پیشنهاد 5 +1: تعلیق فردو در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها/ عقب نشینی از “تعطیلی فردو”

ایران ظاهراً می تواند اورانیوم ٢٠ درصدی مورد نیاز خود در راکتور اتمی امیرآباد تهران را حفظ نموده ولی ذخایر اورانیوم ٢٠ درصدی خود را محدود نماید. متقابلاً در صورت انجام این خواست ها از سوی ایران، غرب بخشی از تحریم ها را لغو خواهد کرد و تحریم‌های دیگری در دستور کار سازمان ملل و کشورهای غربی قرار نخواهد گرفت. با این حال در متن پیشنهاد شده از سوی ١+٥، گفته شده است که تحریم های نفتی و بانکی ایران تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

 پیشنهاد 5 +1: تعلیق فردو در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها/ عقب نشینی از "تعطیلی فردو"  ( دنیای اقتصاد - خسرو یعقوبی )

به گزارش آسوشیتد پرس،، یک دیپلمات آمریکائی درمورد توافق‌های صورت گرفته گفته است که کشورهای ١+٥ در این دیدار امتیازهای بسیاری (نسبت به گذشته) به ایران ارائه کرده اند.
در پیشنهادهای تازه، ١+٥ از خواست تعطیلی تأسیسات اتمی فردو صرفنظر کرده و پذیرفته است که تحت شرایطی بخشی از تحریم‌ها را لغو نماید.
غربی ها برای پاسخ ایران مهلتی تعیین نکرده اند ولی از ایران خواسته شده هرچه زودتر پاسخ خود را ارائه نماید.
آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌نویسد که تحریم‌های سنگین سبب کاهش ارزش ریال شده و موجی از گرانی و تورم را در ایران بدنبال داشته است.دیپلمات آمریکایی گفت: «ایران هر روز باید هزینه بپردازد، آنچنانکه تا کنون این هزینه را پرداخته است و پس از این نیز با افزایش هزینه‌ها روبرو خواهد شد». این دیپلمات آمریکایی در ارزیابی خود از مذاکرات آلماتی گفت که فکر نمی‌کند که گروه ۱+۵ در برابر ایران کوتاه آمده است، اما همزمان تاکید کرد که هدف گروه ۱+۵ ارائه پیشنهادی منصفانه به ایران بوده تا زمینه‌های اعتماد‌سازی برای هر دو طرف فراهم شود.

وی تاکید کرد که روند گفت‌وگو به معنای “نرمش در مقابل ایران نبوده”، ‌اما در مجموع پیشنهاد جدید “تاثیرات چشمگیری” در پی خواهد داشت.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پیشنهاد جدید کشورهای غربی احتمالاَ سبب ناخشنودی مقامات اسرائیلی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *