چه زمانی شاهد رونق گذشته مسکن خواهیم بود؟

چه زمانی شاهد رونق ساخت و ساز خواهیم بود؟

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ایران اعتقاد دارد که با توجه به وضعیت کنونی ساختمان‌سازی در کشور، سرمایه‌گذاری در مسکن و پروژه‌های مسکونی به پایان راه خود رسیده است و دیگر شاهد رونق گذشته این بخش نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، مجید ولدان که با خبرنگاران ایسنا و فارس گفت و گو می‌کرد، افزود: وضعیت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن در بازار تعیین می‌کند. امروز میزان عرضه ساختمان در بازار بسیار بیشتر از تقاضا است و رفع این مشکل نیازمند سرمایه‌های عظیمی خواهد بود.

رونق ساخت و ساز چه زمانی اتفاق می افتد؟

وی که در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا سخن می‌گفت، تصریح کرد: به اعتقاد اکثر صاحب‌نظران اقتصادی امروز برای بازگرداندن رونق به بازار مسکن نیازمند تزریق حداقل 50 هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم تا افراد توان خرید واحدهای موجود را پیدا کرده و ساختمان‌سازی باز رونق بگیرد. هیچ بانکی چنین سرمایه‌ای را نمی‌تواند تامین و تزریق کند.

چه زمانی شاهد رونق ساخت و ساز خواهیم بود؟

چه زمانی شاهد رونق ساخت و ساز خواهیم بود؟

ولدان اعتقاد دارد اگرچه پیش‌بینی تسهیلات بانکی 120 تا 160 میلیون‌تومانی در تهران و سایر کلان‌شهرها برای خرید مسکن، اقدام خوبی است اما بالا بودن اقساط این تسهیلات،‌ دامنه برخورداری افراد را بسیار کم خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی استان فارس تصریح کرد: امروز حداقل 400 هزار واحد مسکونی در تهران و 40 هزار واحد مسکونی در شیراز و به تناسب تعداد فراوانی واحدهای مسکونی در کلان‌شهرها و شهرهای کشور فاقد خریدار و خالی است.

او در عین‌حال تاکید دارد که برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند تلاش برای رونق بخش مسکن هستیم زیرا بالغ بر 40 درصد اقتصاد کشور در بخش مسکن راکد و بر زمین مانده است و پیش‌بینی تسهلاتی که مد نظر دولت قرار دارد، تنها راهکار موثر برای حرکت چرخ‌های تریلر برزمین مانده اقتصاد مسکن نیست.

ولدان با قبول اینکه ساختمان‌سازی به نوعی ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد، تاکید کرد: ساختمان‌سازی به‌هیچ عنوان تولید محسوب نمی‌شود، تولید یعنی ایجاد صنایعی که ده‌ها سال زمینه اشتغال پایدار افراد زیادی را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد کند یا راه افتادن چرخ‌های صنعت گردشگری که سبب‌ساز مشاغل زیادی خواهد شد.

او گفت: برای رونق مسکن باید خریدار واحدهای مسکونی وجود داشته باشد و این هدف زمانی محقق می‌شود که افراد دارای شغل مناسب باشند، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و میزان تولید ناخالص ملی ارتقا مناسبی داشته باشد. در شرایط رکود و بیکاری، امکان رونق بخش ساختمان هم وجود ندارد.

ولدان گفت: وقتی در طول 10 سال گذشته تنها یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ و از طرفی بالغ بر 40 درصد سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت ساختمان‌سازی سوق داده‌ایم،‌ چگونه انتظار وجود توازن را داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *