معاون «اختلاس بزرگ» کجاست؟

گروه سياسي- در حالي که حکم پرونده جنجالي «اختلاس بزرگ » در مرحله تجديد نظر است يکي از مهم ترين متهمان اين پرونده که شايد به لحاظ موقعيت در باند متهم به اختلاس بتوان او را «معاون اختلاس بزرگ» به شمار آورد، به همراه محمودرضا خاوري مديرعامل فراري بانک ملي، توانست فعلا از چنگال عدالت فرار کند و مقيم خارج از کشور شود.
مهرگان اميرخسروي، برادر سوم مه آفريد و از نظر تصميم‌گيريهاي اقتصادي نفر دوم در اين خانواده است که به گفته قاضي رسيدگي کننده به اين پرونده در خارج از کشور به فعاليت‌هاي مجرمانه خود ادامه مي‌دهد.
دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : فعاليت‌هاي مجرمانه متهم رديف دوم
روز گذشته جزئيات فعاليت‌هاي مجرمانه اين متهم که به خارج از کشور گريخته است از سوي قاضي سراج تشريح شد.

ناصر سراج قاضي پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني در گفت‌وگو با فارس، درباره متهمان فراري پرونده فساد 3 هزار ميلياردي گفت: اين فساد يک کار باندي بوده است. وي افزود: زماني که يک جرم به صورت باندي رخ مي‌دهد بايد به اين نکته توجه داشت که اقدامات همه افراد از آبدارچي تا مدير باند همه در راستاي تکميل فرايندهاي يکديگر است.قاضي شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: با اين توصيف بايد گفت مهرگان خسروي متهم فراري پرونده و برادر متهم رديف پرونده هم مشابه ديگران از اعضاي باند بوده است. وي گفت: اين در حالي است که بايد به اين نکته توجه داشت که بخش فعاليت‌هاي خارجي باند اميرمنصور آريا در اختيار مهرگان بوده است و اين فرد در موضوع ال.سي‌هاي خارجي فعاليت داشته است. قاضي سراج درباره اينکه برخي مهرگان را همدست مدير عامل فراري بانک ملي مي‌دانند گفت: در جرايم باندي واژه همدست معناي خاصي ندارد و بايد گفت اينها همه در وقوع اين فساد نقش داشته‌اند.وي تصريح کرد: بايد گفت تقريبا مهرگان خسروي نيز همه کار اين باند بوده است و از گردانندگان اين باند براي انجام اعمال شومشان بوده است. قاضي پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني درباره اقدامات دستگاه قضايي براي بازگشتن مهرگان نيز گفت: اقدامات لازم انجام شده است تا اين فرد نيز بازگردد.به نوشته فارس مهرگان خسروي برادر مه‌آفريد خسروي متهم رديف اول پرونده فساد 3 هزار ميلياردي تنها يک روز قبل از بازداشت برادرش از کشور گريخت.باشگاه خبرنگاران در گزارشي در اين باره نوشته است:در حاليکه نام محمودرضا خاوري در ليست پليس اينترپل قرار گرفته است که نامي از برادر متهم رديف اول پرونده اختلاس سه هزار ميلياردي و همدست خاوري در اين فهرست ديده نمي‌شود.پليس بين‌الملل به درخواست ايران، محمود رضا خاوري، رئيس سابق بانک ملي و از متهمان پرونده «اختلاس سه هزار ميليارد توماني» را در فهرست افراد تحت تعقيب قرار داد. در وب‌سايت پليس بين‌الملل، اينترپل، نام و مشخصات محمودرضا خاوري به اتهام «کلاهبرداري» در فهرست افراد تحت تعقيب قرار گرفته است. محمودرضا خاوري که داراي پاسپورت کانادايي است، پاييز سال 90، به دنبال افشاي ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار ميلياردي از سمت خود استعفا کرد و به کانادا گريخت.
همدست خاوري کيست؟!
مهرگان اميرخسروي، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصميم‌گيريهاي اقتصادي در اين خانواده است. وي متولد 1342 و ساکن شهر رشت بود. مهرگان اميرخسروي، در مرداد ماه سال90 که برادرش به اتهام اختلاس تاريخي زنداني شد، در ترکيه به سر مي‌برد. او از همان‌جا به کانادا رفت و به همسر، دختر و پسرش پيوست. طبق گفته‌ها و اسناد ثبت شده، دختر مهرگان که در آن زمان 19سال داشت، توانست ويلايي به مبلغ 1ميليون دلار در ساختمان شماره 217 خيابان Dali در وست آيلند مونترال خريداري کند. بعد از رسيدن به کانادا، در تاريخ پنجشنبه 20 اکتبر 2011، ساعت 1:30 دقيقه بعد از ظهر، مهرگان اميرخسروي همراه با همسر، وکيل و يکي از اقوام‌اش وارد اتاق شماره 320 در ساختمان 360 خيابان سن‌ژاک غربي در مونترال شدند؛ اتاقي که دفتر رسيدگي به درخواست‌هاي مهاجرت از طريق سرمايه‌گذاري بود.اخبار اختلاس 3هزار ميلياردي و فرار محمودرضا خاوري به قدري بازتاب داشت که روزنامه‌هاي محلي و رسمي کانادا لحظه به لحظه اخبار آن را منتشر مي‌کردند. به محض فرار مهرگان اميرخسروي از ترکيه به کانادا، گلوب اند ميل طي گزارشي ازحضور يکي از افراد ديگر مرتبط با پرونده اختلاس 3 هزار ميليارد توماني به نام مهرگان اميرخسروي در کانادا خبر داد و آن را تاييد کرد. روزنامه كانادايي«گلوب‌‌اند ميل» دراين باره نوشت: «فرزندان امير خسروي بيش از دو سال است كه با ويزاي تحصيلي در كانادا اقامت دارند و دختر امير خسروي دانشجوي كالج «جان آبوت» در مونترال است.» اين نشريه در ادامه آورده است: «هيوا در ماه جولاي سال جاري ميلادي يك خانه 980 هزار دلاري در محله «دولار دس اورموكس» مونترال خريداري كرده است. اين روزنامه با انتشارتصوير اين خانه نوشته است كه خانواده امير خسروي هم اكنون در اين خانه اقامت دارند.» در مراجعت خبرنگار اين روزنامه به خانه مهرگان امير خسروي، او در را باز كرده و تاييد كرده است كه 3 ماه پيش به مونترال آمده است؛ امير خسروي، البته از ارائه جزييات بيشتر خودداري كرده است.
نقش مهرگان و همسرش در اختلاس چه بود؟
گفته مي‌شود، بخشي از پول اختلاس به خارج از ايران منتقل شده است. از اين رو با توجه به اينکه همسر و فرزندان «مهرگان اميرخسروي» و «مسعود اميرخسروي» در کانادا و آمريکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهي از سرمايه اختلاس شده از طريق برادران مه افريد در طي اين سالها به اين دو کشور انتقال يافته است.طبق سند شماره 14061/ت32/87،‌ منتشر‌شده در «روزنامه رسمي» ايران، مهرگان اميرخسروي در تاريخ 12 آبان 1389 به عنوان عضو هيأت مديره «شرکت توسعه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا» سهامي خاص معرفي شد.اسنادي که دو سال بعد از تأسيس اوليه اين شرکت به «روزنامه رسمي» کشور تحويل داده شده‌اند، جهشي ناگهاني را در سرمايه آن نشان مي‌داد بدون آنکه در محتواي اين اسناد به محل کسب اين منابع اشاره‌اي شده باشد. در اين هلدينگ که يک شرکت تقريباً فاميلي با سرمايه اوليه اندک 50 ميليون تومان، بود، مهرگان اميرخسروي رئيس هيأت مديره، مه‌آفريد امير خسروي، نايب رئيس هيأت مديره و مرداويج اميرخسروي برادر ديگر اميرخسروي ها، عضو هيأت مديره و در عين‌حال مديرعامل آن معرفي شدند. اين اسناد اشاره دارند که كليه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شركت از قبيل چك، سفته، بروات و قراردادها و به طور كلي هر گونه قراردادي كه براي شركت ايجاد تعهد نمايد، با امضاي دو نفر از سه نفر اعضاي هيأت مديره و اوراق عادي و اداري با امضاي هر يك از اعضاي هيأت مديره به تنهايي همراه با مهر شركت معتبر است. همچنين همسر مهرگان اميرخسروي، طوبي عبدالله زاده سياهکلي، در فهرست سهاماداران اوليه اين شرکت معرفي شده بود که هم زمان با جهش 400 درصدي سهام شرکت آريا، وي همراه با دو فرزندش از ايران به کانادا رفتند و در مونترال ساکن شدند. بعد از فرار مهرگان و خانواده اش به کانادا، بانک مرکزي با صدور اطلاعيه اي خطاب به همه بانک‌هاي عامل، نام 46 شخصيت حقيقي و حقوقي منتشر کرد که همگي از شرکت‌هاي وابسته به اميرمنصور آريا و يا در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد توماني اين فرد بودند. در اطلاعيه بانک مرکزي خواسته شده بود که اطلاعات مانده انواع حساب‌هاي جاري، سرمايه‌گذاري و پس‌انداز ريالي و ارزي و ديگر وجوه نقد 46 شخص حقيقي و حقوقي که نامشان قيد شده، در اسرع وقت به اداره کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباري بانک مرکزي فرستاده شود. همچنين دارايي‌هاي غيرنقدي شامل همه اموال منقول، غيرمنقول، اوراق بهادار و سهام، صندوق امانات و نيز مانده بدهي اين اشخاص (اعم از تسهيلات و تعهدات) نزد بانک مربوطه استخراج و به اين اداره فرستاده شود.»در اين فهرست 46 نفره، نام طوبي عبدلله‌زاده سياهکلي، در کنار همسرش مهرگان اميرخسروي، مرداويج اميرخسروي و مه‌آفريد اميرخسروي به چشم مي‌خورد.
چرا نام مهرگان و همسرش در فهرست اينترپل نيست؟
درحاليکه قرار گرفتن نام محمودرضا خاوري در فهرست اينترپل، جنجال بسيار زيادي را در رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پا کرد که نامي از برادر مه آفريد اميرخسروي در اين فهرست ديده نمي‌شود. اين درحاليست که دست داشتن او در اختلاس سه هزار ميلياردي کاملا اشکار است؛ چرا که وي زماني سمت هيات مديره را به دوش مي‌کشيده و همسرش نيز از سهامداران شرکت هلدينگ آريا بوده است؛ آن هم درست در وقتي که بدون ذکر منبع، سهام شرکت به ناگاه 400درصد افزايش يافته و خاندان اميرخسروي را به نان و نوايي باورنکردني مي‌رساند.ن ام مهرگان اميرخسروي در هياهوي فرار خاوري گم شده است و به نظر مي‌رسد وي درحاليکه رسانه‌ها بر خاوري و فرار او تمرکز کرده اند، با خيال آسوده در کانادا مستقر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *