کاهش قیمت مسکن در سال 92 ، حباب قیمت مسکن تخلیه می شود؟

ایرج رهبر : التهابی را كه پارسال ایجاد شد امسال نخواهیم داشت
دلیل رکود كمبود آپارتمان نوساز در فایل‌ فروش بنگاه‌ها است

بازگشت ثبات به‌بازار مسكن ؟

كمبود فایل‌فروش واحدهای تازه‌ساز كه یكی از ریشه‌های فرعی افزایش قیمت مسكن در ماه‌های اخیر به‌شمار می‌رود، هم‌اكنون تنظیم سطح عرضه و تقاضا در بازار را به هم ریخته و شرایط را برای اعلام نرخ‌‌های حبابی از سوی سایر مالكان واحدهای فروشی فراهم آورده است. رییس انجمن انبوه‌سازان با تاكید بر اینكه آپارتمان‌های نوساز در بازار ته‌نشین شده است، می‌گوید: با تثبیت هزینه‌های تولید، به زودی ساختمان‌های نیمه‌كاره توسط سازنده‌ها تكمیل می‌شود و رشد قیمتی را كه پارسال در زمین و ملك شاهد بودیم، امسال تجربه نخواهیم كرد.

تحلیل رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از بهبود قریب‌الوقوع بازار

سقف قیمت مسكن كوتاه می شود؟

دنیای اقتصاد – خسرو یعقوبی : تعداد ساختمان‌های مسكونی نوساز در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر تهران دید به ساختمان‌های سالخورده را محدود كرده، اما به‌رغم این فراوانی، عرضه «نوساز‌فروشی» در بنگاه‌‌های املاك با اقدام عمدی سازنده‌ها، به اندازه نصف سایر آپارتمان‌ها كاهش پیدا كرده و جلوی استفاده مسكونی از نوسازها گرفته شده است.
كمبود فایل‌فروش واحدهای تازه‌ساز كه یكی از ریشه‌های فرعی افزایش قیمت مسكن در ماه‌های اخیر بشمار می‌رود، هم‌اكنون تنظیم سطح عرضه و تقاضا در بازار را به هم ریخته و شرایط را برای اعلام نرخ‌‌های حبابی از سوی سایر مالكان واحدهای فروشی فراهم آورده است.
هر چند این نرخ‌ها كه در برخی مناطق تا 50 درصد نرخ سال گذشته، متورم شده، فعلا مشتری ندارد و متقاضیان در بازار آنها را پس می‌زنند، اما به گفته كارشناسان اگر روال طبیعی ساخت و عرضه مسكن برای آپارتمان‌هایی كه در سال‌های 89 و 90 در تهران پروانه ساخت برایشان صادر شده بود، به اجرا درمی‌آمد امسال به ازای هر نفر متقاضی خرید مسكن در بنگاه‌های املاك، حداقل یك واحد مسكونی نوساز وجود داشت.
با صدور 300 هزار فقره پروانه‌ساختمانی برای واحدهای مسكونی در سال‌های 89 و 90 در تهران انتظار می‌رفت زمان طبیعی ساخت‌وساز -15 تا 20 ماه- برای این پروانه‌ها نیز تكرار شود و از نیمه‌های سال91، ماهانه حدود 20 هزار واحد تازه‌ساز تكمیل و برای فروش، در بنگاه‌ها فایل شود.
آمار معاملات مسكن در تهران براساس آنچه سامانه رهگیری بنگاه‌های املاك اعلام می‌كند، از خرید و فروش 10 تا 15 هزار واحد مسكونی در ماه، در شرایط طبیعی بازار – نه رونق مطلق، نه ركود مطلق– حكایت دارد كه البته كمی بیشتر از این حجم، متقاضی به بنگاه‌ها مراجعه می‌كند كه به دلایلی از خرید منصرف می‌شود.
بنابراین اگر ساخت‌وسازهای دو سال پیش، امسال به سرانجام می‌رسید، عرضه با تقاضا سربه‌سر می‌شد و نه تنها ركود فعلی به وجود نمی‌آمد كه احتمال كاهش قیمت مسكن نیز وجود داشت.

نوسازها ته‌نشین شده‌اند

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره علت كمبود فایل فروش واحدهای نوساز به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: شرایط ماه‌های اخیر آثار موجی است كه پارسال با افزایش قیمت زمین و هزینه‌های ساخت‌وساز به وجود آمد.
ایرج رهبر تصریح كرد: آپارتمان‌های نوساز در بازار مسكن «ته‌نشین» شده‌اند چونكه سازنده‌های این ساختمان‌ها در یكسال اخیر سرعت تكمیل واحدهایشان را كند كردند تا حداقل آسیب را از تورم ببینند و این به معنی انصراف از فروش نیست.
رییس انبوه‌سازان با اشاره به اینكه بازار مسكن از التهاب ناشی از موج گرانی عبور كرده است، گفت: سازنده‌ها بیش از این، ساختمان‌های نیمه‌كاره را متوقف نمی‌گذارند و حداكثر از تابستان امسال فروش واحدهای نوساز قوت می‌گیرد.

فرود قیمت از نقطه اوج ؟

رهبر همچنین درباره قیمت مسكن نیز افزود: رشد 52 درصدی قیمت مسكن در تهران در سال گذشته باعث شد نقطه اوج تورم مسكن در سال91 رقم بخورد و امسال منحنی نرخ رشد قیمت سقف جدیدی نخواهد زد چونكه حداكثر رشد مورد انتظار سفته‌بازها، حدی بود كه سال گذشته ایجاد شد.
رییس انبوه‌سازان با بیان اینكه توان خرید مسكن در بازار تاب تحمل رشد بیشتر قیمت را ندارد، تصریح كرد: امسال هم قیمت زمین و هم قیمت مسكن به مراتب بهتر از سال گذشته خواهد بود.
این فعال ساختمانی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: انبوه‌سازان برای تجهیز دوباره توان مالی‌شان جهت شروع پروژه‌های جدید مسكونی در تهران، به زودی پروژه‌های در دست ساخت را تكمیل می‌كنند و ساختمان‌هایی را كه در ماه‌های اخیر تمایلی به فروش آنها نداشتند به بازار مصرف عرضه خواهند كرد.

کاهش قیمت مسکن در سال 92 ، حباب قیمت مسکن تخلیه می شود؟

رییس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران اعلام كرد: 20 درصد قیمت مسكن در تهران حباب است كه انتظار می‌رود این حباب به زودی تخلیه شود.
مصطفی قلی خسروی با بیان اینكه در مناطق مختلف تهران، قیمت های مسكن فاصله زیادی دارند افزود: منطقه 15 در سال گذشته كمترین رشد قیمت مسكن را به خود دید و در منطقه یك بیشترین افزایش قیمت اتفاق افتاد ضمن اینكه نرخ‌‌ها در منطقه 22 نیز تاحدود زیادی افزایش پیدا كرد.
رییس اتحادیه مشاوران‌املاك در گفت‌وگو با واحدمركزی خبر پیش‌بینی كرد شرایط كنونی در بازار مسكن و قیمت‌های حبابی تا چندماه آینده تغییر كرده و بهبود پیدا كند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *