سود بانکی بگیریم یا در بازار ارز و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در پی تلاطم اقتصادی و افزایش نرخ ارز و قیمت سکه و طلا باعث سیاست کاهش نرخ سود خواهد شد؟

رقابت بانک‌ها با بازار طلا و ارز، سیاست کاهش نرخ سود شکست خورد؟

مقایسه سود آوری بازار طلا و سکه با نرخ سود سپرده بانکی

مقایسه سود آوری بازار طلا و سکه با نرخ سود سپرده بانکی

حالا مراجعه به شعب بانک‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا دوران نرخ سود ۱۵ درصدی به پایان رسیده و بانک‌ها در رقابت با سایر بازارها برای سپرده‌های یکساله تا ۲۱ درصد هم سود پرداخت می‌کنند.

کاهش نرخ سود بانکی که با همکاری شبکه بانکی صورت گرفت خروج سپرده‌ها را از بانک‌ها و ورود آنها به بازارهای طلا و ارز و … را در پی داشت تا جایی که افزایش قیمت سکه و ارز در اواخر سال گذشته موجب شد تا بانک مرکزی با هدف مدیریت این بازارها مجوز انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد را صادر کند.

حال در شرایطی که نرخ تورم فروردین ماه کمتر از ۱۰ درصد اعلام شده شاهدیم که برخی از بانک‌ها اقدام به افزایش نرخ سودها کرده و در مواردی سود ۲۱ درصد هم پرداخت می‌کنند.

در این زمینه هادی حق شناس در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: نرخ در بازار کالا و پول باید توسط عرضه و تقاضا یا محل تلاقی این دو مشخص ‌شود و اگر به هر دلیلی نرخ سود در بازار تعیین نشود و دستوری باشد شاید در کوتاه مدت دوام بیاورد اما در بلندمدت این‌طور نخواهد بود.

به عنوان مثال شاید دولت سال‌ها توانست در نرخ ۳۷۰۰ تومان برای دلار ثابت قدم باشد اما یک شوک خارجی، نرخ ارز را افزایش داد، نرخ‌ سود بانکی نیز به همین شکل است، زمانی که نرخ ارز، نرخ دستمزد و تورم افزایش یابد نمی‌توان انتظار داشت سود بانکی بی‌تغییر بماند./

2 اسفند 1396

افزایش سود سپرده ها در ماه های آینده نیز تداوم خواهد داشت؟ یا نرخ سود بانکی کاهش می یابد؟

پس از افزایش نرخ سود بانکی در هفته گذشته جهت باز کردن سپرده با سود 20 درصد و یا خرید اوراق با نرخ بازخرید 14 درصد با پرداخت ماهیانه در بانک های مختلف صف تشکیل شد و همین موضوع باعث سقوط 500 تومانی قیمت دلار فقط در طول یک هفته شد

یک نشانه بزرگ به مردم بود که از ورود به بازارهای پر ریسک همچون ارز و سکه خودداری کنند زیرا ممکن است همانطور که برخی از نوسان گیرها سود های بادآورده بدست می آوند، ممکن است برخی از مردم اندوخته و پس انداز خود را به راحتی در این نوسانات از دست بدهند

حال آنکه میتوانند به راحتی در بانک سپرده گذاری نموده و سود سپرده را بصورت ماهیانه دریافت کنند، افزایش سود موجب سقوط آزاد بازارهای رقیب شد و مردم نیز با استقبال از این طرح در بانک های مختلف برای بازکردن سپرده های یکساله صف تشکیل دادند.

اما نگرانی بسیاری از کارشناسان از سر رسید سپرده های 15 درصد در شهریور امسال و یا اسفند سال آینده است که احتمالاً بانک مرکزی را مجبور به افزایش مجدد نرخ سود بانک ها خواهد نمود.

در غیر اینصورت حجم نقدینگی که 20 درصد از امسال بزرگتر خواهد بود به سمت بازارهای مختلف هدایت خواهد شد.

که البته راهکار پیشنهادی برای بانک مرکزی تضمین سود سرمایه گذاری در بخش تولید همزمان با برنامه های آتی برای نرخ سود سپرده و اوراق مشارکت میباشد.

27 بهمن 1396

افزایش نرخ سود بانکی بعد از بهم ریختن بازار سکه طلا و ارزهای مختلف کلید خورد

پس از تعلل بسیار و تعجب آور بانک مرکزی ، قرار شد از شنبه نرخ سود بانکی با انتشار گواهی سپرده یکساله توسط تمامی بانک های دارای مجوز بانک مرکزی افزایش پیدا کند. نرخ سود از شنبه 28 بهمن به روزشمار 20 درصد افزایش خواهد یافت. نرخ بازخرید اوراق پیش از موعد 14 درصد خواهد بود

فروش این اوراق در جهت جمع آوری نقدینگی موجود و خروج نقدینگی از بازارهای رقیب همچون دلار و طلا خواهد بود

پیش بینی میشود استقبال گشترده ای نسبت به افزایش نرخ سود بانکی صورت گیرد و علاوه بر کاهش محسوس قیمت دلار و سکه طلا

بازارهای بورس ، خودرو و خصوصاً مسکن تأثیر قابل توجهی از این موضوع بپذیرند

پیش بینی میشود بیشترین رشد در سال آینده مربوط به سپرده های بانکی با نرخ 20 درصد باشد البته خروج آمریکا از برجام فشار بر بازارهای طلا و دلار را افزایش خواهد داد.

ظاهراً برخی از شعبات با دخالت خود شعبه برای سپرده های با مبالغ بالا امکان ارائه 1 تا 4 درصد سود بیشتر را نیز دارند

بطوری که بیشترین نرخ سود بانکی ارائه شده 24 درصد باشد، احتمالاً این موضوع روی نقدینگی بازارها نیز تأثیر گذار خواهد بود.

مشکلی که هم از هم اکنون به چشم میخورد نحوه خروج این سپرده ها از بانک ها در سال آینده است بطوری که اگر دولت در سال آبنده هم تصمیم به افزایش مجدد نرخ سود نگیرد مشکلات مشابه امسال دور از ذهن نخواهد بود.

 

 

 

آرشیو

لطفاً اطلاعات خود در مورد اینکه بانک ها و یا موسسات مالی و اعتباری چه مقدار سود روزشمار و یا بلند مدت می دهند را با سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذاریدعالم اقتصاد - بیشترین نرخ سود سپرده بانکی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *