریم ها مقاومت کند، چندان هم بد نبوده است.
دولت، مرکزی را راه اندازی کرده تا دلار را به قیمتی پایین تر از بازار آزاد به وارد کنندگان کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری اختصاص دهد.
در همین حال، کسانی که دلار را برای کارهای دیگر لازم دارند (از جمله واردات کالاهای لوکس، سفر به خارج و انتقال پس اندازهایشان به خارج از کشور)  باید ارز را از بازار آزاد به قیمتی گران تر تهیه کنند. این شیوه، تقاضا برای ارسال پول به خارج از کشور را کاهش می دهد. در صورت اتخاذ سیاست های این چنینی روند کاهش حجم ذخایر ارزی ایران کند تر شده و به تدریج متوقف خواهد شد.
اقتصاددان ایرانی موسسه بتاماتریکس در لندن می گوید، اظهارات مقامات دولتی ایران نشان می دهد که آنها رقم 60 میلیارد دلار ذخایر ارزی را به عنوان سطح حداقلی مطمئن  برای ذخایر شناسایی کرده اند و در صورتی که برای حفظ ذخایر ارزی کشور در آن سطح ضروری باشد، باز هم میزان واردات به کشور را کاهش خواهند داد.
وی می افزاید: «ما حتی نزدیک یک شرایط بحرانی برای متعادل کردن پرداخت ها قرار نداریم
صندوق بین المللی پول در اکتبر سال گذشته برآورد کرد که ایران امسال با کسر بودجه ای معادل 3.9 درصد تولید ناخالص داخلی خود مواجه خواهد شد. رقمی که برای دولتی که بدهی ناخالصش تنها 9 درصد تولید ناخالص داخلی اش است، به راحتی قابل تحمل است.
اما با این حال، تحریم ها استانداردهای زندگی مردم را پایین آورده و کاهش ارزش ریال موجب افزایش تورم شده است.
رویترز در ادامه نوشت: ایرانیانی که قصد دارند سرمایه های خود را از تورم در امان نگه دارند و نمی توانند پول خود را به خارج از کشور منتقل کنند، به خانه سازی روی آورده اند. همین مسئله موجب رونق گرفتن صنعت ساخت و ساز و صنایع وابسته به آن شده است.
بازار بورس ایران نیز رونق خوبی گرفته است.
در حالی که برخی از صنایع مهم کشور از شرایط فعلی آسیب دیده اند و برخی فرصت های شغلی در آنها از بین رفته، بعید به نظر می رسد که کل اقتصاد ایران امسال بیش از 2 یا 3 درصد کوچک تر شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *