دیدار صالحی و رهبر مخالفان سوریه همزمان با دیدار جلیلی و بشار اسد

 دنیای‌اقتصاد- رایزنی‌هاي ایران برای حل بحران سوریه هم در مونیخ پیش رفت و هم در سوریه. سعید جلیلی از یک‌سو به دمشق رفت تا با بشار اسد و سایر مقام‌هاي دولت سوریه رایزنی کند. از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان هم در سفر خود به آلمان، جهت شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، در یک دیدار غیر قابل پیش بینی، با معاذ الخطیب رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت‌وگو کرد. این اولین دیدار رسمی مقام‌هاي ایران با ائتلاف ملی مخالفان سوریه است. پس از این دیدار 45 دقیقه‌ای، خطیب گفت که بر سر ضرورت ایجاد راه‌‌هایی برای پایان دادن رنج‌های ملت سوریه توافقاتی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری‌هاي فارس، ایسنا و شبکه تلویزیونی العالم، وی ادامه داد که روسیه نیز دیدگاه مشخصی دارد و باید توضیحات بیشتر آن مورد بررسی قرار گیرد. رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه همچنین از انجام مذاکرات برای کاهش بحران در کشورش استقبال کرد و با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرات سیاسی در مورد سوریه گفت: ما همگی برادران دینی هستیم.
بنا به این گزارش، صالحی هم در این دیدار خواسته ایران را رفع مشکلات و سختی‌های مردم سوریه و توقف کشتار و خونریزی برشمرد.
وزیر خارجه با تشریح طرح شش ماده‌ای ایران، اعلام آمادگی معاذالخطیب برای گفت‌وگو با دولت سوریه را یک گام مثبت و رو به جلو دانست و تاکید کرد: حل مساله سوریه یک فرآیند است که در آن باید نسبت به حل مشکلات اقدام کرد.
خبرگزاری رویترز درباره این دیدار نوشت: این دیدار ممکن است مسیر جدیدی را برای پایان دادن به بحران سوریه ایجاد کند، زیرا ایران و روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد هستند و هرگونه توافقی از سوی تهران و مسکو با معارضان سوری می‌تواند مشکل خودداری دمشق و معارضان از مذاکره را از بین ببرد.
دیدار جلیلی با بشار اسد
در همین راستا دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در سفر خود به سوریه با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر آشتی ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سعید جلیلی در دیدار بشار اسد با اشاره به اینکه جهان اسلام اجازه هیچ گونه حمله و تجاوزی به سوریه را نمی‌دهد و سوریه خط مقدم و ایستگاه نخست مقابله با رژیم صهیونیستی است تاکید کرد که ایران از گفت‌و‌گوی ملی همه جانبه در سوریه حمایت می‌کند. جلیلی ابراز امیدواری کرد که در این سفر موفق شود طرف‌های سوری را به یک گفت‌و‌گوی ملی همه‌جانبه قانع کند. جلیلی همچنین در دیدار با وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه نیز تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با حمله به سوریه مرتکب حماقت شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *