خرید سکه در بازار آتی ارزان‌تر از بانک کارگشایی و بازار

در حالی که در روز یکشنبه در حراجی بانک کارگشایی هر قطعه سکه بهارآزادی در حدود 565 هزار تومان مورد داد و ستد قرار مي‌گرفت و در روز دوشنبه در بازار نقدی در حدود 568 تا 570 هزار تومان بود، در بازار آتی برای تحویل آبان ماه شاهد قیمت‌گذاری سکه در قیمت‌هایی بین 569 تا 573 هزار تومان بودیم، اما مفهوم این اعداد چیست؟

از نظر تئوری قیمت انتظاری هر کالایی در آینده (آتی)، با توجه به قیمت نقدی (Spot) و نرخ سود انتظاری افراد به دست مي‌آید، با توجه به این نکته که تاریخ تحویل سکه آبان ماه، 25 آبان است، قیمت انتظاری آن را تحت سناریوهای مختلف محاسبه و با قیمت فعلی آن در آتی مقایسه مي‌کنیم:
جدول فوق نشان مي‌دهد اگر فردی که نرخ سود انتظاری وی 36درصد سالانه (3درصد ماهانه) مي‌باشد، در صورتی که به جای بانک کارگشایی از بازار آتی سکه را خریداری مي‌کرد، قادر بود بین 13 تا 17 هزار تومان ارزان‌تر آن را خریداری كند. اما اگر فردی مجبور بود سکه را از بازار تهیه کند، با همان نرخ سود انتظاری، قیمت سکه در آتی بین 17 تا 21 هزار تومان ارزان‌تر از بازار نقدی مي‌بود.
اما نکات مهمی که برای مقایسه صحیح‌تر باید مد نظر داد:
1- حداقل تعداد سکه قابل معامله در بانک کارگشایی 100 عدد، در آتی 10 عدد و در بازار بدون محدودیت است، لذا فردی که قصد خرید 10 عدد سکه را داشته باشد، مجبور است قیمت سکه در بازار آزاد را ملاک تحلیل قرار دهد.
2- در معاملات آتی آبان ماه، سکه در 25 آبان ماه تحویل خریدار خواهد شد.
3- خریدار سکه در آتی، باید 740 تومان بابت کارمزد خرید و تحویل گرفتن هر سکه بپردازد، لذا این مبلغ را باید از ارقام مطرح شده کسر كرد.
4- با توجه به آنکه بابت خرید هر سکه 70 هزار تومان باید سپرده‌گذاری شود (بابت هر قرارداد 10 عددی، 700 هزار تومان)، لذا صحیح‌تر آن بود که بازده انتظاری این مبلغ نیز از اختلاف فوق کسر شود که به جهت درک آسان‌تر محاسبات برای خوانندگان، از وارد کردن محاسبات آن خودداری شده است.
5- هر چه نرخ سود انتظاری فرد بیشتر باشد، خرید در آتی برای او به صرفه‌تر خواهد بود.
و در پایان آنکه محاسبات فوق صرفا بر اساس آمار معاملات آتی و قیمت‌های بازار در روز دوشنبه تا ساعت 15 مي‌باشد و لزوما این تحلیل برای روزهای آینده ممکن است صحیح نباشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *