خلاصه آنچه در جلسه استیضاح تاریخی گذشت

تاثیر جالب سخنان رئیس جمهور بر رای مجلس/ تقدیر نمایندگان از متانت لاریجانی

جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در دو نوبت در روز یکشنبه برگزار شد و نهایتا به برکناری وزیر منجر گردید حواشی نیز به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حاشیه های جلسه امروز مجلس به این شرح است:

* جلسه مجلس ساعت 8 و 20 دقیقه آغاز شد و پس از تلاوت قرآن کریم مجلس بررسی طرح استیضاح را بدون حضور رئیس جمهور و اعضای کابینه آغاز کرد. به گفته فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس طبق آئین نامه مجلس زمانی که استیضاح در دستور کار مجلس باشد مجلس می تواند بررسی این طرح را حتی در صورت عدم حضور وزیر آغاز کند.

* از احمدی توکلی نماینده تهران و امضا کنندگان این طرح به عنوان اولین سخنران دعوت شد تا پشت تریبون قرار گیرد اما تذکرات پی در پی نمایندگان باعث شد که وی به صندلی خود برگردد تا تذکرات تمام شود.

* در حین تذکرات نمایندگان و زمانی که هنوز بررسی استیضاح به طور رسمی آغاز نشده بود رئیس جمهور ساعت 8 و 40 دقیقه به همراه سه وزیرعلوم و کشاورزی و همچنین وزیر کار و همچنین رحیمی معاون اول خود وارد صحن مجلس شد و مورد استقبال ابوترابی نایب رئیس مجلس قرار گرفت.

* سایر وزیران از جمله حسینی وزیر اقتصاد، قاسمی وزیر نفت، بختیاری وزیر دادگستری ، غضنفری وزیر صنعت، معدن تجارت، حسینی وزیر ارشاد و حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش  در حین برگزاری جلسه استیضاح به تیم هیات دولت پیوستند و در صندلی میهمانان مستقر شدند.

* در هنگام نطق احمد توکلی که اولین ناطق جلسه امروز بود نظم و سکوت در مجلس حاکم بود و کمتر نماینده ای در بین صندلی ها تردد داشت. رفته رفته پس از حضور رئیس جمهور و ادامه جلسه استیضاح برخی نمایندگان گرد رئیس جمهور و وزیران حاضر جمع شدند و به گفتگو پرداختند که لاریجانی چند بار به آنها تذکر داد و در نهایت گفت “چند بار اینو بگم آقایان بفرمائید بنشینید”.

* تذکرات هیات رئیسه مجلس برای نشستن نمایندگان به اعضای دولت هم رسید به طوری که جهانگیرزاده از بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور که در صحن مجلس و بین صندلی ها در تردد بود و با نمایندگان گفتگو می کرد خواست تا در جای خود بنشیند.

* بعد از آنکه چند نماینده در موافقت با استیضاح صحبت کردند نوبت به وزیر کار رسید تا از خود دفاع کند. نمایندگان موافق استیضاح در سخنان خود از فشارها و رایزنی ها برای پس گرفتن امضاها صحبت کردند، شیخ الاسلامی هم در پاسخ تاکید کرد که من به هیچ نماینده ای زنگ نزده ام که استیضاح نکنید. عثمانی نماینده بوکان در واکنش به این اظهارات در تذکری گفت پرینت تماسی های گوشی من را بگیرد خود وزیر زنگ نزده اما زیر مجموعه وزیر ما را زنگ باران کردند.

* وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد که استیضاح کنندگان وی را برای تغییر مدیران کل تحت فشار قرار داده اند و گفته اند در این صورت امضای خود را پس گرفته اند و پس هم گرفته اند در این هنگام عثمانی نماینده بوکان از جای خود برخواست و با صدای بلند گفت: دروغه! بدنبال عثمانی نعمتی نماینده اسدآباد ، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و الیانس نادران نماینده تهران امضا کنندگان طرح استیضاح از جا برخاستند و خواستار تذکر و واکنش به این صحبت وزیر شدند.

* نعمتی گفت: اسامی امضا کنندگان مشخص است وزیر اعلام بکند چه کسانی چنین خواسته ای داشته اند.

شیخ الاسلامی  بخش دیگری از سخنانش گفت: نمایندگان مدعی شده اند که آنها را تطمیع و تهدید کرده اند آیا اصلا این به ما می آید؟! بعد از این گفته شیخ الاسلامی چند تن از نمایندگان از سر استهزاء خندیدند از جمله آنها فولادگر نماینده اصفهان بود که با خنده با صدی بلند گفت نه ، اصلا نمی آد!

* در اثنای صحبت نمایندگان موافق استیضاح ، رئیس مجلس ، رئیس جمهور و وزیر بازار یادداشت رساندن اطرافیان گرم بود.

* مسعود پزشکیان که از موافقان استیضاح بود طبق رویه خود در بیان نظراتش از سخنان امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغ استفاده کرد اما وزیر کار که در سخنان خود تلاش داشت به اظهارات وی پاسخ دهد به نوعی از این رویه انتقاد کرد و گفت بنده هم بلدم نهج البلاغه و آیات قرآن را اما متوجه این رویه نیستم. جمعی از نمایندگان موافق وزیر برای تایید سخنان وی  احسنت گفتند.

* شیخ الاسلامی در ادامه این حرف گفت کلاهی از نمد وزارت برای خود ندوخته ام سرسوزنی هم نگرانی در دلم وجود ندارد و به این فکر نمی کنم که رای اعتماد بگیرم یا نگیریم . من با خدا معامله کرده ام.

* شیخ الاسلامی در جای جای سخنانش که در دو نوبت صبح و بعدازظهر مجلس صحبت کرد به شدت تاکید داشت که هر اقدامی در خصوص مرتضوی و تصدی  سمت از جانب وی صورت گرفته وفق قانون بوده و تشخیص دولت بوده است و مصلحت کار خود را بر این دیده است.

* پس از پایان صحبت وزیر کار نوبت به رئیس جمهور رسید تا از وزیر خود دفاع کند. رئیس جمهور از آغاز سخن از همدلی بین دو قوه صحبت کرد و تاکید کرد که هیچ مشکلی بین دو قوه نیست اما آنچه بعد اتفاق افتاد رویارویی دو قوه بخصوص دو رئیس قوه را نشان داد. اتفاقاتی افتاد که خبرنگاران  از آن به بعد در یادداشت برداری دچار مشکل شدند و علت آن هم حیرت بسیار بود و سردرگمی نسبت به اتفاقاتی که در جریان است بنابراین ترجیح دادند به جای نوت برداری چشم به صحن پارلمان و گوش به اظهارات رئیس جمهور بسپارند.

* رئیس جمهور در حین سخنان خود وقتی خواست به موضوع استیضاح برگردد به سندی اشاره کرد که در دست دولت است و گفت که می داند ریشه استیضاح کجاست و این سند نشان دهنده آن است. احمدی نژاد تاکید کرد که نمی خواسته این فیلم پخش شود اما صحبت های مطرح شده که او را مجبور کرده تا این فیلم را پخش کند همین گفته رئیس جمهور همهمه ای در صحن مجلس به پا کرد و نشان از نارضایتی نمایندگان نسبت به این اقدام رئیس جمهور داشت همان زمان لاریجانی در واکنش به این اقدام رئیس جمهور، نمایندگان را آرام کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت ما به شما وقت می دهیم هر قدر می خواهید استفاده کنید تا حرف نگفته نماند و بروید و بگویید اجازه ندادند که سی دی پخش شود.

* در فاصله ای که فیلم از اتفاق فرمان برای نمایش آماده شود نمایندگان با سر و صدا، اعتراض خود را نسبت به این اقدام رئیس جمهور نشان دادند. عده ای از جای خود برخاستند و با فریادهایی جملاتی گفتند که مبهم بود. سالک عضو فراکسیون مجلس حتی به نزد رئیس جمهور رفت و در صدد بود تا او را از این کار منع کند.

* ماجرای فیلم پخش شده در صحن مجلس که از طرف رئیس جمهور آماده شده بود گفتگوی فاضل لاریجانی برادر رئیس مجلس با مرتضوی است که توسط یک دوربین مخفی ضبط شده بود. بهتی که در بین نمایندگان و حاضران در صحن بود به قدری بود که همهمه ها فروکش کرد و برای لحظاتی سکوت مجلس را فرا گرفت اما مجددا زمانی که رئیس جمهور به دلیل نامفهوم بودن صدای ضبط شده  تلاش کرد متن این گفتگو را قرائت کند مجددا سر و صدا بالا گرفت و اعتراض ها شروع شد اما لاریجانی نمایندگان را آرام کرد و از آنان خواست تا اجازه دهند رئیس جمهور به طور کامل حرفهایش را بیان کند.

* دهقان عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این سی دی گفت: اعضای هیات رئیسه با همه تلاشی که کردند نتوانستند متوجه شوند که چه صحبت هایی بین این دو نفر رد و بدل شده است و صدا تا این حل نامفهوم بود.

* آنچه که در صحن اتفاق افتاد از طریق رادیو پخش می شد و جمع زیادی از کارکنان مجلس که در بخش های مختلف بودند و مذاکرات مجلس را استماع می کردند به سرعت و با حالت دویدن خود را به قسمت تماشاچیان رساندند تا از نزدیک با آنچه که در حال رخ دادن است آگاه شوند.

* پس از صحبت های رئیس جمهور ، لاریجانی از رئیس جمهور خواست تا در صندلی خود قرار گیرد و پاسخ به گفته وی اتهاماتی که به مجلس و شخص وی وارد کرده بشنود. رئیس جمهور هم به جای خود برگشت و لاریجانی دفاعیاتش را آغاز کرد.

* لاریجانی معتقد بود احمدی نژاد رئیس جمهور قصد زدن اتهام به وی و القاء زد و بند از سوی یکی از بستگان را داشته است. وی در پاسخ به این اقدام رئیس جمهور کار دعوت از برادر وی برای نشست با مرتضوی و فیلمبرداری از این دیدار را یک کار مافیایی دانست و آن را غیر اخلاقی خواند نمایندگان مجلس هم به دنبال این اظهارات لاریجانی با گفتن احسنت سخنان وی را تایید کردند.

* لاریجانی در سخنان خود خطاب به احمدی نژاد تاکید کرد که مشکل کشور همین نوع کارهاست و امروز مردم شخصیت شما را بهتر شناختند. لاریجانی جواب مفصلی به رئیس جمهور داد و در نهایت ابراز امیدواری کرد که خداوند همه را هدایت کند.

* احمدی نژاد  از رئیس مجلس وقت برای صحبت خواست اما لاریجانی با عصبانیت به وی پاسخ داد که شما تهمت زدید و جوابتان را دادیم حق صحبت ندارید، به سلامت.  شما شئونات جمهوری اسلامی را در صحن علنی مجلس رعایت نکردید.

* پس از این صحبت های رئیس مجلس،  فریاد احسنت احسنت نمایندگان بلند شد و عده ای فریاد زدند “درود بر رئیس مجلس”.

* پس از پایان اظهارات لاریجانی و ترک جلسه از سوی رئیس جمهور و هیات دولت ، گلدانها برای رای گیری بین نمایندگان توزیع شد . در این فاصله جمعی از نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رئیسه لاریجانی را در آغوش کشیدند و با وی روبوسی کردند و با این کارشان اعلام موضوع لاریجانی در برابر اظهارات رئیس جمهور بود.

* هنگام شمارش آرا تقریبا نیمی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیات رئیسه حضور داشتند تا از نزدیک شاهد نتیجه آراء باشند.

* لاریجانی پس از دقایقی آرای اخذ شده را قرائت کرد و طبق گفته وی از 272 رای اخذ شده ، 192 نفر به استیضاح رای موافق دادند، 56 نفر مخالفت کردند و 24 نفر هم رای ممتنع دادند.

* پس از اعلام آراء ، لاریجانی زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و در همین هنگام جمع دیگری از نمایندگان به جایگاه هیات رئیسه رفتند و از وی برای سخنانش تشکر کردند، جمعی از شعار “رئیس انقلابی حمایتت می کنیم” سر دادند.

* لاریجانی پس از قرائت آراء ابراز امیدواری کرد شیخ الاسلامی در جای دیگری و در مسئولیت دیگری موفق باشد و کارها طبق قانون پیش برود. رئیس مجلس همچنین از متانت نمایندگان که در مقابل اظهارات رئیس جمهور سکوت کرده اند تشکر کرد و گفت هر چند که شما حق داشتید تذکر بدهید اما از اینکه به خواهش ما گوش کردید از شما تشکر می کنم و برای شما آرزوی توفیق دارم.

* جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در جمع خبرنگاران تاسف خود را در آنچه در صحن علنی مجلس و در جلسه استیضاح وزیر کار پیش آمد ابراز کردند.

*برخی نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند که سخنان رئیس جمهور تاثیر بسزایی در رای منفی مجلس در ماندن وزیر کار داشت. نمایندگان همچنین از نحوه پاسخگویی و متانت و قاطعیت لاریجانی در واکنش به احمدی نژاد تشکر کردند.

*  یک ساعته از خاتمه جلسه استیضاح نگذشته بود که از روابط عمومی دو قوه مقننه و مجریه اعلام شد که روسای دو قوه به طور جداگانه تا ساعاتی دیگر نشست خبری برگزار خواهند کرد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *