مثلث تردید در بورس تهران

 بورس تهران تحت تاثير آشفتگي در بازارهاي جهاني، تلاطم در بازار غيررسمي ارز و پيامدهاي اختلاس سه هزار ميليارد توماني در شبكه بانكي كشور، اين هفته شاهد احتياط و ترديد معامله‌گران بود. در اين ميان، هرچند تاثير افت شديد قيمت مواد معدني و فلزات تا حدي با تضعيف ارزش ريال خنثي شده است، اما مشخص نبودن ابعاد بحران در اقتصاد جهاني و نيز ابهام در نحوه حل و فصل ماجراي اختلاس، باعث شده تا سرمايه‌گذاران كمابيش در فضاي ترديد باقي بمانند. آثار اين وضعيت به صورت ركود نسبي و كاهش حجم معاملات در بازار نمايان شده است.

 
بورس تهران نخستين هفته كاري در فصل پاييز را با افت پرشتاب قيمت سهام ناشي از عميق شدن بحران در اقتصاد جهاني آغاز كرد، اما با نزديك‌تر شدن به پايان هفته تا حد زيادي تعادل خود را بازيافت.
برآيند تحولات مذكور افت 6/0 درصدي شاخص كل طي هفته مورد گزارش بود. در حال حاضر بازار سهام تحت تاثير رشد نرخ ارز در بازار غيررسمي و تلاطم شديد قيمت‌ فلزات و مواد خام در سطح جهاني شرايط مبهمي را تجربه مي‌كند كه روشن نبودن جهت نهايي هر يك از اين تحولات موجب سردرگمي سرمايه‌گذاران و افزايش احتياط آنها شده است؛ روندي كه نتيجه آن به صورت افت قابل ملاحظه حجم معاملات در بازار قابل رصد است. در اين ميان، فعل و انفعالات پيرامون پرونده بانك صادرات به دليل عدم تاثير گذاري مستقيم و نيز حفظ فضاي آرامش نسبي در جريان برخورد با مساله تا‌كنون منجر به ايجاد نگراني در بازار سهام نشده است. به نظر مي‌رسد تا زمان مشخص شدن ابعاد تحولات در هر يك از حوزه‌هاي سه‌ گانه مورد اشاره، سرمايه‌گذاران كمابيش در لاك احتياط كنوني باقي بمانند.
افت دست به عصاي جهاني‌ها
سهام مرتبط با قيمت‌هاي جهاني در اين هفته متعاقب ريزش قيمت‌هاي فلزات و مواد خام تحت فشار عرضه‌ها قرار داشتند. در اين راستا شاخص صنعت فلزات اساسي و استخراج كانه‌هاي فلزي به عنوان دو صنعت مورد توجه سرمايه‌گذاران به ترتيب
2 و 3 درصد در مقياس هفتگي كاهش يافتند. اصلاح قيمت مزبور البته به نسبت ريزش 10 تا 20 درصدي قيمت‌ها در بازار جهاني واكنش متعادلي به شمار مي‌رفت به ويژه آنكه در روز گذشته سهام معدني، فلزي و پتروشيمي عمدتا به صورت متعادل در حال معامله بودند. از سوي ديگر، قيمت دلار در بازار آزاد در ميانه هفته براي دقايقي سطح 1300 تومان را نيز لمس كرد تا اميدواري سرمايه‌گذاران به رشد درآمد صادركنندگان از محل رشد نرخ ارز مانع از سقوط سهام مرتبط با بازارهاي جهاني شود. در اين گروه شركت فولاد خوزستان نرخ فروش محصولات خود در سه ماهه تابستان را با حدود 10درصد افزايش نسبت به فصل بهار به بازار اعلام كرد. با توجه به نرخ گذاري محصولات سنگ‌آهني‌ها بر مبناي شمش فولاد خوزستان و نيز روند آزادسازي اخير قيمت‌ها در بازار فولاد انتظار تعديل مثبت پيش بيني درآمد براي شركت‌هاي فولاد خوزستان،‌ چادرملو، گل‌گهر و نيز شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مالك عمده آنها در گزارش‌هاي شش ماهه (كه طي چند هفته آينده منتشر مي‌شود) وجود دارد. در ساير صنايع مورد توجه در اين هفته صنعت بيمه نيز خوش درخشيد و با رشد 8 درصدي در بين صنايع بورسي در صدر جدول هفتگي به لحاظ كسب بازدهي ايستاد. رشد سهام بيمه‌اي‌ها كه در واكنش به افت غيرمنطقي و شديد سهام اين گروه در نيمه اول سال 90 روي مي‌دهد در هفته‌هاي اخير شتاب بيشتري به خود گرفته است. در اين صنعت، سهام بيمه البرز نقش پيشرو را بر عهده دارد به طوري كه پس از دوبار شمول در گره معاملاتي و رشد اعجاب انگيز 38درصدي قيمت در يك ماه اخير كماكان با صف خريد در روز گذشته به كار خود خاتمه داد.
دعواي كهنه اقتصاد نوين
سهام برخي شركت‌ها در بورس تهران به لحاظ رقابت بين سهامداران عمده كه درصد مالكيت تقريبا برابر دارند همواره در معرض دعواي مديريتي جهت كسب كرسي‌هاي هيات مديره قرار دارند. از جمله مصاديق سهام مزبور مي‌توان به فولاد خراسان در گروه فلزي، ايران خودرو در گروه ساخت خودرو، توسعه صنايع بهشهر در گروه غذايي و… اشاره كرد. يكي از نمونه‌هاي كلاسيك اين وضعيت در سهام بانك اقتصاد نوين مشاهده مي‌شود كه دو گروه استراتوس و بانك ملي بر سر كسب سه كرسي هيات مديره با يكديگر رقابت تنگاتنگي دارند كه البته طرف برنده در سال‌هاي اخير همواره استراتوس بوده است. رقابت مورد اشاره معمولا باعث نوسانات مكرر در قيمت سهام «ونوين» شده و عمدتا به صورت صف‌هاي خريد و جمع‌آوري سهام از بازار توسط سهامداران عمده نمود پيدا كرده است. از اين رهگذر، سهام شناور آزاد «ونوين» نيز به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يافته است. در هفته‌هاي گذشته بار ديگر اين رقابت كهنه داغ شده و رشد 21درصدي قيمت سهم از ابتداي شهريور‌ماه را رقم زده است. به اين ترتيب سهام بانك اقتصاد نوين در پايان روز معاملاتي گذشته در ارزش بازار قابل تامل 3500 ميليارد تومان (بزرگ‌تر از بانك تجارت يا صادرات!) و با P/E=8/8 (دو واحد بالاتر از ميانگين صنعت) باز هم كار خود را با صف خريد به پايان برد. رشد سهام بانك اقتصاد نوين موجب توجه بازار به مالكان عمده شركت از جمله سرمايه‌گذاري ساختمان ايران و نوسازي تهران نيز شده به نحوي كه اين دو شركت در هفته جاري افزايش نزديك به 12 درصدي در قيمت سهام خود را تجربه كردند. بايد توجه داشت رقابت‌هاي مديريتي هر‌چند به طور موقت مي‌تواند قيمت سهام را تحت تاثير قرار دهد، اما با غلبه يكي از طرفين و فرو نشستن هيجانات مقطعي، باز هم ارزش ذاتي سكان هدايت قيمت سهام را در دست خواهد گرفت.
اين نكته مهم در بحث حاضر به ويژه در ارزش‌گذاري سهام مالكان ساختماني «ونوين» با توجه به مشكلات بدهي سنگين و هزينه‌هاي مالي اين شركت‌ها طبيعتا بايد مد نظر سرمايه‌گذاران قرار گيرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *