ساخت و ساز در دولت آینده چه میزان باید باشد ؟

وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه 21 تیرماه تهران، به آماری کلی از میزان ساخت و ساز مسکن اشاره می کند و تقریبی کلی از میزان ساخت و ساز مورد نیاز مسکن در دولت آینده ارائه کند:

ساخت و ساز در دولت آینده چه میزان باید باشد ؟

« با اشاره به سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 85 ، 17.3 میلیون خانوار در کشور ایران زندگی می‌کردند که به ازای آنها 15.7 میلیون واحد مسکونی وجود دارد؛ به این معنا که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی کمتر از خانوار بود … در سال 1390 پس از 5 سال استقرار دولت احمدی نژاد سرشماری انجام شد که بر این اساس، تعداد خانوارها در شهر و روستا 21.2 میلیون بود؛ در حالی که میزان واحدهای مسکونی به 21.6 خانه رسیده بود … برای نخستین بار در کشور 400 هزار واحد مسکونی بیش از خانوار وجود داشت … هم‌اکنون 12 میلیون جوان در شرف ازدواج در کشور وجود دارد که این 12 میلیون جوان نیازمند 6 میلیون واحد مسکونی هستند، بنابراین دولت آینده از هم‌اکنون باید به احداث 6 میلیون واحد مسکونی در کشور فکر کند و به هیچ عنوان نباید سیاست احداث مسکن متوقف شود …»

تاملی در اظهارات تازه وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در این گزارش ضمن آن که عنوان می کند تعداد واحدهای مسکونی موجود از تعداد خانوارها فراتر رفته، از لزوم ادامه روند ساخت و سازها صحبت می کند. در نگاه نخست باید گفت برآورد آقای نیکزاد از میزان مورد نیاز ساخت و سازها هم تک عاملی است و هم بسیار کلی است: میزان مورد نیاز ساخت و سازها تنها به «میزان ازدواج» بستگی ندارد! در حقیقت آخرین سرشماری نفوس و مسکن از افزایش جالب توجه میزان خانوارهای یک نفره – به اصطلاح «زندگی های مجردی» – حکایت دارد و طبیعی است اگر روند این نوع زندگی را در کشور رو به گسترش بدانیم، آن گاه باید در برآورد میزان مسکن مورد نیاز تجدیدنظر جدی داشته باشیم …

اما میزان ساخت و ساز مورد نیاز به عوامل مهم دیگری نیز بستگی دارد.  لازم است به سه مورد مهم اشاره ای مجدد داشته باشیم:

مطابق آمارها، حدود یک هشتم جمعیت کشور در بافت های فرسوده زندگی می کند و می باید برای نوسازی این بافت ها برنامه ای گسترده وجود داشته باشد.

باز هم مطابق آمارها، حدود یک هشتم دیگر جمعیت در «سکونت گاه های غیررسمی» زندگی می کند که باید برای اسکان مناسب این جمعیت نیز چاره اندیشی شود.

عمر مفید ساختمان در ایران پایین است و این موضوعی قابل انکار نیست. بنابراین بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی موجود می باید به زودی تخریب و با ساخت و سازهای جدید جایگزین شود.

دنیای اقتصاد – بنابراین ملاحظه می شود که میزان مورد نیاز ساخت و سازها همچنان بسیار بالا است و دولت آینده باید به این موضوع توجه داشته باشد… البته چه اظهارات وزیر راه و شهرسازی را مبنا قرار دهیم و چه به مواردی که ذکر شد توجه کنیم، بخش خصوصی نیز می تواند مطمئن باشد کشور همچنان به روند پرقدرت ساخت و ساز نیاز دارد و این می تواند به معنای تداوم رونق ساخت و ساز در سال های آینده باشد. این خبر خوبی برای سازندگان بازار مسکن است… البته نباید این نکته که پس از سال ها شاهد برتری تعداد واحدهای مسکونی بر تعداد خانوارها هستیم، فراموش شود: اتفاقی که می تواند دست کم در مناطقی از کشور کاهش تقاضا واحدهای مسکونی جدید را به دنبال داشته باشد.

بنابراین اگر بخواهیم جمع بندی از مطالب مطرح شده داشته باشیم، هم استدلال آن ها که «نیاز به ساخت و سازها جدید کاهش یافته و بازار مسکن دیگر رونق گذشته را ندارد»، را می باید رد کنیم و هم در این که «رونق به علت نیاز کماکان بالا به ساخت و سازها، به شکلی پرقدرت ادامه خواهد داشت» تامل کنیم. دکتر مانی همچنان بدون تعصب معتقد است باید سطح تحلیل مان را در بازار مسکن بالا برویم و به عبارتی دیگر، هوشمندانه سرمایه گذاری در خرید یا ساخت و ساز داشته باشیم. همچنین فراموش نکنیم بازار مسکن نیز همچون دیگر بازارها، روندهای رونق و رکود دارد و نباید همواره سرمست تداوم همیشگی رونق و یا مطمئن از تداوم طولانی مدت رکود باشیم …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *