پرتاب موفق کاوشگر ایرانی «پیشگام» به فضا

واشنگتن: ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرد
عملیات پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر ایرانی «پیشگام» به فضا، با واکنش منفی واشنگتن روبه‌رو شد. آن گونه که ایسنا گزارش داده است، کاوشگر «پیشگام» که با مدیریت یکپارچه سیستمی و تلاش دانشمندان سازمان فضایی ایران ساخته شده، روز دوشنبه با استفاده از حامل سازمان صنایع هوا فضا تا ارتفاع مورد نظر پرتاب و پس از طی مراحل پیش‌بینی شده و رسیدن به سرعت، شتاب و ارتفاع مورد نظر، مجددا به زمین بازگشت و موجود زنده این کاوشگر (میمونی از نژاد رزئوس) با موفقیت بازیابی شد.

بر اساس این گزارش، در تمامی مراحل پرتاب کاوشگر پیشگام،‌ تصاویر موجود زنده داخل کپسول زیستی، علائم حیاتی موجود زنده شامل ضربان قلب و دیگر داده‌های حیاتی و محیطی از کاوشگر مخابره و در جعبه سیاه ثبت شد. این کاوشگر پس از اوجگیری تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری در بازگشت به زمین بازیابی و موجود زنده در شرایط مناسب و… از کپسول خارج و عملیات ریکاوری بر روی آن انجام شد.
دسترسی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری، ارسال موجود زنده (میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی‌سازی فن‌آوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله متری ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه از اهدافی بود که با پرتاب کاوشگر پیشگام و بازیابی آن حاصل شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این زمینه گفت: ارسال کاوشگر «پیشگام» و بازیابی آن، گام نخست برای اعزام انسان به فضا در مراحل بعدی است. سردار احمد وحیدی تاکید کرد که کاوشگر پیشگام در ارتفاع 360 هزار پایی ماموریت خود را به خوبی انجام داد و در این راستا خبرهای خوش دیگری در راه است.
واکنش آمریکا


با این حال، روز گذشته آمریکا ارسال کاوشگر ایرانی پیشگام به فضا را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل خواند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که اقدام ایران در ارسال یک میمون به فضا –در صورت تایید صحت این خبر- نقض صریح قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که در آن تهران را از انجام فعالیت‌های مربوط به توسعه‌ موشک‌های دوربرد باز می‌دارد. وی در ادامه با دلسوزی به حال «میمون کوچک بیچاره‌ای» که در تلویزیون‌های ایران به نمایش گذاشته شده بود، افزود که کشورش هنوز از عملیات پرتاب این کاوشگر مطمئن نشده است. نولاند ادامه داد که دلیل اصلی نگرانی‌های آمریکا توسعه تکنولوژی‌هایی است که قادر به اجرای عملیات‌هایی در فضا باشند.
او بیان کرد: همان‌طور که مشخص است هر سیستمی که بتواند چیزی را به فضا منتقل کند، مستقیما به توسعه موشک‌های دوربرد متصل است و این نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌رود که در آن توسعه این نوع موشک‌ها که بتواند سلاح هسته‌ای حمل کند، ممنوع است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به همراه متحدانش به دنبال ایجاد راهی برای تعامل با منابع نگرانی مرتبط با برنامه‌های موشکی ایران خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *